Gå til innhold

Turtall

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

1995 Neon LE, manuell, 133hk:

Var ute å kjørte i dag då eg plutselig mistet turtall.

Stopper og gir gass, bilen holder på å bli kvelt. Går helt fint på tomgang, men går ikke når en gir gass.

Noen forslag ka det kan være? Luftmangde måler?

Takk.

Mads.

 

har det på tungen.. men husker ikke hva som skaper denne feilen..vert ute for det før... kan være tett filter ellr noe i den retningen at den får for lite bensin.. kan også være noe med tenningen.. men uansett så er det map sensor på neon så..

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da bensinfilteret mitt ble tett gikk turtallet bare til 3500-4000rpm. Men da EGR ventilen sluttet å fungere skikkelig, ble det noe lignende det du har. trykker på gassen, og det skjer ingenting, bare dør hen. men går fint på tomgang. men å komme opp bakker var et reint helvette.

ta av ventilen og blokker begge hullene med en aluplate fra clas ohlson (skjære til selv naturligvis)

Det fikk min til å fungere 100% normalt igjen. fjernet hele EGR ventilen.

fins også egr remove kit på http://www.modernperformance.com

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det på tungen.. men husker ikke hva som skaper denne feilen..vert ute for det før... kan være tett filter ellr noe i den retningen at den får for lite bensin.. kan også være noe med tenningen.. men uansett så er det map sensor på neon så..
ok. Det som var så kiipt var at eg var på vei fra Hønefoss der eg kjøpte bilen på lørdag og hadde komt til Geilo (19mil) og i oppover bakkene mot Geilo begynte den å miste turtall. Var ett reint helvette å komme opp bakker som "Snakey" sa. Den er no kjørt med NAF bil til Gol på merkeversted. De skal se på den i morgen.

Kan det ha noen sammenheng med at den har stått i ro i 6 mnd, også er den kjørt 40 mil ca etter dette også begynner den å trøble seg?

Takk for svar Snakey og culsmog!!

*Skoda Octavia vRS - 2010
*Vw e-Up! - 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da bensinfilteret mitt ble tett gikk turtallet bare til 3500-4000rpm. Men da EGR ventilen sluttet å fungere skikkelig, ble det noe lignende det du har. trykker på gassen, og det skjer ingenting, bare dør hen. men går fint på tomgang. men å komme opp bakker var et reint helvette.

ta av ventilen og blokker begge hullene med en aluplate fra clas ohlson (skjære til selv naturligvis)

Det fikk min til å fungere 100% normalt igjen. fjernet hele EGR ventilen.

fins også egr remove kit på http://www.modernperformance.com

Eg er ikke noe spess kjent med Neon eller biler generelt så:

Hva er EGR ventil? og hva gjør den?

Map sensor? Er det er du plugger i en pc og finner feil?

*Skoda Octavia vRS - 2010
*Vw e-Up! - 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikke noe spess kjent med Neon eller biler generelt så:

Hva er EGR ventil? og hva gjør den?

Map sensor? Er det er du plugger i en pc og finner feil?

 

egr ventil er en sak som skal få ned forurensingen med å kjøre uggen luft tilbake i motoren og noe greier.. bare drit.. bare å fjerne (var det ikke meg som tipset snakey om det der forresten?)

 

map sensor er noe mer nøyaktig og fungerer på en litt anen måte enn feks en luftmassemåler eller en luftmengdemåler (som ja er to ulike målere) den har noe med trykket i manifolden å gjøre og er som regel brukt i feks megasquirt systemer og lignende. veldi flott sak å ha orginalt på en bil..

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egr ventil er en sak som skal få ned forurensingen med å kjøre uggen luft tilbake i motoren og noe greier.. bare drit.. bare å fjerne (var det ikke meg som tipset snakey om det der forresten?)

 

map sensor er noe mer nøyaktig og fungerer på en litt anen måte enn feks en luftmassemåler eller en luftmengdemåler (som ja er to ulike målere) den har noe med trykket i manifolden å gjøre og er som regel brukt i feks megasquirt systemer og lignende. veldi flott sak å ha orginalt på en bil..

Ja ok, då vet eg det:D

Men har du noe anelse om ka de kommer til å finne i morgen på verkstedet? lyste check engine i dashen og blei tregere og tregere å starte. Bensin måleren gikk opp og ned også, så har kanskje noe med vakum å gjøre?

*Skoda Octavia vRS - 2010
*Vw e-Up! - 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, då vet eg det:D

Men har du noe anelse om ka de kommer til å finne i morgen på verkstedet? lyste check engine i dashen og blei tregere og tregere å starte. Bensin måleren gikk opp og ned også, så har kanskje noe med vakum å gjøre?

 

kan jo være bensin måleren viser feil.. det er et problem på enkelte av disse bilene siden måleren hopper.. evt.. dårlig kontakt på bensinpumpe sikringen (som også er sikring til motorstyrings enheten)

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Culsmog, du som sa det til meg, og det funket. Men no har eg et lignende problem, men no er eg ganske sikker på at det er O2 sensoren (lambdasonden) Min stefar koblet scanneren til bil og leste av koder, og da fikk han feilmelding på EGR'en og O2 sensor. egentli alt som har med eksosen og EGR'en. Så eg må nok ha ny sensor. Tipper den er svindyr også!

ny sensor til calibra koster nesten 800kr!

Eller hva culsmog? du har jo prisene ;-)

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Culsmog, du som sa det til meg, og det funket. Men no har eg et lignende problem, men no er eg ganske sikker på at det er O2 sensoren (lambdasonden) Min stefar koblet scanneren til bil og leste av koder, og da fikk han feilmelding på EGR'en og O2 sensor. egentli alt som har med eksosen og EGR'en. Så eg må nok ha ny sensor. Tipper den er svindyr også!

ny sensor til calibra koster nesten 800kr!

Eller hva culsmog? du har jo prisene ;-)

Den koster 1945 kr på mekonomen fyllingsdalen.

*Skoda Octavia vRS - 2010
*Vw e-Up! - 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Culsmog, du som sa det til meg, og det funket. Men no har eg et lignende problem, men no er eg ganske sikker på at det er O2 sensoren (lambdasonden) Min stefar koblet scanneren til bil og leste av koder, og da fikk han feilmelding på EGR'en og O2 sensor. egentli alt som har med eksosen og EGR'en. Så eg må nok ha ny sensor. Tipper den er svindyr også!

ny sensor til calibra koster nesten 800kr!

Eller hva culsmog? du har jo prisene ;-)

 

hehe ja eg har jo det.. men nå har eg jo også ferie i 3 uker.. hehe

men tro ikke den er så langt unna prisen til opel viss du hører med aarnes

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering på hva eg fikk vite fra verkstedet anngående turtalls problemet mitt:

- Røret til bensinpåfyllingen ruster jo, men er skiftet. De sa at man bør rengjøre tanken i samme sleng, fordi rust og sand kan ha fulgt bensinen ned og lagt seg i tanken og derfor tetter til slik at den ikke får nok bensin når en prøver å gi gass.

MEN de har ikke sett på den enda, dette var noe de trodde.

*Skoda Octavia vRS - 2010
*Vw e-Up! - 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering på hva eg fikk vite fra verkstedet anngående turtalls problemet mitt:

- Røret til bensinpåfyllingen ruster jo, men er skiftet. De sa at man bør rengjøre tanken i samme sleng, fordi rust og sand kan ha fulgt bensinen ned og lagt seg i tanken og derfor tetter til slik at den ikke får nok bensin når en prøver å gi gass.

MEN de har ikke sett på den enda, dette var noe de trodde.

 

det høres veldi sansynlig ut vis påfyllingsrøret nettopp har blitt byttet.. men.. vis det ble byttet for en tid tilbake siden er eg noe mer skeptisk til teorien deres..

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres veldi sansynlig ut vis påfyllingsrøret nettopp har blitt byttet.. men.. vis det ble byttet for en tid tilbake siden er eg noe mer skeptisk til teorien deres..
Koffor er du det?

Ja en ting også. Noen mil før den tok helt stopp så hang den liksom litt igjen på turtall når eg gav gass. Gav gass i fri men kom ikke opp liksom før etter en stund.

*Skoda Octavia vRS - 2010
*Vw e-Up! - 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffor er du det?

Ja en ting også. Noen mil før den tok helt stopp så hang den liksom litt igjen på turtall når eg gav gass. Gav gass i fri men kom ikke opp liksom før etter en stund.

 

fordi viss røret nettopp er byttet så vet ma jo at det sikkert er drit i tanken som gjør det.. viss den er byttet for lenge siden uten at disse symptomene oppsto så er det rart at de oppstår nå så lenge etter.

 

men høres ut som kanskje plugger og kabler.. min oppførte seg sånn når ene plugg kabelen min var av.. trakk dårlig i bakker og gikk generelt litt rart (hakkete) men ruste lett som faen på tomgang

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår