Gå til innhold

Stereo uten at tenninga står på, how...

Ranger emnet

petrez

Anbefalte innlegg

Heisann, lurer litt på hvordan man kan gå fram for å gjøre at stereoen kan funke uavhengig av om tenninga på bilen står på. Har seg nå sånn at det dreier seg om en feriebil med ekstra batteri, der jeg har koblet strøm opp til stereo fra det nye batteriet, for å hindre at startbatteriet tappes. Men når jeg er avhengig av å skru på tenninga på bilen for å få startet spilleren er jeg i grunn like langt. Er det en slags remote kabel som går via tenning? Eller er det bare enkelte spillere som har denne funksjonen, mener å huske at jeg har klart å skru på stereo i tidligere biler uten tenning...

Tar i mot alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak på spilleren har du nok en rød og gul ledning. En av disse er konstant strøm og den andre er memory. Mål deg frem til hvilke som er hvilke og koble om. Men du burde kanskje sørge for at spilleren også går på det ekstra batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg koblet den røde kabelen til pluss på ekstra-batteriet (med sikring ja), så den starter og går bra sånn sett, er mer det at jeg vil at den skal fungere uavhengig av tenninga. Så hva gjør jeg da med den gule? Kobler av totalt, eller kobler på batteriet den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ledning fra batteriet koblet til den gule. Det er denne som går via tenningen. Den andre er der for å huske radiokanaler og andre innstillinger når du slår av.

Putt strøm på "+12V Tenning" på bildet i linken under(hvis der er vanlig ISO):

http://www.bilradiospesialisten.no/index.php?aID=49&ids=artID

Lenke til kommentar
Del på andre sider