Porsche911c2 Skrevet Juni 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2007 Jeg driver å lakker med en relativt liten kompressor. Den har 50 liters tank og mulighet for å gi ca 200 liter/min med luft. Dette er tilstrekkelig til DevilBiss GTI sprøyta mi. Men jeg er i ferd med å skaffe meg ei friskluftsmaske. Denne skal også kobles til kompressor. Noen som vet om denne kompressoren er nok til å drive både sprøyta og maska, eller må jeg kjøpe meg en kompressor til for å drive maska? Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blystan Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Hva lakker du? Jeg ville ha kjøpt en mye kraftigere komperssor og ei lakk sprøyte som krever mye mere luft. For å få bedre forstøvning på lakken ut av sprøyta. Siter Mazda MX-3 V6 92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Driver å lakker litt bildeler. Front, sideskjørt, bakvinge, panser m.m. Sprøyta var ganske dyr da jeg kjøpte den, så tror den er grei nok til mitt bruk. Siden jeg bare lakker til eget bruk og litt for kompiser (uten å tjene ei krone på det :)) vil jeg helst unngå å legge altfor mange lapper i kompressor og utstyr... Etter å ha sjekket litt nærmere tror jeg løsningen blir å anskaffe en kompressor til for å drive friskluftsmasken (billig en)http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=93999. Har pustet inn nok isocyanater fra all 2k lakken de siste 3 årene, så tenkte det var på tide å tenke litt helse også.... Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Men hva med oljedampen som du vil få i deg fra den amatørkompressoren, ved bruk av friskluftsmaske? Oljedampen er like farlig som isocyanater, om ikke farligere. En lav-kvalitets kompressor som står og surrer konstant vil avgi svært farlig oljedamp. Devilbiss GTI bruker ca. 170 l/min ved 2 bars trykk, og ei friskluftsmaske bruker ca. 70 l/min., hviket betyr at du burde heller skaffe deg en større kompressor som leverer 350-400 l/min. og koble til en 300 liters tank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Godt poeng, men tenkte å kjøpe en slik "rensestasjon" mellom kompressor og maske. Disse ligger på ca. kr. 2500,-. http://katalog.skydda.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V60&kat_bid=V60&dokid=wc77282&katnr=1&katsektnr=38 Er dette tilstrekkelig for å filtrere bort oljedamp og slikt? Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 En skruekompressor er meget å anbefale over en stempelkompressor, samt skikkelige filter for rensing av luften du skal puste inn, der er også egne luftslanger beregnet for pusteluft Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelatle Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Sett på en pusteluftstasjon og bruk pusteluftslange, da skulle lufta være rimelig ren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Takker for svar dere. Sjekket litt, og har funnet ut at en skruekompressor blir altfor dyr til mitt lille lakke prosjekt. Ellers hadde en slik kompressor vært digg. Det med slangen hadde jeg ikke tenkt på, så det var godt dere sa :) Men hvis en slik rensestasjon som tidligere vist klarer å rense lufta fra en stempelkompressor, tror jeg det må bli en slik løsning... Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilk Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Sett på en pusteluftstasjon så er du rimelig sikker, men kontroller filtere ofte. Ett annet tips er å fylle mineralsk olje på kompressoren om mulig, den oljen vil være mindre helseskadelig enn syntetisk olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Juni 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2007 Ok. Fint. Skal gjøre det. Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.