Gå til innhold

A4 som ikke starter, defekt tenningsmodul?

Ranger emnet


paul_s

Anbefalte innlegg

Har en 1.8T A4 1999 modell som ikke starter. Motorkode = AEB.

Startmotoren drar rundt, men den tenner ikke.

Det knitrer i coilene når man skrur på tenninga, og også når man prøver å starte.

Det er ettermontert DEFA alarm, denne blinker også i dioden i frontruta når man prøver å starte.

 

Hva kan være feil? Coiler? Tenningsmodul? Styreenhet?

Bilen er chippet for flere år siden. Har hatt dette problemet et par ganger før, men da har den tilslutt startet etter 3-4 forsøk.

Innbiller meg at dette har vært i regnvær, men ikke 100% sikker på om det er noen sammenheng.

 

Hvordan kan man evnt. feilsøke?

 

Har blitt anbefalt å prøve å bytte tenningsmodulen, men dumt å blåse 1-2000,- hvis det ikke er den..

~~~~~~

 

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..på min polo var det tenningsmodul..plutselig en dag begynte den å slå seg vrang..chinna me nothing happened liksom!

 

men foreslår likevel at du drar til møller så de kan koble den til vagcom eller hva d heter..de finner vel fort ut av det?

 

Har prøvd å koble til med vag-com, men fikk ikke opp kommunikasjonen med styreenheten (som vi først tenkte det var).

Håper ikke det er den.

 

Du byttet tenningsmodul og da var alt ok? Hvor kjøpte du den?

Kosta ca 2200 på Møller.

~~~~~~

 

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk opp alarm først.der er sperre som gjør att den ikke starter

 

Jeg trodde at hvis startsperra lå inne ville man ikke fått startmotoren til å dra rundt?

Jeg regnet med at startsperra lå i nøkkelen, men det kan være en idé å sjekke alarmen oxo ja. Kan jo være at den er koblet inn selv om den ikke trengs.

~~~~~~

 

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kimster og El Thomaso får fiksa bilen din vettu Paulern :) hehe... der var du lissom.

 

Sikringen gikk på dama sin mini, vi var sikre på at det faktisk var bensin pupma. Alt funket, men ikke pumpa. Helt til jeg glemte at jeg ikke hadde sjekket sikringene i motorommet, og ja, der hadde en 5amp sikring gått. Byttet, bensinpumpa snurret og bilen tente på en to tre :D Er ikke altid like greit nei. Forskjellen her var på 5kr og 2300,-

Audi A4 B6 E8 TQS

 

Montering av RNS-E i AUDI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at hvis startsperra lå inne ville man ikke fått startmotoren til å dra rundt?

Jeg regnet med at startsperra lå i nøkkelen, men det kan være en idé å sjekke alarmen oxo ja. Kan jo være at den er koblet inn selv om den ikke trengs.

 

Starteren går rundt alikavel på de fleste biler med DEFA alarm. Sjekk om du har fått overledning en plass (Brudd og kontakt med jord) eller defekt styreenehet til alarmen, evt. sett på en jumpe ledning direkte ifra tenningen (Ledninga som gjør at den skal starte) til starteren. Hvis ikke, røsk ut defa alarmen. Defa alarmer er noe DRITT, de fungerer ei lita stund bare, så blir det sliit.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Har en 1.8T A4 1999 modell som ikke starter. Motorkode = AEB.

Startmotoren drar rundt, men den tenner ikke.

Det knitrer i coilene når man skrur på tenninga, og også når man prøver å starte.

Det er ettermontert DEFA alarm, denne blinker også i dioden i frontruta når man prøver å starte.

 

Hva kan være feil? Coiler? Tenningsmodul? Styreenhet?

Bilen er chippet for flere år siden. Har hatt dette problemet et par ganger før, men da har den tilslutt startet etter 3-4 forsøk.

Innbiller meg at dette har vært i regnvær, men ikke 100% sikker på om det er noen sammenheng.

 

Hvordan kan man evnt. feilsøke?

 

Har blitt anbefalt å prøve å bytte tenningsmodulen, men dumt å blåse 1-2000,- hvis det ikke er den..

 

 

Hmm.. lyser lampa for startsperra? som regel sitter den i turtelleren. hvis den gjør det, så kan du, hvis du kjenner noen med tilgang til vagcom, eller har selv, resette motorstyringa, og kode inn nøklene på nytt. OBS dette krever at du SKC (secret key code) tilgjengelig.

97 A4 1.8 TQ AEB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ikke for kommunikasjon med styrenheten ville jeg sjekket strømtilførsel til denne først! Start med sikringene, deretter ville jeg sjekket motorstyringsreleet. Har skiftet en del av disse på audi/vw, så det er ikke utenkelig at det er releet.

Typiske startfeil på vw/audi som jeg har vært borti er coil, bensinpumpe, bensinpumperele, motorstyringsrele og tenningsbakstykke.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår