Gå til innhold

Subkasse av plast?

Ranger emnet

Oddbjørn Olsen

Anbefalte innlegg

Det største problemet er stivheten til tynne plater av et relativt mykt materiale. Kassa vil kanskje stråle mye og det gir ikke særlig tight og punchy bass. Men med en snedig konstruksjon inni kan man avstive kassa ganskje bra slik at reelle platearealer er for små til å virke som membraner for de lave frekvensene som en sub skal spille.

En port kan være behjelpelig hvis det fortsatt blir for mykt.

Festet til selve elementet må hvertfall være aluminium som griper godt rundt hullet.

Siden dem BLIR lett må den ankres godt og det vil og hjelpe på lyden da elementet ikke spiller kassa, når det skal være motsatt.

Dette mener jeg ikke som uoverkommelige problemer men bare off the top of my head stillinger du må ta.

baffel baffel baffel!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mest på rør jeg, når disse matrialene kommer opp.

Brukte selv et pp rør med 25mm veggtykkelse til å lage en 12" rørbass for mer enn 10 år siden, og den var ivertfall mer enn død nok.

Men jeg tviler på om det er noe særlig å hente på å bruke tykke pp plater å bygge basskasse av, MDF er nok lettere å bygge av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter et grøfte-rør hos noen i byggebransjen. Si du bare trenger en liten stump, så kanskje du får det. Spesielt om det har en skade.

Hehe, lager alle dimensjoner selv, alt fra 16mm elektriker-rør til 630mm dobbelvegget :)

Blir plasten for tykk, kommer jeg jo etter hvert vektmessig likt med MDF. Tenkte det var greit å bygge slik kasse i reservehjulsbrønnen.

Selger 2001 Allroad 95 97 00 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider