Gå til innhold

Noen spørsmål ang Audi A6 2.5TDI

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 1995 modell audi a6 stv som jeg skal bytte dempere foran på. Lurte på om dette er mye arbeid. Må jeg ta av hele fjærbeinet for å få byttet demperen, eller holder det at jeg bare får den ut fra skjermen? Er det noen triks for dette, eller går det rimelig greit for seg?

 

Lurte også på noen motorspørsmål... Hvor mye ladetrykk har denne motoren orginalt, og hvor mye tåler den? Tenkte å justere opp litt trykk.

 

Har også noen feil innvendig.. Oljetempen funker ikke. Den er helt dø. Men har noen tendenser til å hoppe litt for så å ligge dø igjen. Er det måleren eller giveren som er gåen? Hvor står giveren?

 

Er det ute tempmåler på bilen? Har et felt i dashen som det ikke er noe i. (ei avlang rute/skjerm). I følge håndboken skal det være ute temp i denne. Hvordan feilsøke der isåfall?

 

For en stund siden fikk vi problemer med bilen. Den ville ikke starte. Den startet i 2-4 sekunder for så å døde ut. Vi sendte den inn på verksted og fikk den tilbake igjen kort tid etterpå. Der hadde reima til dieselpumpa hoppet over 5 hakk og hovednøkkelen hadde resettet seg. (startsperre i selve nøkkelen).

Så nå bruker vi reservenøkkelen. Det jeg lurte på er da om det er mulig å få hovednøkkelen til å funke igjen uten å kjøpe en ny?

 

Ble litt mange spørsmål her, men siden audi ikke er min sterkeste side, spør jeg her..

 

Håper på veldig raske svar. :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... bytte dempere foran på. Lurte på om dette er mye arbeid. Må jeg ta av hele fjærbeinet for å få byttet demperen, eller holder det at jeg bare får den ut fra skjermen? Er det noen triks for dette, eller går det rimelig greit for seg?

 

Du kan dra demperen opp fra fjærbeinet og ut motorrommet med riktig verktøy. Fås kjøpt på Biltema tror jeg, eller så kan du lage et selv. Hvis ikke må du av med fjærbeinet.

 

... Oljetempen funker ikke. Den er helt dø. Men har noen tendenser til å hoppe litt for så å ligge dø igjen. Er det måleren eller giveren som er gåen? Hvor står giveren?

 

Prøv å se på printkortet bak instrumentpanelet om det er noe groggy der. Giveren står sikkert på siden av blokka.

 

Er det ute tempmåler på bilen? Har et felt i dashen som det ikke er noe i.

 

Ikke alle bilene har denne funksjonen.

 

... Det jeg lurte på er da om det er mulig å få hovednøkkelen til å funke igjen uten å kjøpe en ny?

 

Kan muligens programmeres om med VAG-Com.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah..Takk for greie svar. :D

 

Hvilket verktøy må jeg ha for å få demperen av uten å ta av fjærbeinet?

 

Er det vanskelig å ta ut dashen slik at jeg kommer til printkortet da?

 

Hvis bilene ikke har den funksjonen, hvorfor setter dem da inn en skjerm i dashen?

 

 

Hva er VAG-Com? Noe forhandleren har?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et langt stag av et slag som du kan benytte deg av. Noen har sikkert tilleggsopplysninger på dette.

 

For å ta ut instrumentpanelet trenger du kun løsne rundt 4 skruer under lista ved rattet - så drar du det ut. Trenger ikke skru ut rattet.

 

Min gamle bil hadde ikke den funksjonen værtfall, men kan jo hende den ikke virket der da. Er jo enkelt og lage ett panel istedet for mange til en bestemt bil.

 

VAG-Com er et diagnoseverktøy spesifikt til Volkswagen/Audi. Der kan du slette feilkoder, lese ut feilkoder, endre parametere og slikt. Forhandleren din har dette. Er bare å høre med Møller om dem kan fikse nøkkelen din der :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Det er ikke værre med instrumentpanelet altså..?

Rattet må vel tiltes til laveste stilling? Så temmelig trangt ut med tanke på plassen til dashen hvis rattet er der.. :p

 

Finner jo alltids ut om det er et panel eller om det er en tempmåler av et slag der når jeg tar ut dashen.

 

 

Får høre med audi verkstedet ja..

 

Du vet forresten ikke hvor mye turbotrykk jeg kan justere opp før det begynner å bli farlig?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye du får justert opp på Turbotrykket... Det sitter ei "momentsperre" i hjernen som kutter diesel'n når trykket blir høyere enn normalt Var vel 1.2 bar den kutta på min.

 

Hvis du kjøper deg en chip så får du vekk sperra og høyere Turbotrykk.. Vil tro disse motora tåler det den lille Turboen klarer...

 

Uansett ikke sett på boks men bruk chip!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er chippet fra før. Men merkeverkstedet har tydeligvis skrudd ned turbotrykket. Den ladder ikke slik som den har gjort. Jeg har skrudd opp trykket på denne bilen før, men husker ikke hvor mye jeg justerte. Justerte jo bare på WG-staget.. Hvilken turbo er det forresten? Og hvordan er det å koble til en turbotrykksmåler på en diesel...?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår