Denominator Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Driver å skal gjøre en bil lakkeringsklar for tiden, å må innrømme at alt går trill rundt for meg av hva som skal på i hvilken rekkefølge :crazysant: Ta utgangspunkt i at bilen er(om litt) pusset ned til bart metall, det er sveiset både noen små og litt større rustskader her og der. Det er også noen ujevnheter i metallet som skulle vært utbedret, tenker da på små hakk og steinsprut. Så, hva nå? Hva skal på i hvilken rekkefølge av syregrunning, filler, primer, grunning, sparkel osv osv. Jeg blander sikkert navn og benevnelsen til flere ting her, når jeg har lest og lest og lest og ser at forskjellige folk bruker forskjellige benevnelser på de samme produktene. Noen som kan sette opp en liten liste på hva som skal på først til sist etter at bilen er pusset ned til bart metall? Skal jeg ha på noe spessielt på de områdene som er rustsveiset? Tar i mot all informasjon med største takknemmelighet!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Bart metall-syregrunning-sparkel(hvis ugjevnheter)-filler-primer/grunning-lakk-lakk-lakklakklakk-klarlakk osv Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tazzen Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 hei hvis du har bart metall, ta på rustgrunning først. Nå har jeg ikke noe navn på rustgrunning her å nå men, den jeg bruker er RØD. en standox sak Har du sveiset er det iallefall viktig du smører godt på der. da kan du sparkle oppå, jeg bruker først glassfibersparkling for å få bort de værste ujevnhetene, så deretter sparkel. når du har pusset ferdig, kan du grunne.med såkalt fyllergrunning. håper detta hjalp deg litt Siter VW BOBLE 56' Golf 1 83' GTI X Golf 1 83' C X Golf 3 93 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Ligger vel egne sticky tråder på dette øverst på siden...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Denominator Skrevet Juni 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Takker så mye for svar! Joa ligger vel egne stickytråder på dette, men sjelden det beskrives rekkefølgen ned i fra bart metall. Det er som regel rekkefølgen i fra nedmatting av gammel lakk. Da var det vel ut å kjøpe kjemikalier :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Bart metall-syregrunning-sparkel(hvis ugjevnheter)-filler-primer/grunning-lakk-lakk-lakklakklakk-klarlakk osv Du kan ikke sparkle på syregrunning, du må ha enten fyller eller annen grunning mellom syregrunning og sparkel Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Takker så mye for svar! Joa ligger vel egne stickytråder på dette, men sjelden det beskrives rekkefølgen ned i fra bart metall. Det er som regel rekkefølgen i fra nedmatting av gammel lakk. Da var det vel ut å kjøpe kjemikalier :) :D du gidder ikke se engang du...:oohh Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelatle Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 Hva med karosserikitt? Hvis sveiser skal kittes? Skal det på før eller etter syregrunning? Sorry for at jeg bruker tråden din... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Denominator Skrevet Juli 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2007 Ikke noe problem, du lurer jo på det samme som meg. Men hos meg blir det epoxygrunning. Skal epoxyrunninga på før sparkel? Eller for å si det slik, kan jeg sparkle på epoxygrunning hvis jeg vil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Megamann89 Skrevet Juli 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2007 Hei. på bart stål tar du noe rust fjerner (rustbullit) 2.k Epoxy grunning 3.Sparkel.4 fyller og til slutt lakk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Juli 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2007 Ikke noe problem, du lurer jo på det samme som meg.Men hos meg blir det epoxygrunning. Skal epoxyrunninga på før sparkel? Eller for å si det slik, kan jeg sparkle på epoxygrunning hvis jeg vil? jeg fikk råd om å sparle på bart metall, så grunne med en epoxygrunning da denne er potte tett. Jeg skal behandle grovere sandblåst rustflater, og sveiseskjøter med kaldgalv(zink), og sparkle oppå det. Vell og merke et motorrom! Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg