Gå til innhold

Girproblemer

Ranger emnet

Islanwind

Anbefalte innlegg

Er ikke løsnet og vridd seg i overføringa?

Eller staget som er løsnet, knekkbolten som er dårlig?

Sjekkliste:

Sjekk bolten som står igjenom stagene oppå inn til girkassa, nåes fra oversiden av motorrommet

Sjekk stagene bakenfor dette, at alle er på plass og vriker i grei stand. Samme med fester her

Juster giret. Jekk opp bilen, legg deg under og du skal se girstanga som kommer ut fra torpedoveggen. Her står det en bolt med mutter, løsne denne og vri stagene motsatt litt, skru fast og se om giret ble bedre nå

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en plasttapp bak på sjaltehuset du napper ut. der setter du inn ett 4.5mm bor. Vri litt på overføringa til du kjenner borret smetter helt inn.

Så må du av med girstang mansjetten, der har du ett merke på stanga og på venstre side i ramma. Stang skal stemme overens med merket.

Må løssne skruen ved overføring som spirit nevner før du setter inn borret.

Få en til å sitte inne i bilen å holde stanga i rett posisjon, så strammer du igjen skruen på overføringa. Ut med borr og gir skal da være riktig justert

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde dette i går, men det datt liksom tilbake sånn som det var.. Mulig en overføring som er dårlig?

Alt har forflytta seg bortover.. 1 giret ligger på reversen, og reversen ligger HELT mot venstre, må slå den borti ramma, da får jeg den akkurat i revers..

En kamerat av meg mente å skifte overføringen var mer stress enn et motorbytte :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei. Giroverføring er grei å bytte vill jeg tro.

Sitter i en skrue mot girstangstag, en lang bolt som nappes opp i festet på kassa og den lille splinten som sitter i overføring inn på sjaltehusen.

Kan være du har slitte foringer i overføringa, men om alle gir er der men lengere til venstre ville jeg prøvd å flytte stanga litt ekstra ved justering.

Å fikk du borret helt inni når du justerte?

Du må vri litt frem og tilbake for å få borret helt inn. Når du slipper overføringa vill den klype i borret så det blir sittende fast.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...