Oddbjørn Olsen Skrevet Juni 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2007 Hvordan vil det fungere om jeg lager kasse i plast(PVC eller PP)? Kassen vil bli lukket, ganske kompakt på ca 25 liter, og isolert på utsiden. Tenker på dette for å spare mest mulig vekt. Aner ikke resonans osv på plast, men kvalifiserte meninger mottas :) Siter Selger 2001 Allroad 95 97 00 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagblix Skrevet Juni 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2007 Det største problemet er stivheten til tynne plater av et relativt mykt materiale. Kassa vil kanskje stråle mye og det gir ikke særlig tight og punchy bass. Men med en snedig konstruksjon inni kan man avstive kassa ganskje bra slik at reelle platearealer er for små til å virke som membraner for de lave frekvensene som en sub skal spille. En port kan være behjelpelig hvis det fortsatt blir for mykt. Festet til selve elementet må hvertfall være aluminium som griper godt rundt hullet. Siden dem BLIR lett må den ankres godt og det vil og hjelpe på lyden da elementet ikke spiller kassa, når det skal være motsatt. Dette mener jeg ikke som uoverkommelige problemer men bare off the top of my head stillinger du må ta. baffel baffel baffel! Siter Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Juni 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2007 Jeg hadde en litt lignende ide,bortsett fra at jeg tenkte å lage ei helt vanlig kasse i spon/mdf for så å støype rundt den for å få en kulere form :) Sparer 0 vekt men det ser bra ut å virker også bra. Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Juni 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2007 PVC o.l. blir nok fort for mykt, tenk heller i retning av glassfiberarmert Divinycell. Stiv opp med aluminiumsrør, og du har en basskasse som veier helt minimalt og er stiv som et morrabrød. Men som Herr Blix påpeker, fest den godt så den ikke danser rundt over det hele. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Tenker mest på rør jeg, når disse matrialene kommer opp. Brukte selv et pp rør med 25mm veggtykkelse til å lage en 12" rørbass for mer enn 10 år siden, og den var ivertfall mer enn død nok. Men jeg tviler på om det er noe særlig å hente på å bruke tykke pp plater å bygge basskasse av, MDF er nok lettere å bygge av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Se etter et grøfte-rør hos noen i byggebransjen. Si du bare trenger en liten stump, så kanskje du får det. Spesielt om det har en skade. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddbjørn Olsen Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Se etter et grøfte-rør hos noen i byggebransjen. Si du bare trenger en liten stump, så kanskje du får det. Spesielt om det har en skade. Hehe, lager alle dimensjoner selv, alt fra 16mm elektriker-rør til 630mm dobbelvegget :) Blir plasten for tykk, kommer jeg jo etter hvert vektmessig likt med MDF. Tenkte det var greit å bygge slik kasse i reservehjulsbrønnen. Siter Selger 2001 Allroad 95 97 00 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg