Gå til innhold

Komplett anlegg i Primera

Ranger emnet

tiberius

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på randen til å kjøpe meg en Nissan Primera (98-99mod sedan).

Har planlagt følgende stereo:

Sub:

2 stk Pioneer TS-W3004

2 stk SoundMagus X-3200 for å drive disse

Front:

1 par Kenwood KFC-1760S (180watt) til front dørene

Samt et par høytalere til hattehylle

Har sett for meg å drive dette med en firekanals forsterker, miligens av Sony Xplod-serien.

Tror dere dette vil fungere sånn høvelig?

Og er det nødvendig med en forsterker pr.sub? Eller vil det holde å kjøre begge på samme forsterker?

Kanskje det viktigste spørsmålet; trenger jeg et ekstra batteri for å drive dette? Hvor er det isåfall greiest å sette dette?

Takker for alle svar, og hvis noen har forslag til andre komponenter så sleng det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil sikkert fungere sånn høvelig som du kaller det, men bare ett par tanker.

Hvorfor skal du blande så mange merker ? og jeg personlig hadde droppet den ene monoblokken (vet ikke specs på den da komplett suger på kunnskap om bilstereo) men jeg regner med at den er stabil i 1 ohm. De Pioneer wattene kan du ta med en spade salt så det fungerer mer enn tilfredstillende med en monoblokk på de to elementene. Hvis du da dropper den ene monoblokken så ville jeg heller ha lagt litt mere i 4 kanalsforsterker og frontsett..

Kan sikkert komme med mange andre oppsett til deg men det kan jeg ikke gjøre her.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soundmagus'en kan lastes i 1ohm ja. og lever visstnok masse effekt. så du trenger sikkert ikke mer enn en.

frontsett.

kenwood er vel ikke kjent for å lage det råeste, men det fungerer jo "høvelig"

ifølge norek.no gir de faktisk 35wRms. hehe..

men for pengene du sparer på å holde deg til en monoblokk kan du kjøpe deg ett skikkelig frontsett.

hvis du ikke vil bruke altfor mye penger er Fusion kanskje vært å se på.. eller soundstream. begge finner du hos http://www.engenaudio.com

evt focal, morel, hertz eller rainbow lager kjempebra høytalere. koster gjerne litt mer da.

til fire kanaler kan du jo se på soundstream kanskje, men jeg har god erfaring med dynabel. fra http://www.dynabel.no

batteriet ditt holder nok til vanlig bruk, men skal du dra på over tid så er ett ekstra batteri og anbefalle

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

Soundstream, er det god og fin lyd i de egentlig? er på randen til å handle tarantule sst4.0 coaxial høytalere til volvoen. de koster jo bare 600(!) nå hos engen. er de å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen så finner du ikke noe som er bedre. SST serien er helt genial. Vellydene koax med mulighet for biamping til 600,- skal du lete lenge etter. Det er 1 par SST4.0 igjen.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det viktigste du kan gjøre med dette anlegget er å kjøpe en annen bil. Jeg har primera 5 dørs, hatchback eller combi hva enn en kaller det og DET er praktisk for god lyd. Bare se på http://www.nccn.no sitt forum og i prosjektene der skal du se at de men sedan primera sliter med å få noe trykk i kupeen.

Om grunnen til at du vil ha sedan er for at den er penere i dine øyne eller at da kan du ha 6x9 høyttalere i kattehylla da er vel denne diskusjonen død der.

http://www.nccn.no/forum/viewtopic.php?t=4723&postdays=0&postorder=asc&start=60

Det er linken til et helt rått sedanprosjekt men du ser også hvor sinnsykt mye som skal til for å få descent lyd i en sedan!

lykke til

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo alle folk forskjellige meninger om hva de er fornøyd med, og noen krever mer enn andre... selv hadde jeg bandpasskasse i primera sedan, og var ganske fornøyd med det asså... Klart, det var ikke noe dbdrag bil, over hodet ikke det jeg sier, men ble greit med trøkk til å høre på alle mulige musikktyper, på både høyt og lavt volum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved biamping brukes 2 forsterkere istedet for 1.

Eg har sjølv eit 3-veis komponentsett framme som er biampa.

Dvs at diskant og mellomtone får 1 forsterker og mellombassen får 1 forsterker.

For å få dette til, må eg ha ein 4 kanals forsterker til framsystemet mitt.

Fordelen med dette er fleire justeringsmuligheiter.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Primera P10 med 2 stk vega 12" hadde ikke noe problemer med trøkk inn i bilen der. Blei mer en nok for meg.

Men fjærna hattehylle høyttalera, og latt det være åpent ned i bagasjen.

Til tråd starter.

Se litt på Dynabel eller Helix når det gjelder forsterkere, der får du mye for penga, selv om dem ikke ser så imponerende ut på papiret.

Også hadde jeg kanskje sett på Peerless frontsett, eller Hertz. subene du nevner er helt ok, men jeg er redd Kenwood ikke følger helt opp, selv om Pioneer skryter litt på W tålighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det viktigste du kan gjøre med dette anlegget er å kjøpe en annen bil. Jeg har primera 5 dørs, hatchback eller combi hva enn en kaller det og DET er praktisk for god lyd. Bare se på http://www.nccn.no sitt forum og i prosjektene der skal du se at de men sedan primera sliter med å få noe trykk i kupeen.

Om grunnen til at du vil ha sedan er for at den er penere i dine øyne eller at da kan du ha 6x9 høyttalere i kattehylla da er vel denne diskusjonen død der.

http://www.nccn.no/forum/viewtopic.p...asc&star t=60

Det er linken til et helt rått sedanprosjekt men du ser også hvor sinnsykt mye som skal til for å få descent lyd i en sedan!

lykke til

musikken fremst, ingeniør lydtekniker

ehh

da må jeg spørre meg selv(og deg)...hva snakker denne fyren om (dvs deg)har du noen gang bygd i en Primera sedan??

det har nemlig jeg og har da heller aldri opplevd det som problematisk å få trykket inn i bilen..Ja det er letter å få det til med en hatchback men å si til trådstarter at han må bytte bil for å få "decent" lyd er vel noe med det største "svadaet" jeg har hørt på lenge.

Til trådstarter:

det holder med en soundmagus til den subben.

Gå for et 6.5" komponentsystem av grei kvalitet forran.

*Focal

*Hertz

*soundstream

*Morel

*peerless

*Alpine

*Ground Zero

bak kan du bruke 6.5"coax i samme serie som det du velger fremme

bruk en 4ch forsterker fra f.eks

*Helix

*Re Audio

*Audison

*Dynabel

*Ground Zero

*soundstream

dette er ikke noe fasitsvar på god lyd men noen tips...det finns mange andre merker der ute dette var bare de jeg kom på i farten.

lykke til

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider