Gå til innhold

Bytte girboks i Van fra 3-trinns til 4-trinns...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Siden vi ikke får vår 3 trinns kasse til å gire slik den skal, (har hatt den på TM Service i Steinkjer flere ganger og fikset..., men ikke blitt bedre), og siden vi har fått tak i et vrak med en god 4-trinns kasse i, så lurer jeg litt på om det er noen her som vet noe om mulighetene for å bytte...

 

Har hørt vi må ha med flere deler, husker ikke alt, men mellomaksel osv., så var det vel no styringsenhet av no slag... Dette er med delebilen.

 

Hørte med et lokalt verksted som sa at dette skulle være mulig ja, men nå sier han at det er noen flere ledninger på den 4 trinns kassa som ikke er på 3 trinns kassa, så han får ikke koblet det sammen. Det er forøvrig elektronisk kick-down på 3-trinns kassa, eller hva det heter, ikke no wire.

 

Nå har jeg ikke sett på disse ledningene som ikke passer selv, men jeg er uansett langt ifra noen mekaniker, så jeg spør bare her hva dere tror....? Han på verkstedet mente det skulle gå sån rent mekanisk å bytte den over.

 

Edit: Bilen er forøvrig en 89" G30.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter litt mer sjekking, så virker det som det som må kobles om er noe som heter "lock up". Dette er vel en slags "overdrive"? Noen her som har vært borti å koblet om noe slikt?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer sjekking, så virker det som det som må kobles om er noe som heter "lock up". Dette er vel en slags "overdrive"? Noen her som har vært borti å koblet om noe slikt?

 

her er en side med all infoen du tregnger her kan du bestille det som trengs også.

http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog.php?Action=GETSUBCAT&CATID=O

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer sjekking, så virker det som det som må kobles om er noe som heter "lock up". Dette er vel en slags "overdrive"? Noen her som har vært borti å koblet om noe slikt?

 

Lockup er ikke en overdrive, men en cluch som kobles inn for å låse converteren.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er delebilen? Er det kickdownwire på kassa?

 

Din G30 har antageligvis en 6.2 diesel og en TH400 girkasse. Dette er en relativt solid girkasse.

 

Hvis girkassa du har fått tak i har kickdownwire er det en TH700, 700r4 eller en 4L60(E). Disse kassene er en del svakere enn den du allerede har. Hvis kassa derimot ikke har denne vaieren er det en 4L80E, dette er en kasse som tåler mye juling.

 

 

Hva slags problemer har du med den girkassa du har nå?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er delebilen? Er det kickdownwire på kassa?

 

Din G30 har antageligvis en 6.2 diesel og en TH400 girkasse. Dette er en relativt solid girkasse.

 

Hvis girkassa du har fått tak i har kickdownwire er det en TH700, 700r4 eller en 4L60(E). Disse kassene er en del svakere enn den du allerede har. Hvis kassa derimot ikke har denne vaieren er det en 4L80E, dette er en kasse som tåler mye juling.

 

 

Hva slags problemer har du med den girkassa du har nå?

 

Dette er ting jeg er litt usikker på selv... Jeg er sikker på at kassen vi har nå ikke har wire, fordi vi har hatt den på verksted flere ganger og forsøk å "justert" girboksen osv, og da har de spesifisert at det ikke er wire på disse kassene, og jeg har heller ikke sett noen wire selv når jeg har fiklet litt.

 

Om den nye kassa har wire eller ikke er jeg usikker på..., men jeg tror ikke det.

 

Bilen vi har nå er en 89" G30, og delebilen er en 91".

 

Problemene vi har nå tror jeg har vært der siden kassa ble montert for endel år tilbake, er litt usikker der. Grunnen er at det er bare min far som tidligere har kjørt denne bilen, og han har aldri tenkt over om den girer slik den skal. Problemet er at den legger enn tyngre gir for tidlig, og er veldig treig til å gire ned når det trengs. Nå etter mye fiksing fra verkstedet sin side, byttet og justert TPS (eller hva det heter), byttet no "solenoid" greier, osv, rensket opp kassa, så går den vel litt lengre i første gir, men ellers ikke noe merkbart bedre. Den girer nå f.eks fra andre til tredje ved ca 70 - 75 km/t, og girer ikke ned ifra tredje til andre før den faller under 60km/t, selv om man gir full spiker. Egentlig skal den vel fint gå godt over 90 i andre.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en side med all infoen du tregnger her kan du bestille det som trengs også.

http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog.php?Action=GETSUBCAT&CATID=O

 

Passer dette komplette "kit"'et uansett om det er TH700 eller 4L80E? - http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog_inc/viewitem.php?ITEMID=336

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer dette komplette "kit"'et uansett om det er TH700 eller 4L80E? - http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog_inc/viewitem.php?ITEMID=336

 

th 700 har en elkontakt på siden,4l80e har ei klyseledninger på siden og eller en rund kontakt. se øverst på forum siden så ser du forskjellen på bånnpannene.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra slik jeg har sett på bilder, og at den ikke har wire, så er det sannsynligvis et 4l80e i delebilen da. Men da lurer jeg bare på om det "lock up" kittet passer på 4l80e? For jeg ser det står "Complete Relay Circuit (700R4)", ikke noe om 4l80e, men det er vel samme "lock up" funksjon på kassene kanskje....

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra slik jeg har sett på bilder, og at den ikke har wire, så er det sannsynligvis et 4l80e i delebilen da. Men da lurer jeg bare på om det "lock up" kittet passer på 4l80e? For jeg ser det står "Complete Relay Circuit (700R4)", ikke noe om 4l80e, men det er vel samme "lock up" funksjon på kassene kanskje....

Skal du sette denne kassa inn i en ikke ecm bil må du kjøpe en hjerne som girer bilen for deg sånn som denne http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog_inc/viewitem.php?ITEMID=372

 

Du må finne ut hvordan kasse du har, se på bånnpanna og sammen lign med denne siden: http://www.bilforumet.no/amcar/129242-identifikasjon-av-us-automatkasser.html

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra slik jeg har sett på bilder, og at den ikke har wire, så er det sannsynligvis et 4l80e i delebilen da. Men da lurer jeg bare på om det "lock up" kittet passer på 4l80e? For jeg ser det står "Complete Relay Circuit (700R4)", ikke noe om 4l80e, men det er vel samme "lock up" funksjon på kassene kanskje....

 

Nope.. Lock-up kittet fra TH700 kan ikke brukes. 4L80E kan ikke brukes uten elektronisk styring. Kun original motor/gear styring eller f.eks. denne fra TCI. $690... så vil koste litt å få den på veien. Men med den TCI styringa kan du jo få kassa til nærmest å oppføre seg som du vil :)

 

Edit: Kom meg i forkjøpet der CamaroCab :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki...., buhu :-(. Må vel finne ut nøyaktig hvilken kasse vi har ja, så raskt jeg får tid.

 

Vet ikke hvor mye arbeid det vil være med å flytte over ledningene fra delebilen og bruke "hjernen" som sitter i den jeg..., men det er vel mulig å gjøre det sikkert?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår