Gå til innhold

Hvit gugge under toppdekselet, gugge i radiatoren.

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkuratt hentet meg en veteranbil, Morris Oxford -68 som har stått veldig mye i ro det siste året. Jeg har merket meg at det ligger en hvit gugge under toppdekselet. Jeg har selv konkludert med at dette er kondensfuktighet som er opptatt i olja siden bilen har stått så mye i ro og aldri blitt skikkelig varmkjørt de siste 10 åra.

Så idag oppdager jeg at jeg har en brun gugge i radiatoren som nevnt i en tidligere tråd. Jeg vet at forige eier har hatt "radiatortett" på radiatoren så da er denne gugga enten radiatortett eller et tegn på at toppakningen er gåen. Bilen går ellers helt fint og gangen tyder ikke på at det skal være noen dårlig toppakning. I første omgang vil jeg kjøre en radiatorrens og samtidig løsne topplokksboltene en kvart omdreining og dra de til foreskrevet moment på nytt. Heldigvis ikke noe strekkbolter på den gamle motoren her og muligens kobberpakning som kan brukes om og om igjen.

Noen komentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit guffe under toppdekslet kan være kondens ja. Kan hende man får slikt etter f.eks oljebytte. Hadde det på min bil, men forsvant etter rundt 5-10mil. Hvis du derimot får mindre å mindre vann på radiatoren, er det topp-pakningen som er gåen.

 

Ang brunt vann, kan det være at bilen har stått ei stund, å det har rustet i vannkanalene. Dette fikser du med å tappe av alt vannet, å spyle med hageslangen gjennom motoren/radiatoren til det blir borte. Bedre enn radiatorrens.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er eksosen på bilen? ryker den hvit? litt gråaktig eller bare helt noemalt? Er det hvit røyk på varm motor så er pakningen gåen men er det grå/hvit etter oppstart og blir "normal" etter hvert så er det bare mye kondens.Men en lur ting å gjøre er å gjøre ren radiator og kjølesystem som nevnt over og bytte olje på motor da den helt sikkert er gammel og dårlig. Blir det hvit under toppdekslet da så er det bare å rive av toppen...

 

Lykke til!

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår