Gå til innhold

Alternativ turbo på B5254T motoren?

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

-Har nå en mistanke om at min turbo begynder å bli sliten, da det ligger vel mye olje i rør til IC osv. Synest vertfall det er mer en det bør være. Og dette er på TOPP av kjøler.

-Hvilken turbo anbefales å kjøpe som en oppgradering, altså bedre en den orginale? Og vil man merke noe forskjell?

-Vil helst ha en turbo hvor jeg slipper å begynde å modifisere alt mulig, eksos osv.. Med andre ord en som passer rett på og kan erstatte den orginale.

-Hva koster de forskjellige alternativene?

Skal bestille halvsats fra Ferrita og snart, men må ha ny downpipe og kat. Så blir nåk å bestille dette fra volvo om ikke det finst andre steder.(?)

Og by the way, når det gjelder chip, hva får man med chip ut av de motorene her? Og hva annet kan gjøres for å forbedre prestasjonene? :) Skal bestille det såkaldte RIP kittet som dem selger på IPDUSA.com. For bedre gass respons. NOen som vet om dette er å få tak i i Norge/Sverge?

Ellers tar jeg i mot gode tips ang denne motoren :)

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16, 18, eller 19T passer så og si rett på. Prisene varierer fra 5000,- og opp for en ny.

Hvilken er å anbefale da?

Hvordan ville det blitt med en 18T for eksempel?

Og kan du spesifisere "passer så og si rett på" ? hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken er å anbefale da?

16T er vel enklest, og billigst å få tak i (Min bror tar 5000,- pr stk, ny i eske tlf: 92215749)Du kan også få tak i nyoverhalt 19T bytteturbo i sverige for 6800,-SEK hos Mulle hoj och turbomeck. (http://www.turbomeck.se)

Hvordan ville det blitt med en 18T for eksempel?

Det ville bli bra det sammen med oppgradert software, og da anbefaler jeg deg og ta kontakt med Autotech i sverige.

Og kan du spesifisere "passer så og si rett på" ? hehe:)

Grunnen er at disse turboene leveres med 3 forskjellige alternativer på eksoshuset. 1: Rett med kon flens ut til fremrerør. 2: Rett med labyrint tetning. 3: med 3" vinklet utløp.

Alt 3 er mest vanlig på 16, 18, og 19T

Om du bytter til eksos med riktig fremrerør i samme slengen så passer jo turboen rett på, alternativt bruke det eksoshuset du har på den gamle turboen. På enkelte nyere turboer så må du gjøre om på det ene hullet til vannavkjølingen på turboen, dette er en smal sak, bare å ta ut og flytte på en blendeplugg, og gjenge opp ett hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16T er vel enklest, og billigst å få tak i (Min bror tar 5000,- pr stk, ny i eske tlf: 92215749)Du kan også få tak i nyoverhalt 19T bytteturbo i sverige for 6800,-SEK hos Mulle hoj och turbomeck. (http://www.turbomeck.se)

Det ville bli bra det sammen med oppgradert software, og da anbefaler jeg deg og ta kontakt med Autotech i sverige.

Grunnen er at disse turboene leveres med 3 forskjellige alternativer på eksoshuset. 1: Rett med kon flens ut til fremrerør. 2: Rett med labyrint tetning. 3: med 3" vinklet utløp.

Alt 3 er mest vanlig på 16, 18, og 19T

Om du bytter til eksos med riktig fremrerør i samme slengen så passer jo turboen rett på, alternativt bruke det eksoshuset du har på den gamle turboen. På enkelte nyere turboer så må du gjøre om på det ene hullet til vannavkjølingen på turboen, dette er en smal sak, bare å ta ut og flytte på en blendeplugg, og gjenge opp ett hull.

-Hvordan er det med 16T da, for eksempel den som din bror selger, vil den passe rett på? Eller kan han fikse den slik den passer på orginal downpipe?

-Vil man merke store forskjellen med 16T i steden for den orginale?

-Software update er vel bare tilgjengelig på 99-00 modellen?

Min er 97 :/

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvordan er det med 16T da, for eksempel den som din bror selger, vil den passe rett på? Eller kan han fikse den slik den passer på orginal downpipe?

Nei, det må du nok fixe selv. Det er ganske så enkelt å bytte eksoshus, bare å skru opp en mutter, løsne klemmen som holder eksoshuset på plass, og trekk det forsiktig av. Montere i omvendt rekkefølge. Men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke det eksoshuset som følger med, og heller få tak i ett eksosanlegg som passer på 3" vinklet eksoshus. Dette vil gi mindre mottrykk, og noe høyere effekt. Ang flytting av vannavkjøling så ser du det når du sammenligner de.

-Vil man merke store forskjellen med 16T i steden for den orginale?

Ja, definitivt.

-Software update er vel bare tilgjengelig på 99-00 modellen?

Min er 97 :/

Mvh.

Fredrik

Jeg mener chip....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må du nok fixe selv. Det er ganske så enkelt å bytte eksoshus, bare å skru opp en mutter, løsne klemmen som holder eksoshuset på plass, og trekk det forsiktig av. Montere i omvendt rekkefølge. Men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke det eksoshuset som følger med, og heller få tak i ett eksosanlegg som passer på 3" vinklet eksoshus. Dette vil gi mindre mottrykk, og noe høyere effekt. Ang flytting av vannavkjøling så ser du det når du sammenligner de.

Ja, definitivt.

Jeg mener chip....

Alt hørest fint ut, bortsett fra det med eksoshuset, det er jo enkelt å bytte det som du sier, men om jeg beholder det som kommer på turboen, så var det dette med downpipe, og hvordan jeg skal ordne meg med det.. Vil ikke den orginale volvo downpipen passe i det hele tatt, for liten eller noe? Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut, så er litt blind kan du si :P

Skulle være styreenhet fra v70r i følge forrge eier, men vet ikke hvor mye det hjelper eller om det hjelper i det hele tatt..

Men har vurdert chip, men noen spesielle som er best/anbefales?

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hørest fint ut, bortsett fra det med eksoshuset, det er jo enkelt å bytte det som du sier, men om jeg beholder det som kommer på turboen, så var det dette med downpipe, og hvordan jeg skal ordne meg med det.. Vil ikke den orginale volvo downpipen passe i det hele tatt, for liten eller noe? Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut, så er litt blind kan du si :P

Skulle være styreenhet fra v70r i følge forrge eier, men vet ikke hvor mye det hjelper eller om det hjelper i det hele tatt..

Men har vurdert chip, men noen spesielle som er best/anbefales?

Mvh.

Fredrik

JT-tuning har komplett eksos som passer til vinklet eksoshus. (Må spesifiseres ved bestilling da de ikke har det i nettbutikken) Koster 7600,-SEK inkl. racekat 4800,- uten. Da er det jo ingen sak å bytte turbo. V70R styreenhet sier du? Det synes jeg høres mistenkelig ut. Skulle jo tro at det er større dyser i R motoren enn på den du har, noe som vil føre til at motoren din vil gå magert = større fare for havari. Dette ville jeg sjekket ut om. Skriv opp nummeret på boksen dysene og LMM, gå til Volvo og sjekk opp nummerne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JT-tuning har komplett eksos som passer til vinklet eksoshus. (Må spesifiseres ved bestilling da de ikke har det i nettbutikken) Koster 7600,-SEK inkl. racekat 4800,- uten. Da er det jo ingen sak å bytte turbo. V70R styreenhet sier du? Det synes jeg høres mistenkelig ut. Skulle jo tro at det er større dyser i R motoren enn på den du har, noe som vil føre til at motoren din vil gå magert = større fare for havari. Dette ville jeg sjekket ut om. Skriv opp nummeret på boksen dysene og LMM, gå til Volvo og sjekk opp nummerne der.

Han sa så han som jeg kjøpte den av vertfall, stussa litt i det jeg også, men for alt jeg veit så er den orginal.. Men skal ringe volvo og sjekke det..

Mest sansynelig må jeg vel ha meg en chip. Vet du om noen som fungerer bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa så han som jeg kjøpte den av vertfall, stussa litt i det jeg også, men for alt jeg veit så er den orginal.. Men skal ringe volvo og sjekke det..

Mest sansynelig må jeg vel ha meg en chip. Vet du om noen som fungerer bra? :)

Autotech har mest sansynlig en chip som passer din motor med større turbo på. De hadde det til min iaf. Pris ca 5500,-SEK

Lenke til kommentar
Del på andre sider