Gå til innhold

Skifte bensintank

Ranger emnet


cmist

Anbefalte innlegg

Er det noen som har skiftet bensintanken på bilen sin selv? Jeg skal til med å skifte på min nå (A6Q sedan -95) og er derfor ute etter framgangsmåte for dette. Hva må fjernes? Er det noen som sitter på noen tegninger eller doku som viser framgangsmåten? Jeg kommer uansett til å ta en del bilder underveis for senere å lage til en guide for andre om dette er ønskelig.:oohh

 

Trenger input her...

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Er det noen som har skiftet bensintanken på bilen sin selv? Jeg skal til med å skifte på min nå (A6Q sedan -95) og er derfor ute etter framgangsmåte for dette. Hva må fjernes? Er det noen som sitter på noen tegninger eller doku som viser framgangsmåten? Jeg kommer uansett til å ta en del bilder underveis for senere å lage til en guide for andre om dette er ønskelig.:oohh

 

Trenger input her...

 

Nå skal jeg skifte min tank også. har du funnet ut no bra oppskrift:P?

ford probe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg skifte min tank også. har du funnet ut no bra oppskrift:P?

 

Jepp...

Det er jo veldig viktig at du har bilen på bukk. Går ut fra at det er en Quattro du har.

Det første du gjør er å ta av strømmen til bensinpumpen, deretter starter du bilen og lar den gå til den stopper, dette for å ta trykket av slangene. Når dette er gjort tar du av minusen på batteriet. Nå kan du løsne bensinslangene på tanken, den ene spruter litt, men det er ikke så farlig. Nå begynner morroa.

 

Ta av begge bakhjulene, på høyre side må du fjerne innerskjermen og løsne skruen til påfyllingsrøret (den ene som sitter over fylleåpningen).

 

Under bilen. Løsne håndbremskabelen fra begge bakhjul, disse kablene må du trekke framover. Ta ned eksosanlegget (fra kat og bak), fjern nesten alle beskyttelseplater på undersiden av bilen (du ser hva som må vekk). Nå kan du løsne mellomakslingen, her er det veldig greit å bruke luftverktøy (ellers går alt rundt), disse skruene (6 stk) sitter jævlig. Når alle skruene er vekke kan du gi mellomakslingen ett kakk slik at den løsner, denne henger du bare til den ene siden.

 

Nå er det drivakslingene sin tur, disse også sitter bra, bruk luft på disse også. OBS OBS... Det er forskjell på skruene til mellomaksling og drivakslinger. Når drivakslingene er løsnet fra diffen kan du bare la disse henge også.

 

Nå er det diffen som skal ned. Denne er ikke veldig tung, men det anbefales at du bruker en jekk under den. Begynn framme på den, her er det bare den ene siden man kommer til på. Løsne skruen på venstre side (den med foringen), slipp ned diffen i forkant og fjern platen og skruene som sitter på denne. Om du ha gjort dette rett skal det bare være å lirke litt så kommer hele diffen ned.

 

Ta ett langt skrujern å løsne slangeklemmen til påfyllingsrøret (var ikke lett å komme til i det hele tatt, brukte 0,5 meter med forlenging).

Nå ligger tanken slik at du kan begynne å jobbe med denne. Løsne skruene til tanken, her er det viktig å bruke masse rustløser.

Det som jeg oppdaget når jeg skiftet på min var at det ikke var mulig å få den gamle tanken ned nå. Jeg løsnet hovedskruene på bakstillingen og slapp denne ned 5 - 7 cm, dette gir deg den klaringen du trenger for å få ned og opp tanken. Pass på slangene når du tar ned tanken.

 

Du må sikkert bruke den gamle bensinpumpen, denne står i ett spor nederst i tanken, er ikke lett å få ut eller inn. Bruk fett på den...

 

Lykke til med skiftingen... Håper dette hjelper litt og pass på å ha masse rustløser (WD40) for hånd... Jeg møtte på masse problemer når jeg holdt på og brukte ca 10 timer på denne jobben...

Håper det blir lettere for deg da. Gi en tilbakemelding på denne framgangsmåten.

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår