Gå til innhold

forklaring: Sinter Clutch

Ranger emnet


bing

Anbefalte innlegg

Har et par ganger tidligere spurt på irc om noen kan forklare meg hva en sinter clutch er (noe jeg ikke vet, men som alt annet med bil har lyst til å lære)

 

så ganske enkelt hadde jeg satt pris på om noen kunne fortalt meg dette..

 

regner med at etter at noen har prøvd å forklare seg så kommer noen bedrevitende å hakker... men jeg håper noen kan gjøre meg litt klokere :)

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel i hovedsak en cluch som er sterkere og som du ikke slurer så lett på. ordet SINTER TROR jeg egentlig er bare merke på cluchen, tilton cluch er jo også en "forsterket cluch"

 

det som er kjipern med disse cluchene er at du ikke kan "file på cluchen" med de, du må slippe de ganske rett ut, selvsagt må du file litt så du kommer fremover før du slipper tvert.

 

KORRIGER MEG HVIS JEG TAR FEIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Custom blended metal powders are fed into a die, compacted into the desired shape, ejected from the die and then sintered (solid state diffused) at a temperature below the melting point of the base material in a controlled atmosphere furnace. The compaction step requires the part be removable from the die in the vertical direction with no cross movements of the tool members The sintering step creates metallurgical bonds between the powder particles imparting the necessary mechanical and physical properties to the part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Custom blended metal powders are fed into a die, compacted into the desired shape, ejected from the die and then sintered (solid state diffused) at a temperature below the melting point of the base material in a controlled atmosphere furnace. The compaction step requires the part be removable from the die in the vertical direction with no cross movements of the tool members The sintering step creates metallurgical bonds between the powder particles imparting the necessary mechanical and physical properties to the part.

 

du skjønte ikke så mye så du bare paste'a inn det du fant på engelsk ;)

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bing

 

du skjønte ikke så mye så du bare paste'a inn det du fant på engelsk ;)

 

Det tok meg 11sekunder å søke på altavista og finne det der.

Så hvorfor sitte å forklare hva sinter er på norsk? ;)

 

Internet er så praktisk sånn, man finner alltid info om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da late folk !

Gi karen et svar da hvis dere vet det...

Kan jo tenkes at det er litt lettere og forstå hvis en av dere forklarer det i stedet for å lese masse vanskelige ting på engelsk..

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Engelsk er veldig vanskelig.

Å lese fagspråk og hvordan en sinter er laget er ikke nødvendigvis veldig lett nei...

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Custom blended metal powders are fed into a die, compacted into the desired shape, ejected from the die and then sintered (solid state diffused) at a temperature below the melting point of the base material in a controlled atmosphere furnace. The compaction step requires the part be removable from the die in the vertical direction with no cross movements of the tool members The sintering step creates metallurgical bonds between the powder particles imparting the necessary mechanical and physical properties to the part.

 

 

Er dette mer forståelig da ?

 

Spesielt valgte typer av metallpulver blir tilsatt en form for deretter bli presset godt sammen.

 

Metallpulveret blir så varmet opp (uten at pulveret smelter) akkurat så mye at metallpulveret blir et stort fast stykke ( dette kalles sintrering ). Dette skjer i en ovn der man kontrollere temperaturen nøyaktig.

 

Dette faste stykket må fjernes vertikalt fra formen uten sidebevegelser. Sinterings prosessen skaper metallurgiske bindinger mellom pulver partiklene, noe som skaper den nødvendige mekaniske og fysiske egenskapen til stykket. ( som f.eks er en bremsekloss eller del av en clutch ).

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

 

Er dette mer forståelig da ?

 

Spesielt valgte typer av metallpulver blir tilsatt en form for deretter bli presset godt sammen.

 

Metallpulveret blir så varmet opp (uten at pulveret smelter) akkurat så mye at metallpulveret blir et stort fast stykke ( dette kalles sintering ). Dette skjer i en ovn der man kontrollere temperaturen nøyaktig.

 

Dette faste stykket må fjernes vertikalt fra formen uten sidebevegelser. Sinterings prosessen skaper metallurgiske bindinger mellom pulver partiklene, noe som skaper den nødvendige mekaniske og fysiske egenskapen til stykket. ( som f.eks er en bremsekloss eller del av en clutch ).

 

:-)

 

En ting kom ikke helt klart frem her syns jeg. Det er altså klutsjen som er pakket inn i pulver, for så å bli lagt i en ovn.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens en organisk lamell er rund som svinghjulet, er det på sinterclutch ofte bare fire/seks "gripepunkter"

 

ompkoppling.jpg

 

(eller tre tydligvis)

 

 

edit: bildet vister også lamell med og uten stumt nav.

de fjærene du ser på den ene lamellen på bildet hjelper til å få en myk "innkobling" av drivverket.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår