VilleW Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Heisann.. Det hele begynte vel for kanskje tre uker siden, pluss minus, når jeg skulle sjekke hvor mye vann som var igjen på radiatoren etter at varmealarmen gikk. Bilen ble stoppet, og stod stille med panseret åpent i kanskje en time, og tanken ble skrudd opp og det var ikke noe mer trykk igjen. Når jeg fylte på vann så jeg det at det var litt smuss nedi; ikke tradisjonell olje, men mer som nikotin (dårlig forklaring. Ikke noe tykt noe, mer som små løse klumper at lysebrun guggis). Var ikke så veldig mye, men når tanken var tom så jeg det at det var litt nedi radiatorvanntanken. Jeg fylte på og renset den så godt jeg kunne. Så i går var vi og fikk sjekket motoren på ett verksted; og han sa at det var kommet olje nedi radiatorvannet. Han ville ikke si sikkert om det var topppakningen, i og med vi byttet olje i går, og den hadde ikke engang antydning til vann i seg. Den var helt svart og fin, akkurat som den burde være. Så hva kan være problemet og eller en løsning? Jeg skal spyle igjennom og vaske hele systemet, men hvis det kommer tilbake igjen, hva skal jeg gjøre da? Det er vel typisk ikke helt bra og ha olje i kjølevannet.. Bilen er en -94 mod. Citroen ZX Reflex 1.4i Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Heisann.. Det hele begynte vel for kanskje tre uker siden, pluss minus, når jeg skulle sjekke hvor mye vann som var igjen på radiatoren etter at varmealarmen gikk. Bilen ble stoppet, og stod stille med panseret åpent i kanskje en time, og tanken ble skrudd opp og det var ikke noe mer trykk igjen. Når jeg fylte på vann så jeg det at det var litt smuss nedi; ikke tradisjonell olje, men mer som nikotin (dårlig forklaring. Ikke noe tykt noe, mer som små løse klumper at lysebrun guggis). Var ikke så veldig mye, men når tanken var tom så jeg det at det var litt nedi radiatorvanntanken. Jeg fylte på og renset den så godt jeg kunne. Så i går var vi og fikk sjekket motoren på ett verksted; og han sa at det var kommet olje nedi radiatorvannet. Han ville ikke si sikkert om det var topppakningen, i og med vi byttet olje i går, og den hadde ikke engang antydning til vann i seg. Den var helt svart og fin, akkurat som den burde være. Så hva kan være problemet og eller en løsning? Jeg skal spyle igjennom og vaske hele systemet, men hvis det kommer tilbake igjen, hva skal jeg gjøre da? Det er vel typisk ikke helt bra og ha olje i kjølevannet.. Bilen er en -94 mod. Citroen ZX Reflex 1.4i Sikker på at det ikke har vært forrige eier som har hatt "raditor tetter" i systemet da?.. Du kan jo tappe av alt vannet, la det renne igjennom 1-2 liter nytt ferdig blandet kjølevann også fyll på igjen... Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Juni 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Før du tapper av og rengjør kan det være lurt å peise på en slik "kjølesystem rens". Så skal motoren kjøres i 30min forså å tappe hele systemet..og spyle gjennom med slange:) Husk å bruk sann høvelig varmt vann når du spyler:) PS: jeg ville tadd av termostathuset og tadd ut termostaten når du har tappet av og skal spyle...Mye av dritten blir hengende igjen i den om du ikke tar den ut :-) Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2007 Takk for tips folkens :) Vel, jeg vet ikke helt hva det kan være, men på bunnen av radiatorlokket har det kommet noe som kan se ut som majones blandet med bæsj :P Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-Man Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 Dette probleme hadde en kompis av meg med sin Renault Megane og..Så rett og slett ut som om noen hadde driti neddi ekspansjonstanken hans.Prblemet her var at forrige eier hadde fyllt på nytt ferdigblandet kjølevæske med glykol.Hvis man blander blå kjølevæske med rød eller gul så koagulerer det og tetter hele systemet med gørr.Høres ut som om det har skjedd hos deg og.Hele varmeapparat registeret og termostathuset hans var gjenngrodd av den "smørja". Sjekk hva slags type kjølevæske du skal ha på bilen og tøm HELE motoren for vann og spyl igjennom systemet ditt skikkelig før du heller på nytt.Er det noe igjen av den gamle kjølevæsken vil koaguleringen komme tilbake. Lykke til. Siter Nothing evolves without the Evolution. 2000 EVO VI T.M.E x 2000BMW 330CI X 1999 Forhøster STI X 1998 EVO V RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Juni 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 Takk folkens :D Hva skulle jeg gjort uten bilforumet? Jeg ringte akkurat til forrige eier (utrolig koslig og grei kar), og han mente også det at det hadde mest sannsynlig vis noe med kjølevannet i seg selv og gjøre; da hvis det var noe med topppakningen så ville vannet forsvunnet grunnet trykk i Ekspansjonstanken. Så jeg og Fadern få ta en voldsom vask med fettløsende og rensemiddel, så vi får se hva som skjer :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg