Gå til innhold

Nissan Micra + 18" sub + 10" midbass

Ranger emnet

willosof

Anbefalte innlegg

Okay, jeg kjøpte igrunn micraen for å ha en superbillig småbil å pendle litt med, men MÅTTE jo seff ha litt anlegg og, iom at jeg trygt kan regnes som en smågal entusiast (dog med skralt budjsett).

Tenkte først å smette inn et par tolvtommere og ferdig med det. Gjorde det, ble ikke særlig imponert, da det ikke var no særlig gromme elementer, samt porta kasse. Byttet så til en gammel porta mdf-kasse jeg har en vega 15-4 i, og det ble litt bedre :)

Meeeeen. Alt dette var i bunn og grunn for dårlig, så jeg bestemte meg for å bygge noe spesielt for den bilen.

Ferie fra jobben!

2 x 17cm hattehylle-pioneer greier

1 x tospolet 10" Audiobahn (lukka kabinett) midbass

1 x tospolet 18" MA Audio (lukka kabinett) subbass

Anlegg.jpg

Aldri selv prøvd å kombinere to størrelser subber før, men jeg ønsker den gode, dype 15"&18"-bassen, samt fordelene fra 10" på høyere bassfrekvenser.

*EDIT EDIT*

Jaja.

Kassa er godt på vei, kun 1 10" istedetfor to som orginalt planlagt.

Bilder underveis nedover i tråden her!

Følg med. Kasta ut bakseteryggen og brukte hengslene til å kunne vippe sub-kassa fremover, tilfelle jeg trenger noe nede i reservehjulbrønnen :)

Tadaaa! Dag 2 nå ;)

William Viker

Svart Toyota HiLux '07 med littavhvert på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kort oppsummering for denne dagen

Var på maxbo og kjøpte 2 x 22mm MDF-plater, ekspanderende lim og en haug med skruer. Var innom en stoff-butikk sør for drammen og kjøpte filt og spraylim til kassa. Har bestemt meg for å kaste ut seteryggene i baksetet, slik at jeg får mer plass til kassevolum.

Da slipper jeg også å ødelegge baksetene!

Planen er da å lage en slags sittbar rygg ut av kassa. Noe kledd skumgummi burde gjøre susen. Ikke tenkt så alt for mye på det enda.

Lengre forklaring med bilder:

DAG 1:

Da har jeg etter en times kjøring (for å hente varebil), en time tilbake, et helvete på maxbo, stillestående kø ut av byen og til slutt etter en drøy time til kommet meg til mine foreldres hus, og har satt i gang arbeidet!

Da jeg ikke har noen garasje å jobbe i, må jeg bare improvisere litt, så jeg hang opp en presenning (som selvsagt spjæret til DE GRADER i det jeg satte den opp), fra huset/verandaen og ned over en varebil og div kos, i tilfelle det begynner å regne på dagen i morgen.

Platene ligger fortsatt tørt og trygt inne i varebilen!

Det ble ganske seint før jeg kom meg i gang med bilen, men jeg rakk å demontere det midlertidige anlegget jeg hadde inne

AnleggProsjektDag1-1Small.jpg

Såå, jepp. Da heiv man ut det, og fikk ut ekstrahjulet av hjulbrønnen.

AnleggProsjektDag1-2Small.jpg

Da var det gjort! Støvsugd og gjort litt rent. Så var det tid for at et irriterende ekstra bremselys som har skranglet litt kunne takk for seg

AnleggProsjektDag1-3Small.jpg

Prates! Problemet løst!

AnleggProsjektDag1-4Small.jpg

Har til nå kjørt jordinga mi i bunnen av låsekassa til bakluka, men fant et ferdig hull i hjulbrønnen som jeg pussa litt reint.

AnleggProsjektDag1-5Small.jpg

Så da fikk man festa en pussa bolt med god kontakt igjennom. Den går i allefall ingen steder, iom at karosseriet ga seg og bøyde seg ettersom jeg skrudde den fast :P

AnleggProsjektDag1-6Small.jpg

Og da var det tilbake til spisebordet for å planlegge litt hvordan jeg skal kutte platene i morgen!

Starter tidlig på morgenen. Har aldri bygget noe på ordentlig måte før, så vi får se! Nå som jeg har tatt meg litt god tid, kan det jo kanskje bli pent!

AnleggProsjektDag1-7Small.jpg

Legg merke til dobbel dose med Eurax! (SATANS MYE MYGG HER :)

William Viker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort en hel del i dag. Mitt lille improvisoriske telt jeg bygde i går hadde rast ned over natta, så jeg gikk til gaffatapen og bygde meg et telt! ;D

Da får vi håpe vi har tak til i morgen ;)

Anyhow, jeg regna bredden på kassa sånn at jeg hadde 1 cm å gå på ekstra for å være sikker på å få det inn i bilen. MEN! Jeg feilregna litt grovt på bunnplata, så jeg fryktet at jeg ikke ville få inn kassa i bilen, men den passa faktisk mer perfekt enn man kan tenke seg.

Man må presse bittelitt for å få den inn, men da blir det null slark! herlig!

AnleggProsjektDag2-1.jpg

Så da var det bare å bygge sideveggene, og ordne videre!

AnleggProsjektDag2-2.jpg

Flere vegger er på plass! Ble litt jallakutting enkelte steder iom at jeg kun hadde stikksag, men med et par tvinger og en list (som jeg TRODDE var rett), gikk det fint nok.

AnleggProsjektDag2-3.jpg

Skruene jeg kjøpte var dessverre litt korte, men de duger bare jeg ikke kjører de for hardt inn. Sper på med litt ekstra med skruer på grunn av dette.

AnleggProsjektDag2-4.jpg

Og da er det på tide med mellomvegg inne i kassa for å skille kammerene mellom sub og midbass.

Vet ikke helt hvor jeg skal skille de, men det får jeg se på senere ut over kvelden.

Nå skal jeg kose meg med kylling, god saus og en øl! :)

Cheers!

William Viker

Lenke til kommentar
Del på andre sider