Gå til innhold

Volvo 850 t5 / t5r

Ranger emnet

klezz

Anbefalte innlegg

300 Hk er grensen på denne 850 (t5/T5r motor kliver du over det så blir det fort dyrt !! Innmat takkler ikke det , hvertfall råder er alt for dårlige på denne motor, Når du laddar på lite mos så krøker dem sig som bananer!! . Vis du har planer for oppgradering tenk råder, stempler , s60r blokk pakk , før mer info ta kontakt med STEN PARNER i Sverige før kanon priser på Innmat og turbos ! Outstanding Service !

Link: http://www.stenparnermotor.se/

photo.php?pid=252141&id=881865359

Spännade män Lader over 2kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 Hk er grensen på denne 850 (t5/T5r motor kliver du over det så blir det fort dyrt !! Innmat takkler ikke det , hvertfall råder er alt for dårlige på denne motor, Når du laddar på lite mos så krøker dem sig som bananer!! . Vis du har planer for oppgradering tenk råder, stempler , s60r blokk pakk , før mer info ta kontakt med STEN PARNER i Sverige før kanon priser på Innmat og turbos ! Outstanding Service !

Link: http://www.stenparnermotor.se/

photo.php?pid=252141&id=881865359

S60R blokk har 83mm borring, så denne er ikke ideell. Bruk blokk med 81mm borring. Rådene er ikke best nei, men har bremsa en 5r hos VS til 355 hk med orginale råder, og det holdt lenge med hard kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

om du skal gå for en 850t5r som er nyere en -96 ønsker jeg deg lykke til. De ble ikke produsert til lenger en -95 før 850R kom i -96. De er registerert med 240hk på automat kassen (uten over boost) og 250hk på manuell kassen (T16 turbo ikke som T5R). Manuell gear har også viscodiff. Du vil sikkert også oppleve at det ikke er helt enkelt å fremskaffe en 850R da det ikke er produsert så veldig mange, men lykke til med letingen.

http://volvocars.no/NR/rdonlyres/D453F5D8-DC1E-49F3-8146-982176D47707/12878/Beg850.pdf

Ver obs. på at automatkassene kan ha en liten hvislelyd om det er noe gærnt med dem.

Sjekk også opp om det er problemer med abs-systemet da det har vært problemer med noen dårlige loddinger i hjernen. Dette er noe du lett kan fikse selv, men er en god prutegrunn :) Jeg skal lage guide med bilder denne helgen om jeg får tid :)

Det kan også forekomme at slanger rundt oljekjøler morkner/svetter når de blir litt gamle, men det er småting.

Kjenn også etter fukt fremfor passasjer sete (noe som er kjennetegn på at AC lekker).

Pakkboksen mellom motor og gearkasse kan lett få lekkasje (en simmering) da veivhusventilasjonen på desse motorene lett tetter seg igjen og oljetrykket i motor stiger. Enten kommer det ut i fra den simmeringen, oppe med kamakslingene, ved peilepinnen eller ut påfyllingsrøret.

Generelt se etter oljelekkasjer og kankje spessielt rundt turboen.

Pass også godt på å sjekke at turboen lader som den skal når man drar på. Jeg er ikke helt sikker, men den hvite indikatoren i dashbordet tror jeg representerer ca. -1bar til 1bar.

korriger meg gjerne om noen mener opplysningene er feil!!

Det ser kankje litt voldsomt ut med problemer, men bilen er fantastisk. Kjører selv en 850R -96 :)

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...