Gå til innhold

For høyt turtall rett etter start

Ranger emnet

Bård

Anbefalte innlegg

Familien har en '07 VW med 1,6 FSI-motor og tiptronic.

Vanligvis når bilen startes opp, så ligger turtallet på 8-900 RPM på tomgang, men enkelte ganger er turtallet så høyt som 11-1200 RPM.

Når man gir litt gass, virker det som om turtallet blir "sittende fast" enda høyere enn dette også. Det synker ihvertfall ikke ned igjen så fort som det skal.

Dette skjer vanligvis når motoren er kald, f.eks. når bilen startes i garasjen om morgenen, men det skjer også når bilen har vært ute og kjørt tidligere på dagen.

Når man da slipper bremsen og skal trille rolig ut av garasjen, så går det alt for fort, og man må holde på bremsen når man rygger ut.

Når man har kjørt litt, og så stopper igjen, ligger turtallet helt som normalt, på 8-900.

Har tidligere snakket med VW om dette, og de mente at "det er jo helt normalt", og at det kunne ha med kalde utetemperaturer å gjøre (dette var om vinteren). Vel, nå er det 20 grader ute, og det samme skjer.

Dersom det er som VW sier, "helt normalt", hvorfor er det slik? Og hvis det ikke er normalt (noe jeg tror), hva må gjøres for å bli kvitt denne feilen? Det må vel ihvertfall gå på garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette skjer da ikke hver gang bilen startes kald, bare en gang i blant.

Det skjer hver gang det er nødvendig.

Kjøp manuellgir neste gang hvis det er ubehagelig.

Hvis du mener det skjer så uregelmessig kan du be verkstedet lese ut feilkoder eller kjøre datalogg på bilen for å se om det er noe feilkoder/uregelmessighet på temp-sensoren.

Sansynligvis er det bare du som ikke er vant med automatgir enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt automatgir på alle biler her hjemme siden jeg ble født... Men aldri en som har vært slik på turtallet.

Skjønner godt at det er litt lettere å legge merke til denne turtallsforskjellen med automat, da.

Jeg skal prøve å tenke litt mer over det, og se om det faktisk er hver gang bilen startes ordentlig kald at dette oppstår.

Takker for svar ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny bil må gjennom en testsyklus der en mengde miljøkrav skal oppfylles. I dette tilfellet registerer bilens "hjerne" at det ikke er mulig, ut fra gitte forutsetninger som temperatur, luftfuktighet, lufttetthet, o.s.v. å klare kravene uten at turtallet økes.

Tror jeg da...

Ville vel tro at selv VW hadde løst dette problemet på en 07 modell

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet bilen i går morges, etter at den hadde stått hele søndagen, var turtallet helt normalt (8-900 RPM). Da var motoren helt kald.

Hvis det er "normalt" at turtallet er på 1100 RPM når bilen startes kald, hvorfor skjedde ikke dette i går?

Vi har en annen Passat, 98-modell med 1,6-bensin også, og denne har aldri hatt noe høyere turtall ved oppstart, for øvrig.

Men skal som sagt observere "problemet" videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke sjønne at det er et problem men.. litt rart det varierer men som andre har forklart godt tidligere kan det variere. de fleste biler jeg har vært borti, inklusive flere vw. har de gjerne godt litt høyere etter start. det er jo bare en fordel det da

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter min A3 (VW/Audi.. samma greiene)

Da legger den seg på 1100rpm ved kald motor.. Når den oppnår driftstemp, så legger den seg på 800rpm..

Har også merket når man begynner å kjøre.. Om man skulle være litt "kjapp på clutchen og treg på gassen" så turtallet synker til 3-400rpm så skyter den opp i 1100-1400rpm.. Ganske greit egentlig..

Når du har kjørt en stund, stopper bilen og starter den igjen.. da ligger turtallet på 800rpm..

Jeg mener det skal være sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider