Gå til innhold

Tåler felgen mer, hvis profilen er litt større?

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

Har 18" på bilen, og siden jeg er litt fersk fører og samt at jeg liker å kjøre litt fort, så har jeg klart å treffe diverse hull i veien i 80-100 km/t og fått 2 felger på bilen ødelagt, felgene foran. Har 225/35-18 nå.

Jeg må nå kjøpe nå nye felger og faren sier at jeg bør kjøpe 17" istedenfor 18" fordi felgen vil tåle mer med tanke på at det er mer gummi/dekk til å dempe støtet fra hullet, eller er det ingen/veldig liten forskjell fra 18" til 17"?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det må mer til hvis du har høyere profil. Alt etter veiene du ferdes på ville jeg kanksje gått for 16 toms. kjører på 205/40/17 nå og jeg tror en eller to er skadet.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veiene er veldig bra egentlig, men jeg er litt dum som liker å utforske området rundt, og da treffer jeg på de veiene med nye og ukjente hull, men dem veiene jeg ferdes på 98% av gangene er helt hullfrie. :)

nei, 16 er uaktuelt, enten 17 eler 18" men spm blir er det stor forskjell mellom disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den veier ca 1100kg, nei det er mulig å bruke dem, men hvis du kan se for deg en bulk på str med et kinderegg eller en kiwi, denne bulken har bøyd felgkanten inn mot sentrum slik at det ikke blir en perfekt sirkel. Orker ikke å ta bilde da jeg har stablet dem på hverandre i garasjen...

Men har regnet på det, fant ut at det er 1 cm mindre profil på dem jeg tenkte å kjøpe og org. 225/40-18 har 9 cm i profil, mens org så er det ca 10 cm i profil. Skal ikke være en stor forskjell det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte to år med 18" 205/40, og da bodde jeg i et område med veldig mye dårlige veier. Svingte utenom alle hullene jeg så, men traff en del rimelig hardt. De felgene var 100% etter to år. Så kjørte jeg et år med 16" 205/55. De felgene så ut som noe Fred Flintstone hadde brukt.

Kvaliteten er nok viktigste faktor her

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Har aldri klart å ødelegge noen felger jeg, uansett størrelse.

Bortsett i fra at jeg knuste en hel felg en gang da.

Holdt på å (populært kalt DRIFTA) la skrens litt i sentrumen her en kveld jeg kjeda meg, så har jeg litt litn motor, så det er litt vanskelig å få`n ut da.

Iallefall, jeg fikk ut ræva, og når jeg først får mærca til å spinne på tørr asfalt, så blir det domt å sleppe gass`n så jeg dro på tværra rett inni en fortauskant.

Hjem å bytte å prøve på nytt.

Kantkjøring av felger er kjærringfakte:naaaws

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett på 18" du. Og når du ser på dekket ditt så står det MAX psi ett eller annet. Mine er merket max psi 50 men jeg kjører med 60 psi.

Så du har 2 valg.

1: Gå ned til 17" og få mere gummi som beskytter felgene

2: Fortsett på 18" men fyll dem stein harde med luft.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider