Gå til innhold

Problemer med '99 A6 TDI Automat

Ranger emnet

bidz

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en '99 Audi A6 Avant 1.9 TDI med automat (ikke tiptronic).

Når jeg svinger mot venstre så får jeg av og til en svak "knatrelyd" fra høyre forhjul, samtidig blir det noen vibrasjoner i selve bilen også. I 60km/t høres det ut som bilen går på "skinner" synes jeg, en svak metallisk skinnelyd. Mulig dette er normalt (Jeg er ekstremt pirkete når det gjelder ulyder/støy, bare så det er sagt).

Automatgearkassen lager av og til et ordentlig rykk når jeg setter den i "D" (Drive). Når den girer mellom 2-3 gear så slurer den ofte veldig mye sånn at turtallet på motoren går opp ganske mye i 1-2 sekunder.

På landeveiskjøring (70-90km/t) blir det av og til vibrasjoner i bilen som ikke skyldes underlaget. Det virker som det er automatkassen eller noe som forårsaker disse vibrasjonene. Det skjer ved svakt gasspådrag.

Jeg synes også at automatkassen girer seg litt lavt innimellom, spesielt på 50-60km/t så kan den geare seg opp til 3 gear som gjør at motoren drar på 1300-1400rpm, noe som gjør at motoren får veldig hard gange (som igjen fører til vibrasjoner og litt ulyd synes jeg), jeg må da gi litt ekstra gass for å få den til å geare seg ned.

Forrige eier har utstyrt bilen med en "tuningboks" som han sa øker ytelsen med 10hk. Kan denne forårsake at det blir noe tull med motor vs automatkasse? Tåler automatkassen den økte effekten/nm'ene?

Er dette noe typisk? Jeg har 4 dager igjen å reklamere på så det hadde vært fint å kunne fått en pekepinn om hva det kan være.

Forutom dette er jeg knallfornøyd med bilen. Kjørte Trondheim->Trollstigen->Trondheim i går, 62 mil totalt og brukte gjennomsnittelig 0,55 på mila med AC på hele veien, to voksne og et stort/tungt hundebur + hund og noe bagasje samt masse forbikjøringer og mye kjøring i 110-120km/t. Vanvittig bra for en så tung bil med automatgear synes jeg!

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knatrelyd foran kan være gåen drivaksel/drivledd. Knatrer det konstant når du holder svingen eller bare når du dreier rattet?

Metallisk lyd kan være bremsene som ligger på (vanlig feil bak på VW/Audi).

Du bør snarest bytte ATF olje og filter på automatkassen. Vanlig med merkelig giroppførsel når filter er halvtett og oljen sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knatrelyd foran kan være gåen drivaksel. Knatrer det konstant når du holder svingen eller bare når du dreier rattet?

Metallisk lyd kan være bremsene som ligger på (vanlig feil bak på VW/Audi).

Du bør snarest bytte ATF olje og filter på automatkassen. Vanlig med merkelig giroppførsel når filter er halvtett og oljen sliten :)

Takk for svar :)

Var innom Møller Bil i dag og fikk en mekaniker til å prøvekjøre bilen. Knatrelyden var ytre drivledd.

Ang. vibrasjon i bilen ved svakt gasspådrag og "slag" i bilen ved bytte av gir så sa han at det kunne være en ide å bytte gearkasseolje samt sil (filter). Men han sa også at dette somregel, i 90% av tilfellene, ikke hjalp. Når det kommer sånn vibrasjon så var det stort sett converteren i gearkassen som var sliten, og dermed på gearkassen overhales. Dette kostet 30000kr hos NBS inkl. alt arbeid, hos Møller kostet det nærmere det dobbelte... Det er en DFX kasse i bilen, og disse skulle visstnok ha en del svakheter i følge Eivind hos NBS (de hadde solgt/overhalt 43stk allerede i år).

Så jeg får skrive et heftig brev til selgeren av bilen og kreve manglene utbedret eller evt. at jeg hever kjøpet uten kostnader for min del. Har allerede vært i kontakt med forbrukerrådet og ifølge dem hadde jeg retten på min side. Det er krysset av i kontrakten at det ikke er problemer med motor, gear og drivlinje, og slike slitasjer/skader kommer ikke på 9 dager. Reklamasjonen dekkes fullstendig av Kjøpsloven, hadde det vært en liten filleting som kan oppstå "plutselig" hadde saken vært en annen.

Dette blir sikkert morsomt... Problemet er at NBS måtte ha bilen i 2-3 uker, dvs. 2-3 uker uten bil. Pluss at bilen må leveres i Oslo (og jeg bor i Trondheim)... Regner med at det blir heving av kjøpet, nekter å tro at han selgeren kommer til å dekke ca 35000,- i reparasjoner.

:(

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...