Gå til innhold

mekaniske løftere til 16v

Ranger emnet


Ken Karijord

Anbefalte innlegg

hei

Driver og skal bygge om hydral løfterne til mekanisk på 16v men litt usikker på noe greier her skal jeg fjerne alt det røde eller skal jeg la det som står i løftern stå og bruke det som styring til den "stål biten " jeg skal dreie til ?

se bilde

22062007001t.jpg

 

 

Hvis noen har bilde av en mekanisk løfter til 16v volvo så hadde det vært fint å se på hvordan de hadde løst det .

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke noe med Volvo sine 16V topper, men på Toyota 16V bygger man alltid om til "shim under bucket" ala SAAB når man monterer kvass kam. Dette fordi kammen kan skyve shimsene ut og totalhavarere.

 

Kan hende du finner kompatible løftere i nyere Volvoer også? Siden Yamaha har tuklet med Toyota sine 16V'er passer Yamaha mc-shims på gammal Toyota 4A-GE. Nyere Toyota Yaris/Auris(?) passer også på de gamle 80-talls motorene.

 

Jeg ville godsnakket med en på delelageret til Volvo og spurt om å få måle litt dimensjoner etter å ha fortalt hva jeg er ute etter. Ellers er vel alle disse svenske trimsjappene et bra sted å lete.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe med Volvo sine 16V topper, men på Toyota 16V bygger man alltid om til "shim under bucket" ala SAAB når man monterer kvass kam. Dette fordi kammen kan skyve shimsene ut og totalhavarere.

 

Kan hende du finner kompatible løftere i nyere Volvoer også? Siden Yamaha har tuklet med Toyota sine 16V'er passer Yamaha mc-shims på gammal Toyota 4A-GE. Nyere Toyota Yaris/Auris(?) passer også på de gamle 80-talls motorene.

 

Jeg ville godsnakket med en på delelageret til Volvo og spurt om å få måle litt dimensjoner etter å ha fortalt hva jeg er ute etter. Ellers er vel alle disse svenske trimsjappene et bra sted å lete.

 

jo

har hørt med dem men der koster det alt fra 300.- pr stk til 15000 for komplett....

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den biten sitte igjen, og punkt den fast. Om du skal kjøpe nye løftere unnvik SPM sine, har hørt ifra flere hold at herdingen i disse er for dårlig. Pris på en løfter ligger vel på rundt 300,- og opp.

Punkt den fast ?

den er fast såvidt jeg kan forstå ...Har spekulert i om hvileken stål typer som er brukan til den biten i mellom. Må jo være lett og hardt men samtidig så må det være dreibart/slipbart.

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt den fast ?

den er fast såvidt jeg kan forstå ...Har spekulert i om hvileken stål typer som er brukan til den biten i mellom. Må jo være lett og hardt men samtidig så må det være dreibart/slipbart.

 

Hadde den vært fast hadde jo løftern vært mekansik da..

 

Om jeg ikke misforstod nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser deg på bildet hva du kan gjøre for å få til mekaniske løftere. Du punkter fast den delen som kan bevege seg ut/inn ved hjelp av oljetrykket, og borrer opp hull på undersiden av løfteren som vist på bildet, dette for å hindre at den fyller seg med olje. Juster deretter ventilklaringen med lashcaps på ventilskaftet slipt til riktig tykkelse.

 

22062007001t.jpg

 

lashcaps_NL.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser deg på bildet hva du kan gjøre for å få til mekaniske løftere. Du punkter fast den delen som kan bevege seg ut/inn ved hjelp av oljetrykket, og borrer opp hull på undersiden av løfteren som vist på bildet, dette for å hindre at den fyller seg med olje. Juster deretter ventilklaringen med lashcaps på ventilskaftet slipt til riktig tykkelse.

 

22062007001t.jpg

 

lashcaps_NL.gif

Oki da er jeg med på hva som skal punktest.. trodde du mente den som blir sitende igjen (den som skal hullborest)

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser deg på bildet hva du kan gjøre for å få til mekaniske løftere. Du punkter fast den delen som kan bevege seg ut/inn ved hjelp av oljetrykket, og borrer opp hull på undersiden av løfteren som vist på bildet, dette for å hindre at den fyller seg med olje. Juster deretter ventilklaringen med lashcaps på ventilskaftet slipt til riktig tykkelse.

 

22062007001t.jpg

 

lashcaps_NL.gif

 

Vil du ikke tape veldig mye oljetrykk ved å gjøre det på denne måten..?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at kanalen med oljetilførsel til løfterne må plugges. Dette gjøres med en M4/5 umbraco settskrue rett i kanalen.

 

Stemmer... Går også å neste to punkt i sia på løftern.... Men blir vel mer arbe uansett, må jo slipe over dem etterpå....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår