Gå til innhold

Bærbar data - hvilken bør man kjøpe?

Ranger emnet

liss18

Anbefalte innlegg

Driver å sparer til bærbar data og lurer på hvilket merke osv man bør gå for?

jeg skal bruke den til surfing på innternett, legge inn bilder og se dvd filmer på, mulig spill?

Jeg vil ha en data som ikke har altfor stor skjerm, og som ikke er altfor dyr. Noen som har noen tips, råd?

* Man er ung bare en gang, senere må man finne på andre unnskyldninger *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag, om du skal legge mer enn 9000 i en laptop er det god grunn til å velge en Dell.

Dell er ikke noe å spare på når det kommer til stasjonære PCer, men når det kommer til laptops, er Dell meget gode valg. Har selv en Inspiron 6400, med Intel Core 2 Duo T5600 (1.83ghz), 1gb minne og en søt liten 120gb harddisk, og er storfornøyd.

Maskinen holder god kvalitet, er solid og støyer lite under normal bruk.

Men. I forhold til harddisk, og dette kan man si med en gang, IKKE fokuser på intern diskplass. Du får bare en begrenset mengde plass internt i en laptop, da er det mye bedre (og ikke minst mer kostnadseffektivt!) med eksterne disker.

Har selv fire. :) 1x 250gb, 2x300gb og 1x 320gb, noe som fungerer ypperlig. :)

Lykke til! :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du betaler mye for lite specs på Dell. Vurderte en Dell til 17k men HP-maskina jeg sitter med nå, ga meg vesentlig bedre specs til 12k.

Dell sine maskiner er vel hakket mer robust, men bortsett fra det ser jeg ingen åpenbare grunnen til å velge Dell. Selv har jeg en 17", men mulig dette blir litt sort for deg?

Anbefaler deg uansett å sjekke ut DV-serien til HP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag, om du skal legge mer enn 9000 i en laptop er det god grunn til å velge en Dell.

Dell er ikke noe å spare på når det kommer til stasjonære PCer, men når det kommer til laptops, er Dell meget gode valg. Har selv en Inspiron 6400, med Intel Core 2 Duo T5600 (1.83ghz), 1gb minne og en søt liten 120gb harddisk, og er storfornøyd.

Maskinen holder god kvalitet, er solid og støyer lite under normal bruk.

Men. I forhold til harddisk, og dette kan man si med en gang, IKKE fokuser på intern diskplass. Du får bare en begrenset mengde plass internt i en laptop, da er det mye bedre (og ikke minst mer kostnadseffektivt!) med eksterne disker.

Har selv fire. :) 1x 250gb, 2x300gb og 1x 320gb, noe som fungerer ypperlig. :)

Lykke til! :)

Okai.. Pappa sa også at dell var bra.. Er ikke så flink på data, hva mener du med eksterne disker?

Kjøp deg en macbook og vær meg evig takknemlig:)

Hm, så det er bedre enn en vanlig bærbar pc?

Synes du betaler mye for lite specs på Dell. Vurderte en Dell til 17k men HP-maskina jeg sitter med nå, ga meg vesentlig bedre specs til 12k.

Dell sine maskiner er vel hakket mer robust, men bortsett fra det ser jeg ingen åpenbare grunnen til å velge Dell. Selv har jeg en 17", men mulig dette blir litt sort for deg?

Anbefaler deg uansett å sjekke ut DV-serien til HP :)

Whaat, specs??:P Okai, ja tror det er litt stort for meg, mamma og de har vel 17" et eller annet på den de har, jeg vil ha mindre. Men HP? Har du noen linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ambefaler multicom.no

der "geek's" bestiller fra:P skal kjøpe derfra sjøl om et par uker.. en kompis har bestilt for litt sia.. tjener et par tusen på det i forhold til dell.. si hvor mye du har tenkt til å bruke.. så kan jeg finne en bruktbar en med riktige deler;)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai.. Pappa sa også at dell var bra.. Er ikke så flink på data, hva mener du med eksterne disker?

En ekstern (hard)disk er en harddisk som ikke plasseres internt i maskinen, men utenfor. Det er rett og slett en ekstern enhet en kobler til PC med enten USB eller Firewire. Du kan med andre ord plukke med deg 300 gb under armen når du skal til en venn eller kanskje venninne? :)

Meget praktisk.

As for MacBook, er de enda mer overpriset enn Dell, selv om de er ganske pene og bra bygd. Men om det har noe for seg å venne seg til OSX for noen jeg ANTAR er Windows-bruker, er vel ikke nødvendig? Ja, jeg vet du kan kjøre Windows, men det er også noe mer kronglete enn å kjøpe en PC med Windows og bare kjøre i gang.

Syns jeg fikk ganske gode specs for prisen når jeg kjøpte min Dell. Jeg brukte lang tid på å gå gjennom tilbud, og en prisdifferanse på 500 kroner for et bedre design og høyere kvalitet sett mot f.eks. en HP eller en Acer, følte jeg var rimelig. Og ikke glem stadig gjentagende tilbud hos Dell. De sparer du ofte en god del på. :)

Men for all del, det er ingenting galt med hverken HP eller for den saks skyld Acer eller Asus.

Forøvrig bør du gå for et system med Intel-prosessor, grunnet ytelse, effekt(varme)utvikling og dermed også støy. :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på multicom.no har de rimelige bærbare Pc'er

Okai, skal se litt. Takk.

ambefaler multicom.no

der "geek's" bestiller fra:P skal kjøpe derfra sjøl om et par uker.. en kompis har bestilt for litt sia.. tjener et par tusen på det i forhold til dell.. si hvor mye du har tenkt til å bruke.. så kan jeg finne en bruktbar en med riktige deler;)

Hm, vis jeg får jobb så kan jeg vel bruke 6000-8000 kr.

En ekstern (hard)disk er en harddisk som ikke plasseres internt i maskinen, men utenfor. Det er rett og slett en ekstern enhet en kobler til PC med enten USB eller Firewire. Du kan med andre ord plukke med deg 300 gb under armen når du skal til en venn eller kanskje venninne? :)

Meget praktisk.

As for MacBook, er de enda mer overpriset enn Dell, selv om de er ganske pene og bra bygd. Men om det har noe for seg å venne seg til OSX for noen jeg ANTAR er Windows-bruker, er vel ikke nødvendig? Ja, jeg vet du kan kjøre Windows, men det er også noe mer kronglete enn å kjøpe en PC med Windows og bare kjøre i gang.

Syns jeg fikk ganske gode specs for prisen når jeg kjøpte min Dell. Jeg brukte lang tid på å gå gjennom tilbud, og en prisdifferanse på 500 kroner for et bedre design og høyere kvalitet sett mot f.eks. en HP eller en Acer, følte jeg var rimelig. Og ikke glem stadig gjentagende tilbud hos Dell. De sparer du ofte en god del på. :)

Men for all del, det er ingenting galt med hverken HP eller for den saks skyld Acer eller Asus.

Forøvrig bør du gå for et system med Intel-prosessor, grunnet ytelse, effekt(varme)utvikling og dermed også støy. :)

:)

Aha, stilig:P

Hm, okai leste litt om MacBook på dinside.no. Vil jo helst ha windows som jeg vet åssen man bruker. Så virket det ikke som de var så beregnet til å spille på, vertfall ikke den billigste utgaven. (har fått et spill av brodern som jeg nesten ikke har fått brukt:P) Har en ganske dårlig data nå.

Ok, får se hva det blir etterhvert da. Må ha penger først så klart. Men kjekt å kikke litt rundt på hva som finnes på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale IBM/Lenovo, tåler sånn ca. alt mulig rart du kan finne på å gjøre med en laptop, pluss litt til :) Har selv en IBM Thinkpad R50e(billig-billig versjon til 5000,-) og den har nå holdt 1 1/2 skoleår hvor den bokstavelig talt er blitt behandlet som dritt baki skolesekken, og påslått 24/7

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale IBM/Lenovo, tåler sånn ca. alt mulig rart du kan finne på å gjøre med en laptop, pluss litt til :) Har selv en IBM Thinkpad R50e(billig-billig versjon til 5000,-) og den har nå holdt 1 1/2 skoleår hvor den bokstavelig talt er blitt behandlet som dritt baki skolesekken, og påslått 24/7

Hehe, okai:P Ikke verst det. Får kikke litt på det å da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å registrere deg på Diskusjon.no og poste en tråd under hardware->bærbare datamaskiner, eller gjerne lese de andre trådene der før du poster egen. Men HP skal være ganske bra og solide maskiner. Kan og sterkt anbefale pckonfiguratorene til de forskjellige webshops slik som Multicom, pleier å få mye maskin for pengene.

Når det gjelder den eksterne harddisken vil jeg egentlig anbefale deg diskkabinett + disk, gir deg større frihet til å selv velge disken du vil ha, men f.eks. en eksterndisk fra Western Digital kjøpt på Elkjøp er jo mer "smertefritt":)

1995 Mercedes-Bemz C250 Diesel Aut sedan

X: 1991 MB 190E 2,0

X: 1985 Volvo 740 GL 2,3 aut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra personlig erfaring vil jeg faktisk anbefale Maxtor når det kommer til eksterne disker.

Har som sagt fire disker, av tre forskjellige Maxtor-modeller, og har kjørt alle reelt sett 24 timer i døgnet i nesten to år, vel, de eldste i alle fall.

Ingen problemer.

I forhold til diskusjon.no er det et meget godt forslag. Kompetansenivået på det forumet er kanskje det beste i Norge.

Har selv vært aktiv i Hardware-delen på det forumet før i tiden, og det er en meget kompetent gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er selv medlem på Diskusjon.no, har vært der i en fire fem års tid vel (da det var knyttet til hardware.no).

Personlig har jeg alltid hatt intrykk av Maxtor som bråkebøtter:) under load, ikke så mye støy under idle da riktignok. Eldre WD som jeg har hatt har vært rene hylekoret:) idle men de nye seriene med oljelager(?) er nok en del stillere. Selv har jeg rett og slett best erfaring med Seagate, men den nye 7200.10 serien hyler som en gammel WD:(. Skulle jeg hatt _støysvak_ disk i dag (tenker spes på idle) hadde jeg nok gått for Samsung P133 serien. Har ikke prøvd den selv men skal ikke den være blandt de mer støysvake da?

Trådstarter får jo selvsagt tak i Maxtor ferdige eksterne disker på Elkjøp og om ho ønsker det. Bare ho går får den nye serien, den forrige har jeg inntrykk av har høy failrate.

Edit: Nå mente vel du først og fremst levetid, og er mulig Maxtor er gode der. Men selv foretrekker jeg fortsatt Seagate:). Hadde mine forrige to 120GB disker i 3 år før vannpumpa ødela de (sto for nær).

Edit2: Nå er kanskje harddisk-diskusjonen litt avsporing fra Trådstarters egentlige spørsmål ang bærbar pc...

1995 Mercedes-Bemz C250 Diesel Aut sedan

X: 1991 MB 190E 2,0

X: 1985 Volvo 740 GL 2,3 aut

Lenke til kommentar
Del på andre sider