Gå til innhold

forklaring: Sinter Clutch

Ranger emnet


bing

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hersker Hans

 

lamelene er i så fall pakket inn i metalpulver, og varmet opp. de er ikke laget av det.

Det må jo være i hele lamellen og ikke bare pakket lamelen inn i det,for eller vil de jo bli som en vanlig clucth etter hvert som man får slitt de litt.

 

Jeg skal ikke si noe for sikkert ang det men:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

mens en organisk lamell er rund som svinghjulet, er det på sinterclutch ofte bare fire/seks "gripepunkter"

 

ompkoppling.jpg

 

(eller tre tydligvis)

 

 

 

grunnen til at den har mindre biter med lamell, er vel at sintermetallet har mye høyere friksjon mot svinghjulet/trykkplaten. anngående formen: den er vel laget slik for og få mindre roterende masse, som er viktig i en "racerbil"

 

-frode

 

PS.

i veteranbilen (31'mod) til min far, var clutch'en laget av et skinnlignende materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by froorf

 

grunnen til at den har mindre biter med lamell, er vel at sintermetallet har mye høyere friksjon mot svinghjulet/trykkplaten. anngående formen: den er vel laget slik for og få mindre roterende masse, som er viktig i en "racerbil"

 

Sinter har faktisk lavere friksjon enn en vanlig lamell, men den øker friksjonen veldig når den varmes opp/slures.

 

Formen på plata er slik for å øke trykket mot svinghjulet.

mindre overflate -> større trykk per cm^2.

 

De snille sinterclutchene har 6 pucker, de som er mer 'racing har 4 eller tre.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rwd 4ever

 

 

ikke alt.....jeg har prøvd å finne ut åssen man skjermbredder, men har ikke lykkes ennåhelpme

Hvor mye bredding er det snakk om da..? I praksis nye, brede skjermer,eller bare en liten 3-cm-per-side-greie..?:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår