Gå til innhold

Hjelp med basskasse. Portet, uten bruk av bassrør.

Ranger emnet

Dessection

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage basskasser til 2x DLS UR 12" elementer. Kassene skal være uavhengi av hverandre. Med andre ord, jeg skal bygge 2 helt like kasser!

I følge spec på sidene til DLS så skal hver av disse ha en 27,4l kasse med 3" port på 33cm.

http://dls.se/econtent/files/99/manual_ultimatesubs_swe.pdf

Jeg vil ha 2 kasser som ser slik ut som dette:

DLS-kasser.gif

Som skal stå i bagasjen i bilen. Bassportene skal med andre ord være laget av platene i kassen.

Kassen på JL basseren min er bygget på den måten, og jeg er feldig fornøyd med det, samt syns det ser bedre ut enn standard bassport kasse.

Eksempel på kassen som er til JL'en min her.

http://mobile.jlaudio.com/products_subs_enclusure.php?series_id=5

7609.jpg

Noen som vet målene på bassporten jeg skal ha da? Samt målene på kassen?

Hvis noen har god peiling på sketchup, og hadde giddet lage en tegning med mål til meg, så hadde jeg blitt sinnsykt happy. Trenger forøvrig før klokken 17.00 i morgen :O

Takk til alle som gidder hjelpe til :D

Elementet ser forøvrig slik ut:

IMG_0387%20(Large).JPG

Med grill:

IMG_0391%20(Large).JPG

Fiat Scudo 2.0 10mod

VW Transporter T4 2.5TDI 01mod

VW Golf CL G60T 83mod - Lowrider!

Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det blir nesten praktisk umulig med en slik port om du skal ha så små kasser...

Med det som du sier er anbefalt vil du få ca 35 hz tuning. For å få til det med en port på 35x5 cm må den være over 160 cm lang.

Aldri i livet om jeg ville laget en port på 35x1 cm, noe som må til for å få lengden ned i akseptable 30 cm.

Jeg ville nok ha brukt en vanlig 3" aeroport, selv om jeg synes det virker lite.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37.4Hz F3 og 34.0Hz Fb skal det være.

Men du mener da altså at eneste muligheten min er å lage en kasse med en stygg Aeroport? :(

Jeg syns det høres helt latterlig ut, at et slik element skal ha så bitteliten kasse. Lukket, så skal den ha en kasse på 16liter bare. Og da står det at man bare skal bruke én voice coil, med luket kasse. Hvorfor i huleste?

Noen som hadde giddet å lage en tegning til meg, med mål med den type kasse som jeg vil ha. Og med port på ca 30-40cm lang. Kassen trenger ikke være så alt for bred, for har funnet ut jeg kan plassere forsterkerene mellom kassene, på en skrå plate :D

Fiat Scudo 2.0 10mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er riktig tunet så er da vel ikke det noe problem at porten blir så liten? Hadde ikke noe problem med merkbare blåselyder på min JL Audio 10w7 som hadde en ca 2cm port i den stilen. Bare filte ned kantene på porten både inni, og utenfor kassa.

Fiat Scudo 2.0 10mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er riktig tunet så er da vel ikke det noe problem at porten blir så liten? Hadde ikke noe problem med merkbare blåselyder på min JL Audio 10w7 som hadde en ca 2cm port i den stilen. Bare filte ned kantene på porten både inni, og utenfor kassa.

0.5cm har stor betydning, og du hadde selvsagt 33cm lang port også?

Det har også stor betydning.

Blåse lyder kommer av liten port, for du ser ofte Ø10cm port på rundt L 20 - 25cm på sub kasser, ikke sant.

Men aldri en Ø5Cm port L 3,2cm enig??

Men gir omtrent samme tuning. (på eks XXX sub)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke stresse med de firkanta portene så kommet frem til at jeg skal bygge en kasse, å bruke 2x3" Aeroport på 33cm. Noen som har tips til hvordan jeg skal bygge kassene/kassen?

Skal jeg ha begge elementer i samme Kammer, eller et kammer til hvert element? Skal ha kasse som er maks 36cm høy, og den "må" være så høy for å få plass til elementene også, med bittelitt klaring over og under.

Fiat Scudo 2.0 10mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke stresse med de firkanta portene så kommet frem til at jeg skal bygge en kasse, å bruke 2x3" Aeroport på 33cm. Noen som har tips til hvordan jeg skal bygge kassene/kassen?

Skal jeg ha begge elementer i samme Kammer, eller et kammer til hvert element? Skal ha kasse som er maks 36cm høy, og den "må" være så høy for å få plass til elementene også, med bittelitt klaring over og under.

Jeg hadde egentlig bare bygd 1 kasse, og satt begge subene i.

har god erfaring med dette. Det mest riktige er nok å bygge ett kammer til vær sub.

Skal se om jeg klarer å fikse en tegning til deg, men har mye å gjøre for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den typen kasse eg bruker nå.

Desse målene også:

http://www.ddaudio.com/dd/caraudio/enclosureInfo/enclosureColorCodedCut.asp

Her er en bilde av godsaken i kassen.

th_DSC00341.jpg

th_DSC00405.jpg

th_DSC00402.jpg

Denne kassen spiller HØYT! Nå har eg ikke nok strøm til subben min da, men etter det eg har erfart med de små timene eg har spilt, så har det ristet sykt mye i bilen. Subben er engang ikke innspilt, og eg kjører på 1/2 gain på forsterkeren.

95` Nissan 200sx S14 - GT3076R @ 1.5 bar

07` Paoletti Racing R450

95` BMW E34 525TDS Touring

87` BMW E30 324TD. Holset H2A/HX40

96` BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den typen kasse eg bruker nå.

Desse målene også:

http://www.ddaudio.com/dd/caraudio/enclosureInfo/enclosureColorCodedCut.asp

Her er en bilde av godsaken i kassen.

th_DSC00341.jpg

th_DSC00405.jpg

th_DSC00402.jpg

Denne kassen spiller HØYT! Nå har eg ikke nok strøm til subben min da, men etter det eg har erfart med de små timene eg har spilt, så har det ristet sykt mye i bilen. Subben er engang ikke innspilt, og eg kjører på 1/2 gain på forsterkeren.

Den kassa ser ut til å ha vesentlig større volum, en hva trådstarter sier dem skal ha, og porten har vesentlig større areal også.

Så om trådstarter kan gjøre det samme, så vill slisseport fungere uten problemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider