Gå til innhold

Lakksprøyte + friskluftmaske

Ranger emnet


Porsche911c2

Anbefalte innlegg

Jeg driver å lakker med en relativt liten kompressor. Den har 50 liters tank og mulighet for å gi ca 200 liter/min med luft. Dette er tilstrekkelig til DevilBiss GTI sprøyta mi. Men jeg er i ferd med å skaffe meg ei friskluftsmaske. Denne skal også kobles til kompressor.

 

Noen som vet om denne kompressoren er nok til å drive både sprøyta og maska, eller må jeg kjøpe meg en kompressor til for å drive maska?

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å lakker litt bildeler. Front, sideskjørt, bakvinge, panser m.m.

Sprøyta var ganske dyr da jeg kjøpte den, så tror den er grei nok til mitt bruk. Siden jeg bare lakker til eget bruk og litt for kompiser (uten å tjene ei krone på det :)) vil jeg helst unngå å legge altfor mange lapper i kompressor og utstyr...

 

Etter å ha sjekket litt nærmere tror jeg løsningen blir å anskaffe en kompressor til for å drive friskluftsmasken (billig en)http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=93999.

 

Har pustet inn nok isocyanater fra all 2k lakken de siste 3 årene, så tenkte det var på tide å tenke litt helse også....

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med oljedampen som du vil få i deg fra den amatørkompressoren, ved bruk av friskluftsmaske?

Oljedampen er like farlig som isocyanater, om ikke farligere. En lav-kvalitets kompressor som står og surrer konstant vil avgi svært farlig oljedamp.

 

Devilbiss GTI bruker ca. 170 l/min ved 2 bars trykk, og ei friskluftsmaske bruker ca. 70 l/min., hviket betyr at du burde heller skaffe deg en større kompressor som leverer 350-400 l/min. og koble til en 300 liters tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men tenkte å kjøpe en slik "rensestasjon" mellom kompressor og maske. Disse ligger på ca. kr. 2500,-.

 

http://katalog.skydda.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V60&kat_bid=V60&dokid=wc77282&katnr=1&katsektnr=38

 

Er dette tilstrekkelig for å filtrere bort oljedamp og slikt?

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar dere.

Sjekket litt, og har funnet ut at en skruekompressor blir altfor dyr til mitt lille lakke prosjekt. Ellers hadde en slik kompressor vært digg.

Det med slangen hadde jeg ikke tenkt på, så det var godt dere sa :)

Men hvis en slik rensestasjon som tidligere vist klarer å rense lufta fra en stempelkompressor, tror jeg det må bli en slik løsning...

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår