Gå til innhold

Kan jeg få høyere ladespenning?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Nå ligger spenninga på 13-13.5 V mens jeg kjører.

 

Kunne gjerne tenkt meg den opp på 14-14.2 V

 

Hvor sitter spenningsregulatoren? Regner med jeg har en original, og den er vel på 14V.

 

Får jeg kjøpt noe høyere enn 14V originalt? Eller uoriginalt?

 

vet ikke hvor den er men min ligger på litt over 14v når jeg kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skift børster/regulator. Disse sitter i samme enhet på dynamoen og koster ikke så mye. Er som regel svart med to skruer som holder den. 13,5V er ikke så gale det da, men 14,4V er jo ideelt.

 

PS: Du kan jo måle om du har noe spenningstap mellom dynamo og batteri

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan legge + og - kabel fra dynamo til batteri på 21kvadrat og fra - på batteri til karroseri med 21kvadrat, hellst fortinnet slik at du slipper eiring:S

 

dette fungerte for meg på min 740 der jeg hadde ca. samme lade spenning som deg, men nå har jeg 14.3-14.5 :P

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har snakka med de på Volvoverkstedet, og de sier at på 850 med 100 AMP dynamo så er det ikke mulig å få spenninga over 13,8 volt ca.

 

Eller er det noen her inne som har et triks? Har tenkt på det å lodde inn en diode før spenningsregulatoren, men det vet jeg ikke nok om

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du ha mere volt? 13.5v er jo ikke dårlig det?

 

Et vanlig blybatteri må lades med 14,4 volt for å bli fulladet. 13,5 volt er vel i området vedlikeholdslading.

 

I tillegg korter du ned levetiden til batteriet betraktelig ved lav spenning. Sulfateringen av batteriet går mye raskere, sammtidig som det vil bli tappet ned unødvendig mye når du starter bilen, hører på musikk uten motoren i gang osv.

 

Og ikke minst så får en jo 10-20 % dårligere lys på bilen, og anlegget yter ikke optimalt.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår