Gå til innhold

Bærbar data - hvilken bør man kjøpe?

Ranger emnet

liss18

Anbefalte innlegg

ekstern disk til laptop er bare genialt. og ikke veldig dyrt.. tusning for en på 500gig på multicom. vil strekt ambefale multicom.. aldrig hørt noe dårlig om de.. de lover mindre enn de holder også:) altså sier maskina er klar om 2uker(for sikkerhetsskyld) men har den klar på ei. å det er jo smart..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hadde jeg kjøpt da.. er sånn jeg skal kjøpe.. vet ikke om specsa synes for deg, som jeg har satt opp.. det er sånn jeg skal ha det da. du trenger vel ikke 2 gig ram. men kan være smart..

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10522499;c:100885

Oog, den var kul:P Åsså kan man lage eget design til forsiden å:D Morro. Så man trenger ikke ekstern disk til denne åsså?

Vil anbefale deg å registrere deg på Diskusjon.no og poste en tråd under hardware->bærbare datamaskiner, eller gjerne lese de andre trådene der før du poster egen. Men HP skal være ganske bra og solide maskiner. Kan og sterkt anbefale pckonfiguratorene til de forskjellige webshops slik som Multicom, pleier å få mye maskin for pengene.

Når det gjelder den eksterne harddisken vil jeg egentlig anbefale deg diskkabinett + disk, gir deg større frihet til å selv velge disken du vil ha, men f.eks. en eksterndisk fra Western Digital kjøpt på Elkjøp er jo mer "smertefritt":)

Hm, okai. Oj, jeg fant ut at jeg faktisk var medlem der jeg.. Hm, nå blir det mye data snakk jeg ikke skjønner så mye av her:P hehe..

Ut fra personlig erfaring vil jeg faktisk anbefale Maxtor når det kommer til eksterne disker.

Har som sagt fire disker, av tre forskjellige Maxtor-modeller, og har kjørt alle reelt sett 24 timer i døgnet i nesten to år, vel, de eldste i alle fall.

Ingen problemer.

I forhold til diskusjon.no er det et meget godt forslag. Kompetansenivået på det forumet er kanskje det beste i Norge.

Har selv vært aktiv i Hardware-delen på det forumet før i tiden, og det er en meget kompetent gjeng.

Okai. hmm..

Ja, er selv medlem på Diskusjon.no, har vært der i en fire fem års tid vel (da det var knyttet til hardware.no).

Personlig har jeg alltid hatt intrykk av Maxtor som bråkebøtter:) under load, ikke så mye støy under idle da riktignok. Eldre WD som jeg har hatt har vært rene hylekoret:) idle men de nye seriene med oljelager(?) er nok en del stillere. Selv har jeg rett og slett best erfaring med Seagate, men den nye 7200.10 serien hyler som en gammel WD:(. Skulle jeg hatt _støysvak_ disk i dag (tenker spes på idle) hadde jeg nok gått for Samsung P133 serien. Har ikke prøvd den selv men skal ikke den være blandt de mer støysvake da?

Trådstarter får jo selvsagt tak i Maxtor ferdige eksterne disker på Elkjøp og om ho ønsker det. Bare ho går får den nye serien, den forrige har jeg inntrykk av har høy failrate.

Edit: Nå mente vel du først og fremst levetid, og er mulig Maxtor er gode der. Men selv foretrekker jeg fortsatt Seagate:). Hadde mine forrige to 120GB disker i 3 år før vannpumpa ødela de (sto for nær).

Edit2: Nå er kanskje harddisk-diskusjonen litt avsporing fra Trådstarters egentlige spørsmål ang bærbar pc...

Hm, Skjønner ikke bæret av alt dette jeg åsså:P Hehe..

* Man er ung bare en gang, senere må man finne på andre unnskyldninger *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er selv medlem på Diskusjon.no, har vært der i en fire fem års tid vel (da det var knyttet til hardware.no).

Personlig har jeg alltid hatt intrykk av Maxtor som bråkebøtter:) under load, ikke så mye støy under idle da riktignok. Eldre WD som jeg har hatt har vært rene hylekoret:) idle men de nye seriene med oljelager(?) er nok en del stillere. Selv har jeg rett og slett best erfaring med Seagate, men den nye 7200.10 serien hyler som en gammel WD:(. Skulle jeg hatt _støysvak_ disk i dag (tenker spes på idle) hadde jeg nok gått for Samsung P133 serien. Har ikke prøvd den selv men skal ikke den være blandt de mer støysvake da?

Trådstarter får jo selvsagt tak i Maxtor ferdige eksterne disker på Elkjøp og om ho ønsker det. Bare ho går får den nye serien, den forrige har jeg inntrykk av har høy failrate.

Edit: Nå mente vel du først og fremst levetid, og er mulig Maxtor er gode der. Men selv foretrekker jeg fortsatt Seagate:). Hadde mine forrige to 120GB disker i 3 år før vannpumpa ødela de (sto for nær).

Edit2: Nå er kanskje harddisk-diskusjonen litt avsporing fra Trådstarters egentlige spørsmål ang bærbar pc...

Mjo, har vel selv vært på diksusjon.no i omentrent samme tidsperiode.

-

Maxtors gamle Diamondmax 9(?)-serien var bråkebøtter. Har en slik på 200gb, den bråker og knatrer som et uvær under load, og varmeutviklingen er nok til å varme opp en liten hybel. :)

Men nyere disker fra Maxtor er på ingen måte så støyende, merker ingenting til mine disker. En av de står for øyeblikket en halv meter fra meg. :)

Og grunnen til at jeg nevner eksterne disker så nøye, er enkelt og greit:

a) Hun nevner at hun skal se DVD-filmer. Disse kan det være nyttig å kunne ta backup. Videre er det nyttig for omfattende backup, og vi kan kanskje anta at det ikke bare er lovlig media vår venninne vil benytte? :) Kun gjetninger.

b) 'bang for the buck'. Mange vil være opptatt av å skaffe seg mest mulig diskplass, gjerne av de grunnene jeg nevner ovenfor. Poenget mitt er da at det vil være betydelig mer kostnadseffektivt å kjøpe en ekstern harddisk for lagring, enn å forsøke å skaffe en så stor 2.5-tommers intern disk i en laptop som mulig. Det vil enkelt og greit være dyrt og lite matnyttig. Det vil jo trolig gå ut over ytelsen også, om enn marginalt. :)

Derfor, mener jeg spørsmålet om eksterne harddisker er noe relevant.

Vedrørende Seagate har jeg en 2.5-tommer Seagate-disk i min gamle laptop, og den fungerer også ypperlig. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaat, specs??:P Okai, ja tror det er litt stort for meg, mamma og de har vel 17" et eller annet på den de har, jeg vil ha mindre. Men HP? Har du noen linker?

Med specs så mener jeg spesifikaskjoner;

Her er link til to HP DV-maskiner.

https://www.mamoz.no/produkt/RW780EA%23UUW/HP_Pavilion_dv6240_AMD.html

https://www.mamoz.no/produkt/RE387EA%23ABN/HP_PAVILION_DV6005EA.html

Her har du forsåvidt en liste over alle de nåværende maskinene i DV-serien, litt uoversiktelig men.

Tipper DV6000-serien burde passe for deg, alle de har 15.4" skjerm. Det jeg liker med DV-maskinene er at de er passelig utstyrt. 4 USB-innganger, firewire-inngang, s-video (noe ikke alle Dell-maskiner har..), minnekortleser (som forøvrig er veldig undervurdert! :D), webcam og innebygd mic. I tillegg har vel de fleste også SPDIF/Digital lydutgang, samt HDMI-ut. Multimediemaskin med masse krutt, spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oog, den var kul:P Åsså kan man lage eget design til forsiden å:D Morro. Så man trenger ikke ekstern disk til denne åsså?

jo.. jeg skal ha det. kan ha disken hjemme, ha filmer spill og sånn på.. så har jeg det som er nødvendig på laptopen, som jeg har med på skola..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HP Pavilion DV 6335

Bedre maskin enn den OndSofa refererte til, og billigere ;-)

Hvis du vil bevege deg litt opp i pris, kan jeg varmt anbefale denne:

Hp Pavilion DV 6386

Raskere prosessor, 2gigabyte minne, 160gb harddisk + et eget skjermkort (for spilling m.m.), gjør at sistnevnte maskin er et bedre valg :)

----

2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med specs så mener jeg spesifikaskjoner;

Her er link til to HP DV-maskiner.

https://www.mamoz.no/produkt/RW780EA%23UUW/HP_Pavilion_dv6240_AMD.html

https://www.mamoz.no/produkt/RE387EA%23ABN/HP_PAVILION_DV6005EA.html

Her har du forsåvidt en liste over alle de nåværende maskinene i DV-serien, litt uoversiktelig men.

Tipper DV6000-serien burde passe for deg, alle de har 15.4" skjerm. Det jeg liker med DV-maskinene er at de er passelig utstyrt. 4 USB-innganger, firewire-inngang, s-video (noe ikke alle Dell-maskiner har..), minnekortleser (som forøvrig er veldig undervurdert! :D), webcam og innebygd mic. I tillegg har vel de fleste også SPDIF/Digital lydutgang, samt HDMI-ut. Multimediemaskin med masse krutt, spør du meg :)

Okai, takk for hjelpen:)

jo.. jeg skal ha det. kan ha disken hjemme, ha filmer spill og sånn på.. så har jeg det som er nødvendig på laptopen, som jeg har med på skola..

Okai:) skjønner..

HP Pavilion DV 6335

Bedre maskin enn den OndSofa refererte til, og billigere ;-)

Hvis du vil bevege deg litt opp i pris, kan jeg varmt anbefale denne:

Hp Pavilion DV 6386

Raskere prosessor, 2gigabyte minne, 160gb harddisk + et eget skjermkort (for spilling m.m.), gjør at sistnevnte maskin er et bedre valg :)

Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super off topic, men jeg var ganske aktiv på overklokking.no o.l for lenge siden og fikk lyst til å logge meg inn igjen, men jeg har tydligvis blitt sletta? Noen som vet om det har vært slik at de feks sletter inaktive brukere?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti sletting av inaktive brukere på Diskusjon.no.

Kan i alle fall i min stilling som hovedmoderator ved Catch-Gamer garantere at vi i alle fall ikke sletter inaktive brukere, og jeg tror ikke Diskusjon.no er noe værre enn oss. :)

/OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti endel bærbare maskiner de siste årene og her er tipsene jeg vil komme med.

Hvis du skal ha en stillegående maskin så bør du gå for Intel Core Duo prosessor eller ett oppsett basert på Centrino plattformen. Hold deg unna AMD og Intel Celeron prosessorer hvis du har tenkt til å bruke maskinen steder hvor viftestøy er sjenerende.

Minne bør være minst 1GB ram, men det er ganske enkelt og greit å oppgradere fra 512MB til 1GB eller mer på egenhand.

Skjermstørrelse varierer mye på bærbare og du bør ta en tur i butikken og finne ut hvilken størrelse som passer deg best. Mitt siste kjøp var til dama mi og da falt valget på en 12.1" widescreen. Dette er av de minste skjermene du får, men jeg synes maskinen var veldig hendig og lett å ta med seg. I alle tilfeller ville jeg gått for en widescreen uansett størrelse da dette gir ett større og mer naturlig tastatur.

Av merker så er det egentlig samme hva du velger, det eneste som skiller maskinene ofte er byggekvalitet. Selv bruker jeg en bærbar av merket Tundra for tiden og den kan virke litt billig (noe den også er). Ellers har jeg gode erfaringer med Fujitsu-Siemes og Dell. HP er vel også ett greit merke.

Sjekk ut http://www.siba.no de har av og til noen knalltilbud på bærbare maskiner.

- BMW E30 320iS '90 bane- og kosebil / BMW E39 520i '98 bruksbil

x BMW E28 518i '85

x BMW E30 325i '89 x BMW E34 Alpina B10 '91

x BMW E30 320i '88 x BMW E34 520i '90

rakanishu - drifting away

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også anbefalt Mac iBook.

Kjempe fin maskin med tanke på utseende. IKke den kjedelig grå fargen :)

Også slipper du det med virus programmer og slik.

Toppers vis du skal gjøre noe grafisk. Syns jeg da.

Ta en titt her : http://www.apple.com/no/

Okai, takker!:D

Jeg har vært borti endel bærbare maskiner de siste årene og her er tipsene jeg vil komme med.

Hvis du skal ha en stillegående maskin så bør du gå for Intel Core Duo prosessor eller ett oppsett basert på Centrino plattformen. Hold deg unna AMD og Intel Celeron prosessorer hvis du har tenkt til å bruke maskinen steder hvor viftestøy er sjenerende.

Minne bør være minst 1GB ram, men det er ganske enkelt og greit å oppgradere fra 512MB til 1GB eller mer på egenhand.

Skjermstørrelse varierer mye på bærbare og du bør ta en tur i butikken og finne ut hvilken størrelse som passer deg best. Mitt siste kjøp var til dama mi og da falt valget på en 12.1" widescreen. Dette er av de minste skjermene du får, men jeg synes maskinen var veldig hendig og lett å ta med seg. I alle tilfeller ville jeg gått for en widescreen uansett størrelse da dette gir ett større og mer naturlig tastatur.

Av merker så er det egentlig samme hva du velger, det eneste som skiller maskinene ofte er byggekvalitet. Selv bruker jeg en bærbar av merket Tundra for tiden og den kan virke litt billig (noe den også er). Ellers har jeg gode erfaringer med Fujitsu-Siemes og Dell. HP er vel også ett greit merke.

Sjekk ut http://www.siba.no de har av og til noen knalltilbud på bærbare maskiner.

Okai, takk for gode tips!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også anbefalt Mac iBook.

Kjempe fin maskin med tanke på utseende. IKke den kjedelig grå fargen :)

Også slipper du det med virus programmer og slik.

Toppers vis du skal gjøre noe grafisk. Syns jeg da.

Ta en titt her : http://www.apple.com/no/

Men de er kraftig overpriset.

At de er bedre enn PC med samme spesifikasjonene på redigering er faktisk ikke korrekt, det viste benchmarks etter synkroniseringen mot PC. Før ytte Macs bedre, av den grunn at programmene var kunstig optimalisert for Mac. Les: De var gjort tregere for PC.

Og så er jo OSX noe nytt å lære seg. Det fungerer, men ut fra egen erfaring vil jeg ikke si at OSX er overlegent Windows XP på noen måte. Det ser litt fancy ut, det er jeg med på, men det kan Windows også gjøre.

Man har muligheten for å kjøre Windows, men da sitter man igjen med en ekstremt dyr PC.

Og det er jo som sagt mer avansert å legge inn Windows på en Mac enn å bare kjøpe en maskin med installert XP, og dure igang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider