Gå til innhold

Prosjekt Adam Alkis

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Har ikke orket å legge ut noe om bilen min her, siden den er ganske så original og kjedelig. Bilen ruller på 15tom stålfelg og eneste ytre modifikasjon er hvite sideblinkers.

 

Dsc00005.jpg

Slik så Adam ut etter vårpussen. Når jeg får tid til å gå over med alt jeg har kjøpt fra Autogeek så blir den nok litt finere.

 

Siden det nå endelig har kommet E85-pumpe i Trondheim, måtte jo Adam bygges om og få avslutte sitt liv som alkoholiker. Det finnes forskjellige måter å bygge om på, jeg gikk for AutoFFV:

http://www.abcesso.com/

Et lite problem med denne boksen er at den har innsignal for lambdasonden. Siden X20XEV har 5V lambdasonde, måtte jeg bygge en spenningsdeler for å få signalet ned til ~0-900mV. Det ser ut til å funke. Har også laget en lambdaindikator som gjør at jeg hele tiden kan sjekke at Adam får tilstrekkelig med brennevin.

 

En skikkelig drittjobb å komme til dysekontaktene, men det gikk til slutt

DSC01771.JPG

 

Konverteringsboksen kobles mellom dysekontaktene:

DSC01774.JPG

Lambda- og tempsensor kobles til, og vips er man ferdig.

DSC01783.JPG

 

Har ikke fått sett så nøye på forbruket enda, men bilen har i hvert fall fått mye bedre bunndrag og går roligere. Nå kan bensinprisen bli 18kr/L for min del;-) Får se om kanskje trimchippen settes inn igjen etter hvert når jeg vet at alt funker.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg betalte ca. 3500,- , men det er da den dyreste løsningen. Flextek koster fra 1500,- for 4syl. Det går an å konvertere med justerbar BTR eller større dyser også. Ellers er det jo folk som har konvertert X20XEV med sykkelpumpe og en brusflaske...

Bilen skal i prinsippet være fullt fleksibel. Når jeg installerte hadde jeg ren bensin på tanken. Overgang til ca. 70% E85 og videre til 100% gikk uten problemer.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du X20XEV? V6 har såvidt jeg vet vanlig ZrO2-lambda. Jeg har også null snøring på elektro, men spenningsdeleren og lambdaindikatoren klarte jeg å lage. Kan seff leke støttekontakt hvis du skulle trenge det.

E85 koster 8.59/l på Østlandet, 4 øre mer her. Forbruket skal øke med ca. 30%, så det går break-even med bensinpris på 11.20. Ikke så voldsomt å tjene altså, jeg har bare gjort det for moro skyld, og kommer aldri til å kjøre nok til å tjene inn boksen. Svært unøyaktige forbruksmålinger på bykjøring hittil tilsier dog at forbruket ikke øker med så mye som 30%, siden jeg kan kjøre mye på høyere gir enn tidligere. Ved kjøring i 120 øker nok forbruket med de nevnte 30%.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du 5V lambda, men det kan som sagt ordnes. Er bare to motstander. Folk i sverige er i hvert fall stort sett fornøyd med AutoFFV, men det finnes billigere måter. Finnes 4bar BTR til opel, og justerbare får man jo kasta etter seg. Det blir dog ikke så fleksibelt som elektronisk konvertering, og det sliter litt mer på bensinpumpa. Må også legge inn en ekstra motstand i motortempsensoren for kaldstarter.

Her ser du den desidert billigste måten:

http://web.telia.com/~u15522847/

Litt jalla, så den gadd jeg ikke.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det aktuelt skal det gjøres skikkelig, gidder ikke jalle ting.

Men om dette har 0 i utbytte økonomisk er det jo ikke bryet hvert syns jeg.

 

Kommer jo helt an på fremtidig bensinpris og hvor mye du kjører. Hvis man tjener 1kr/mil, så skal man jo ikke kjøre mer enn ett år eller to før den er inntjent.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Antar at det er motronic, så da er det vanlig 0-950mV ZrO2-lambda.

 

lenger opp her så er den nevnt at den er 5v...? hva gjør egentlig systemet? prøvde og kjøre på rein E85 uten og gjøre noe med min Omega 3,0 12v og gikk helt vanlig.....

Status Bilpark: Omega 3000 Turbo, Omega 3000, Omega 2,0, Omega 2,6, Rekord E2 2,2i, Rekord E1 2,0S, Rekord D 1,9, Ascona B 2,0S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler har 0-950mV lambda, men Ecotec-motorene med Simtec 56.1 og 56.5 har 5V (vet ikke om simtec 70 og 90). Siden jeg hadde merkelig lambda måtte jeg da gjøre en liten mod.

 

Systemet forlenger dysetiden avhengig av etanolinnholdet på tanken. Med ren E85 trengs ca. 30% mer drivstoff. I tillegg har den en "chokefunksjon", siden det kan være vanskelig å kaldstarte med ren E85. De fleste biler klarer en hel del pga lamdareguleringen. Min klarer i hvert fall 70-80% ukonvertert. Det forundrer meg ikke at du klarer å kjøre på ren E85 ukonvertert, siden motronic er kjent for å være veldig tolerant i lambdareguleringen sin. Mange i Sverige som kjører gamle opeler på ren E85 uten konvertering.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår