Gå til innhold

Prosjekt: '97 Omega LBD

Ranger emnet


GizmoRonimo

Anbefalte innlegg

Hei!

Måtte bare lage en egen prosjekt tråd, ettersom jeg aldri klarer å la ting være i fred....

Jeg skjønte aldri hva de mente med: "If it ain't broke, don't try to fix it".

 

Var alltid noen som ikke var helt perfekt og trengte "reparasjon".

Fatter'n: Beklager den uheldige PC episoden den gangen.....

 

 

Prosjektnavnet er bare en forkortelse for "LEARN BY DOING",

siden jeg trenger litt erfaring med bil.

 

 

Hvertfall:

 

 

Fant ut for en stund siden at jeg ville lære meg mere om hvordan biler fungerer.

Gjerne litt mere enn at man fyller bensin bak-i-hullet-under-lokket,

vrir om nøkkelen, og så går det framover...

 

Kjøpte meg hvertfall en 1997 Opel Omega 2.0l 16v. X20xev-motor og "hele pakka"

(Råeste på markedet, hører jeg)

Den har blitt godt innkjørt med sine 270.000 km,

og ellers brutalt mishandlet på grusvei, med tilhørende rust...

Den er heldighvis såpass ny, at rusta er ikke dyp...tror jeg..

 

De første hovedtingene jeg måtte ta tak i var:

 

- Bytte alt av foringer foran og bak..(mye rasling og klakking)

- Bytte eksosanlegg..(katalysator er bulket og sprekt + rust)

- Stoppe rustflekker.. (Skal hellakkeres i sort 2007/2008)

- "overhaling" av motoren.. (Bytte ventildekselpakning, begge bunnpannepakninger, registerreim+vannpumpe)

- Bytte alt av oljer..(motor,gir,bremse,kjøle,servo

- Rustbeskyttelse..Fjerning av rust under og Tectyl..(Værhardt område med mye salt luft).

 

 

Så med denne smørbrødlista, bar det på nettet, for å handle...:

 

EKSOSANLEGG:

Katalysatorene på Omega'en er sinnsykt dyre, så jeg skjønte for at jeg kom til å ryke på en ny Ebay-smell.

Jeg fant en til ca. 200 Euro som blir ca 1600,- norske kroner.

Med avgifter og sånt, ender det sikkert opp nærmere 2400, men det er det verdt.

Dette er også en komplett katalysator, som passer originalt rett på.

Hadde også lyst på litt grommere lyd, så jeg ville ha et effektanlegg fra katalysator og bak.

MEN, jeg ville ikke ha en sånn skrikebøtte man møter på veien som man ikke vet om ligger i 1 eller 5 gir.

Det skulle være stille når man kjører stille, og bråke LITT når man tråkker in pedalen....

Jeg endte opp med Simons anlegget på Mekonomen til 2600,- inkludert rabatter fra en annen bilklubb.

Samlet pris på eksos, ble da ganske nøyaktig 5000,-

 

FORINGER OG BÆREBRUER:

Tok meg en tur på http://www.Carparts.no for å lete fram i "forings-jungelen",

men det var heldighvis ganske greit å finne ut hva jeg trengte.

Bestillte kanskje i overkant av hva som var nødvendig, men mye billige deler, så jeg tenkte at

et par hundrelapper ekstra er bedre enn å vente hvis det er mere som er gåent.

Fikk tips her på forumet om å kjøpe komplette bærebruer i stedet for bare foringene til disse. Det var nok lurt..;)

Bærebruene kom på 1600,- til sammen + litt andre foringer på kanskje 200,-

Planen er å bytte dette, og så bestille til bakstillingen senere.....

 

DIVERSE:

Har bestillt litt diverse deler som skal samles i en eske til jeg har alt jeg trenger for å begynne.

Da sier jeg ha det bra til kjerring og unge, og okkuperer garasjen noen dager med kompiser, mat, øl og deler

 

Men nå er det natta, så i morgen skal jeg ta litt "Before" bilder og slenge opp her...

'97 Omega B 2.0i

'93 Vectra A 1.8i

'89 Vectra A 2.0i

 

Jeg bare sier som Ludvig: "Gud velsigne vår herre..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....var faktisk inne på tanken om at det kunne misforstås, ja...:)

Hadde jo vært i overkant Harry, da...:

Dobbelt sett med Lambodoors på stasjonsvogna...:D

Her er hvertfall bildene av kjøpsstand:

 

IMG_0958.jpg

IMG_0957.jpg

IMG_0956.jpg

IMG_0955.jpg

IMG_0954.jpg

IMG_0953.jpg

IMG_0952.jpg

IMG_0951.jpg

IMG_0950.jpg

IMG_0949.jpg

IMG_0948.jpg

'97 Omega B 2.0i

'93 Vectra A 1.8i

'89 Vectra A 2.0i

 

Jeg bare sier som Ludvig: "Gud velsigne vår herre..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jada....Skjer jo ett eller annet...

Men siden det ble flytting, huskjøp, oppussing og annet "frivillig" arbeid (les: Kone),

så har jeg ikke fått gjort så mye...

Har fått byttet det meste av foringer...

StabStagForinger og komplette styrestag er neste runde...

Har Effektanlegget og katalysatoren liggende klart...Skal byttes i helga..kanskje..;)

Skal legge ut bilder hvis det skjer noe nytt...

 

PS: Lurer fortsatt på hvorfor automatkassa hopper i fri fra 3. til 4. gir av og til hvis jeg kjører roolig...

Holder det kanskje å bare kjøre flush og ny olje....??

'97 Omega B 2.0i

'93 Vectra A 1.8i

'89 Vectra A 2.0i

 

Jeg bare sier som Ludvig: "Gud velsigne vår herre..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår