Gå til innhold

Rapport fra skytebanen (+ noe som først kan virke som et helt urelatért bilde)

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Reodor F:

Drep eller Bli Drept? :D

Lurer på hvordan den Legendariske PSG-1'en kicker jeg? Er jo ikke akkurat noen softgun..

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hjelp!

Jeg har skutt noen tusen skudd med AG-3, men vet ikke/husker ikke hva PSG-1 er... Noe russisk det eller?

Rekyl er jo i tilegg til kulevekt og kruttmengde/-type et spørsmål om våpenvekt, kolbe-/skjefteform og skytestilling.

Vil tro at Øyvind opplevde en uheldig combo av disse forholdene på skytebanen forleden. Det kan tenkes at en rekyldempende skulderkappe kan avhjelpe noe, eller så er det bare å konvertere til .222 Remington eller noe deromkring :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, er du en slik macho kar da Øyvind? Du har jo nesten bærestillingen inne til en verdig plass i en av Forsvarets spesialstyrker :)

Macho? Jeg? Det kan jeg da aldeles ikke tenke meg. Klart jeg er opptatt av våpen og militær-relatérte emner, men jeg har nok noen kilo for mye på magen og for udefinérte kjeve- og brystmuskulaturlinjer til at jeg kan se på meg selv som macho.

Fullfør disse:

Ta eller overta...

Sikt eller pek...

Legg eller sett...

Denne skjønte jeg ingenting av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macho? Jeg? Det kan jeg da aldeles ikke tenke meg. Klart jeg er opptatt av våpen og militær-relatérte emner, men jeg har nok noen kilo for mye på magen og for udefinérte kjeve- og brystmuskulaturlinjer til at jeg kan se på meg selv som macho.

Drit i kiloene! Du har bærestillingen og blikket inne. Dessuten betyr det mer hva du har mellom øra...

Denne skjønte jeg ingenting av?

Det var starten på tre av de militære sikkerhetsbestemmelsene for omgang med våpen. Du skulle fullføre setningene.... På den annen side har vel dette ikke så mye å gjøre i en tråd om ei æljebørse :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i kiloene! Du har bærestillingen og blikket inne. Dessuten betyr det mer hva du har mellom øra...

:D

Fullfør disse:

Ta eller overta...

Sikt eller pek...

Legg eller sett...

Det var starten på tre av de militære sikkerhetsbestemmelsene for omgang med våpen. Du skulle fullføre setningene.... På den annen side har vel dette ikke så mye å gjøre i en tråd om ei æljebørse :)

Nytt forsøk da:

"Ta eller overta aldri et våpen uten å forsikre deg om det er uladd."

"Sikt eller pek aldri våpenet mot noe du ikke har tenkt å ødelegge, og aldri mot folk eller dyr."

"Legg eller sett aldri fra deg et ladd våpen, selv bare for et lite øyeblikk."

Noe sånt, kanskje? Men sikkerhetsreglene er gode å ha uansett de, selv om man ikke driver med noen full-auto-knallerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk da:

"Ta eller overta aldri et våpen uten å forsikre deg om det er uladd."

"Sikt eller pek aldri våpenet mot noe du ikke har tenkt å ødelegge, og aldri mot folk eller dyr."

"Legg eller sett aldri fra deg et ladd våpen, selv bare for et lite øyeblikk."

Noe sånt, kanskje? Men sikkerhetsreglene er gode å ha uansett de, selv om man ikke driver med noen full-auto-knallerter.

Du er inne på noe. Her er en oversikt jeg fant på HV-02 sine sider på nettet:

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om det er ladd eller ikke.

2. Sett eller legg aldri fra deg et ladd våpen.

3. Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke, uten på instruktørs ordre eller i strid.

4. Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke var ladd.

5. Husk at prosjektilet har stor gjennomslagskraft, helt ut til 3500-4000 meter, og kan drepe selv på dette hold.

6. Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unnskyldning!

Vis Våpenkultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller en bamserugg av en huleboer enn en liten dandyboy med fløyelshud i hendene :D

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALL RIGHT! Mandagen kom og gikk og tur til skytebanen i Tønsvika ble det. Jeg kom tidlig, så jeg fikk skyte i første gruppe med 0 ventetid, og ingen viberasjonsfremkallende kaffedrikking slik som sist. Jeg lå i liggende stilling (godt spredte ben, det høyre langt fremme med knekk i kneet og overkroppen svakt tiltet mot venstre; takk for tipset), uten anlegg, og skøt i alt syv treskudds-serier hvorav den beste samlinga jeg klarte var 50 millimeter, et par rundt 70, en i nærheten av 100 og de restérende ikke over 200 millimeter senter-senter. Merkelig nok var to skudd alltid nært hverandre, og alltid hadde jeg én flyger som utvida samlinga. Gutta i begge nabobanene skjøt med 30-06, så det tok noe tid før jeg sluttet å skvette hver gang de sente ei kule nedover banen. Alt i alt, nok en strålende dag. Jeg tror tilogmed jeg så resultater av tørrtreninga - venstrehanda under forskjeftet skalv betydelig mindre enn før, og geværstokken klarte jeg å plassere riktig mot skuldra for hvert skudd, så idag har jeg ingen blåmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med skyting i flere år, både jaktfelt og baneskyting(konkurranseskyting)

Du burde kanskje ha meldt deg på et skytterlag nær deg så får du hjelp med alt fra diverse skytestillinger til hvordan du skal puste før du trekker av for å få et bra skudd:)

Ikke koster det mye ettersom du får lånt våpen fra skytterlaget.

Men kan fort koste litt hvis du vil ta det lengre enn kun skoleskyting som det kalles. Bare skytterklær koster fort noen tusen, samt ny sauer børse koster deg fort 17000kr ny:)

Selv om du kanskje har mer interresse i jakt og typiske jaktvåpen så kan du lære MYE av å melde deg på en såkalt skytterskole, eller rett og slett melde deg inn i et skytterlag(er mye tips og hente fra folk som har drevet med skyting i noen år).

Siste jeg deltok på jaktfelt stevne er riktig nok noen år siden, men var min tredje gang jeg skøyt med jaktrifle. Var morro å prøve noe annet, men det som var spesielt morro var når de erfarne "jaktkara" ble lattelig gjort av en som kanpt hadde fyrt av 100 skudd med jaktrifle. Skøyt vel 30treff og 14 innertreff av 30/30 mulige. Sku sett gamlekara glåmte rart på gutten som kom i gul/svart adidasdress og patroner i lomma på JAKTFELT og knuste gamlinga:hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg skyter ganske på egenhånd; er kun skytelederen som holder et halvveis våkent øye med at det går sikkerhetsmessig riktig for seg. Takk for bildekritikken, forresten!

-Jeg er faktisk medlem i skytterlaget, men de folka som holder på der med 6,5-Sauerne sine "er liksom på et helt annet nivå enn jegerne", så den sorten folk er det ikke mye moro å henge med hvis man ikke er akkurat som dé. I tillegg synes jeg ingenting om å skyte uten kikkertsikte. Det er jo som å fotografére uten Photoshop.

På mandagen skøt jeg også 2x3 skudd stående; første serien var ~120 millimeter senter-senter på 100 meter, men den neste var over 400. Men du verden hvilken forskjell i rekylen - å skyte 7-millimeteren stående var praktisk talt som å skyte ei salongrifle liggende; jeg kunne nesten ikke tro forskjellen! Jeg skøt de tre siste skuddene liggende og etter det første skuddet i dén serien hadde jeg mest lyst å tømme magasinet og gå hjem (og dette var etter bare 15 skudd), men jeg klarte såvidt det var å få sendt vekk de to siste, men DA var jeg altså komplett defekt i skuldra. Jeg hadde verk i den enda neste morgen, men merkelig nok pådro jeg meg ikke blåmerke denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde verk i den enda neste morgen, men merkelig nok pådro jeg meg ikke blåmerke denne gangen?

Pass på nå så ikke drar på deg betennelse, da må du tygge å smøre Voltaren til den store gyllmedaljen... Tro meg! jeg får betennelse i halebeinet etter hver gang jeg har kjørt Go cart (Bedriftserien på Huysman)... Ikke noe digg

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider