Gå til innhold

Så mye er to liv verdt. - Sykt Sykt Sykt!

Ranger emnet

Hot Rod

Anbefalte innlegg

Nåja, er ingen beviselig sammenheng mellom straff og resultater.

Og det er vel heller et spørsmål om å endre folks holdninger enn å skremme folk. Noe min gamle kjørelærer ofte påpeker, er at det aldri nytter å skremme unge mennesker fra å gjøre noe. Se gjerne på skremselspropaganda mot narkotika i ungdomsskolen og på videregående, og skremsel mot tobakk og alkohol i barne og ungdomsskolen.

Det samme gjelder trafikkalt grunnkurs, der det primære målet er å vise hvor farlig trafikken er, og hvor skummel den er, og hvor stort ansvar man har.

Det er i seg selv ikke negativt, men det virker like fullt ikke. Når personer på min alder får seg førerkort og bil, driter de langflat i regler, de driter ofte i andre i trafikken, og de kjører som svin.

Det denne saken kanskje heller burde bringe frem hos en del brukere på dette forumet heller enn sinne mot stakkaren som drepte dem, er en tanke på ens egen kjøring. Kunne dette vært deg?

Moralisering er ikke bra, men realisme skader aldri.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig straffen er helt grei jeg.

Han mente det jo helt sikkert ikke, og det er vel ikke regelrett drap!!

Hvis mannen overholdt trafikkreglene så kan det jo kalles et uhell, på en måte.

Fengsel er feil, men han skulle ALDRI ha fått tilbake førerkortet sitt noe mer.

Når det viser seg at han har gjort så store feil som å ta livet av to mennesker i trafikken, så er man ikke skikket til å ferdes i trafikken med motorvogn.

Han har det også helt sikkert ubeskrivelig grusomt med seg selv!!

Synes litt synd på han jeg.

Må for all del ikke tro det at jeg synes det er helt greit og at sånnt skjer og at man ferdes på eget ansvar!

Mitt aller verste mareritt er å drepe noen eller å invalidisere noen i trafikken.

Det er jeg ikke sikker på at jeg faktisk har vært i stand til å takle.

Kan ikke si at jeg er mors beste barn etter vegen, har mine svin på skogen og de er mange og store.

Jeg har vært uten førerkort en god stund nå, og nå når jeg har begynt å kjøre litt igjen, så har jeg fått et helt annet syn på ting enn hva jeg har hatt før.

Før var det full fres, og det skjer ikke meg som var tanken.

En arrogant og farlig holdning!

Svinkjøring fåregår kun langt unna tettsteder, og spøling og herjing skjer på kvelder og om natta.

Ikke midt i ettermiddagstrafikken sånn som jeg fant på før. merk:rundkjøring full av biler!

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mye mer synd på de som døde enn på han som kjørte.

Sutring og krokodilletårer i etterkant fra folk som har begått grove forbrytelser eller grove feilvurderinger i trafikken er å sette saken på hodet, (noe som er blitt svært politisk korrekt i Norge.)

Er enig i at fengsel for uaktsomt drap ofte ikke har særlig effekt på forbryteren, så det kommer jo an på omstendighetene.

Men en fengsels straff handler ikke bare om forbryteren. Det handler minst like mye om samfunnet rundt, hvor lenge vi andre kan kreve å være beskyttet fra vedkommende og ikke minst straffens størrelse i forhold til andre forbrytelser. Det er f.eks ikke mange kronene i momsunndragelse man skal bli straffet for, for å få 120 dager i fengsel.

Det handler selvsagt også om offerets rettsoppfatning. Hvis dine nærmeste ble drept og du følte at samfunnet reagerte med et skuldertrekk, ville det vært riktig?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en helt vanlig mann som har gjort en FEILVURDERING i fengsel,blir feil.

Blir i allefall helt feil å dømme han etter mordparagrafen.

Greit, han hadde et uhell, og to mennesker døde av det.

Men, uansett så skulle ingen vært straffet for å være uheldige.

Det skjønner helt sikkert familien til de som ble drept også, så det har ingen hensikt i å fengsle mannen pga. allmennpreventivt hensyn.

Det kommer ikke til å skje mindre ulykker på grunn av at man kan bli fengslet hvis man skal være så uheldig å bli inblandet i dem.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du resonere deg frem til at det er krokodilletårer?

Å drepe et annet menneske er noe som går inn på de fleste mennesker. Det er noe sånt som 1-1,5 % som ikke påvirkes, de kalles gjerne sosiopater eller psykopater.

Selv i en situasjon der det å ta liv omskrives, for eksempel i krig der fienden demoniseres og man får høre fra alle rundt seg at det er helt rett for den enkelte soldat å plassere en helmantlet kule i pannen på en annen soldat, som kanskje har barn, eller kanskje studerte for å bli lege før krigen, og som aldri har gjort deg noe, reellt sett, vil mange, ganske mange, slite med tanken på det i fremtiden.

Poenget er, at selv når alle rundt deg forteller deg at det du har gjort er rett, føler du deg like fullt som en dritt.

Og så overfører vi det til et uhell der du dreper to mennesker, og vet det du gjorde er galt.

Jeg tror ikke vi som heldigvis aldri har gjort noe slikt skal tro så veldig mye om krokodilletårer og så videre.

Selvfølgelig syns jeg mer synd på de døde, det ene utelukker likevel ikke det andre.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig straffen er helt grei jeg.

Han mente det jo helt sikkert ikke, og det er vel ikke regelrett drap!!

Hvis mannen overholdt trafikkreglene så kan det jo kalles et uhell, på en måte.

Uansett hvor lite han mente å gjøre det, er folka like døde..

Derav drap. Kanskje ikke overlagt, men like fullt drap.

Veitrafikkloven er forsåvidt også den eneste loven i Norge hvor du kan straffes for å ha vært uheldig og uaktsom. Sånt er det ikke rom for i loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvordan de fleste her langer ut mot han, som om det er utenkelig at de selv kunne klart å gjøre en feil i trafikken.

Her står ingenting om omstendighetene rundt ulykken. Ut i fra den lave straffen tolker jeg det derfor som om dette var et rent uhell.

Men de fleste her kunne vel aldri i verden klart å kjøre på to personer som i sorte klær, mitt på natten beveger seg raskt ut i et uoversiktlig gangfelt? (eksempel-scenario)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står ingenting om omstendighetene rundt ulykken. Ut i fra den lave straffen tolker jeg det derfor som om dette var et rent uhell.

Men de fleste her kunne vel aldri i verden klart å kjøre på to personer som i sorte klær, mitt på natten beveger seg raskt ut i et uoversiktlig gangfelt? (eksempel-scenario)

De mest velvalgte ord i tråden hittil. Det er MEGET lite faktaopplysnigner omkring denne ulykken. I alle tilfeller har en sak minst 2 sider, ofte også 3. VG skriver sensasjonssaker. Jeg ser inget grunnlag til å kunne påstå hverken ditt eller datt ut fra det lille som beskrives.

Blir ingen sensasjonssak hvis mor og datter gikk iført hva overnevnte nevner, sorte klær. Kanskje det var alkohol i bildet også.. Da er straffen plutselig ikke så sensasjonell for den normale leser.

Jeg har vært nær et utall ganger selv. Da er det bråstopp og ut og fortelle vedkommende hvilken idiot de er som utsetter seg for slik fare.

I mine øyne handler ikke fengsel om rettferdighet overfor den tiltalte, men ovenfor de etterlatte.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider