nomix Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Selvfølgelig var det en grevlingsjåfør som måtte svare på innlegget mitt. Blir vel heller sånn at når man gir på med en forhjulstrekker med litt motor i på vått føre, så spinner bare det innerste hjulet opp i røyk. Og du blir forbikjørt av duden som kommer bak deg i en RWD-bil, som kunne ha betydelig større inngangshastighet enn deg gjennom svingen, pga. han styrer med bakenden, og lar forhjulene konsentrere seg om veggrepet! pronto! Har kjørt både forhjulstrekk og bakhjulstrekk. Hadde 174 fabrikkhester på forhjula, og ble frakjørt av en bmw 316.(kompis av meg) Jeg satte meg inn i mærca mi og kjørte ræva av en honda accord 2,0i16V.(også kompis av meg) Våt blankis vel og merke. Forhjulstrekk er og blir UDUGELIG! Har erfart det på kroppen. Skurk, det du ikke innser, er at det du beskriver her er helt avhengig av HVILKEN BIL DET ER. For eksempel tror jeg nok du kommer deg raskere og mer effektivt frem på en del lokale veier her med, la oss si, en Mini Cooper S enn med ganske mange bakhjulsdrevne biler i samme prisklasse. Og skal vi gå litt langt tilbake kan vi jo snakke om Paddy Hopkirk(?) med sin Mini Cooper i Rally. Banket dritten ut av de bakhjulsdrevne bilene, primært fordi den var mindre og lettere, men du skal gjerne få fortelle meg hvor mange biler som tok seg like raskt og effektivt frem i 196* med noenlunde samme prislapp som en Mini Cooper. Alt er relativt. Til syvende og sist kommer det ann på sjåføren. En Supra er bakhjulsdrevet, en Calibra er normalt forhjulsdrevet. Korrekt? Har en bekjent som kjørte LETT fra en Supra turbo med sin N/A Calibra med FWD. Det kan jeg tro på. Ingen problemer med å tro på det, faktisk. Det beviser dog ingenting. Det eneste det antyder, er at sjåføren av Calibraen betalte 30000 og en kasse pils for sin bil, og sjåføren av Supraen kanskje var klok nok til å ikke utnytte bilen sin til den graden den kanskje kunne vært utnyttet. Men, ut fra din logikk MÅ det bety at en fremhjulsdrevet Calibra med 150hk kjørte fra en bakhjulsdrevet Supra turbo med noen flere gamper. ;) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Drivverkstapet i en RWD er MYE større enn på FWD så dermed får man mer effekt ned på hjula og mindre drivstofforbruk! Lettere å rette sladd med RWD? Nei, med FWD gir man full gass og retter og sladden er parert! RWD=Man må sleppe gassen rette og håpe ikke kontraen kommer for hardt... Men hvis man har 200hk+ er 4x4 RWD et must! kjapp motor og framhjulstrekk er ikke noen god kombinasjon! Ang fremkommelighet: Sett en hiace og en Transporter vedsiden av hverandre i en glatt bakke. Se hves om kommer opp og hvem som får ræva i grøfta... :D Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 jeg syns det er ubruklig å kjøre FWD om vinteren. De som ikke har kjørt RWD om vinteren, Prøv det! Å få vite din mening... Så å si garrantert hva som var best: RWD! Jeg har hørt mye om at RWD er ofte dårlig om vinter, og at man må lasse bilen full av sandsekker! TULL! Jeg kjørte hele forrige vinter med en gammal 245, og den kom seg utrolig godt fram! Hadde ikke nye piggdekker, de var slitte. Bilen tok seg mye bedre frem enn de andre FWD bilene jeg kjørte. Men nå nytter det ikke med for mange hester om vinteren, Dette var en lat B21A(skjørtebank, rådebank,feil tenning, tjaaaa???)! En kompis med en litt piggere B23E(140hk) hadde mer problemer... Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Ang fremkommelighet: Sett en hiace og en Transporter vedsiden av hverandre i en glatt bakke. Se hves om kommer opp og hvem som får ræva i grøfta... :D Transporteren som vinner her pga av at den har omtrent all vekt på drivhjula i forhold til Hiacen som har lite på drivhjula. Hadde du lesset Hiacen så den hadde fått like mye vekt over drivhjula som Transporteren hadde Hiacen tatt den. Min mening. Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Her er det faen meg mye viss vass, hva som er best kommer ann på hva sjåføren liker! 150 hk calibra N\A som kjører fra supra med 3 - 500 hk? må være på trang vei det da, for på motorveien er det nada sjangse. Gatebil x-treme gutta kjører på 1.06 på Rudskogen, sugekopp har kjørt 1.07 i en peugot 206 cup bil ( 160 hk ) det finnes ingen fasitt på denne tråden da følgende ting har sitt og si: Motor oppsett understell oppsett dekk erfaring vei just my 5 cent Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis87 Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Morsomt med alle de volvo gutta her som feks: Skurk som trur han kjører racerbil. dra den gammle volvoen en tur på bane og se at du blir nok frakjørt av både 206,golf osv med FWD. og å si at FWD ikke duger til noe er bare tull. vet feks om flere Hondaer med FWD som kjører fra skyline med 4x4 på drag.(se High Octane 3 der kjører en liten Honda raskere enn enn 1000hk Skyline GTR33 på drag) Tommy Rustad kjørte Celica T-Sport som har FWD på ACR og kjørte på samme tid som Evo8 med 4x4 og 80hk mer, kjørte også 3 sek raskere en Mazda RX8 som er bakhjulsdrevet. det som det kommer mest ann på for å sette gode rundetider er vekt på bilen,hvor god vektfordelingen er, understell, og dekk. Om den er FWD eller RWD er ikke den telledne faktor for å sette en god rundetid. kan jo også slenge på at jeg aldri har kjørt mot biler som er like lett å kjøre fra på svingte veier en en slik volvo som du har Skurk med min FWD bil. og alle god bilene som ferrari, porsche, F1 med RWD har motoren bak, hvorfor det? host host volvo fans. så å komme å sammenlinge at alle skikkelige sportsbiler har RWD og er derfor drit bra med Volvo med RWD HAHA!!! for en sammenlinging. finnes gode biler også med motoren framme og RWD som feks Supra og skyline men Volvo er nok desverre ikke en Supra eller skyline heller som skurk ser ut til å tro:( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 som sagt, understell,fører og de andre faktorene er meget tellende, Rustad for eks er proff og får brukt potensialet i bilen kontra mannen i gata som ikke har like mye erfaring. Jeg liker RWD pga drifting, skulle jeg bygget gripper hadde jeg ikke brukt volvo.... Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Selvfølgelig var det en grevlingsjåfør som måtte svare på innlegget mitt. Blir vel heller sånn at når man gir på med en forhjulstrekker med litt motor i på vått føre, så spinner bare det innerste hjulet opp i røyk. Og du blir forbikjørt av duden som kommer bak deg i en RWD-bil, som kunne ha betydelig større inngangshastighet enn deg gjennom svingen, pga. han styrer med bakenden, og lar forhjulene konsentrere seg om veggrepet! pronto! Har kjørt både forhjulstrekk og bakhjulstrekk. Hadde 174 fabrikkhester på forhjula, og ble frakjørt av en bmw 316.(kompis av meg) Jeg satte meg inn i mærca mi og kjørte ræva av en honda accord 2,0i16V.(også kompis av meg) Våt blankis vel og merke. Forhjulstrekk er og blir UDUGELIG! Har erfart det på kroppen. Bare å innse en ting Skurk. Du kan ikke kjøre bil før du kjører fort med framhjulstrekker.Men det sier seg selv at sitter du å gir full gass i svingene med FWD så går det galt. Styre med bakenden går utmerket med FWD, det krever bare at man kan kjøre bil Har du noen gang hørt om Bruno Arntsen? Finn noen videoer fra da han kjørte Astra i rally nm, så kanskje du skjønner litt, selv om jeg tviler på akkurat det Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Her er det faen meg mye viss vass, hva som er best kommer ann på hva sjåføren liker! 150 hk calibra N\A som kjører fra supra med 3 - 500 hk? må være på trang vei det da, for på motorveien er det nada sjangse. Det er det jeg skal frem til. Jeg kan gjerne tro på det. Selv på en lang og åpen vei. Hvorfor? Det kommer helt ann på hvem som kjører. På den ene siden kan en si at sjåføren av Calibraen var en 'bedre' sjåfør enn sjåføren i Supraen. Har egentlig mer tro på at sjåføren av Supraen faktisk er noe eldre og mer erfaren, siden han har råd til å kjøre Supra, og derfor ikke syns det er så mye poeng i å gidde å kjøre fra en stakkarslig Calibra. :) det finnes ingen fasitt på denne tråden da følgende ting har sitt og si: Motor oppsett understell oppsett dekk erfaring vei just my 5 cent Det var det andre poenget mitt. Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Skurk, kommer du til ACR 24.August? Så kan du få kjøre mot mange fwd biler på bane;):race Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Jeg har hatt lappen i 4 år nå, og byttet bil for hvert år, den eneste gangen jeg har vært i grøfta på vintern var da jeg hadde fwd, en drittbil av en galant. Rett og slett fordi den går rett frem når du skal svinge og holde farta samtidig. Vinteren som var nå kjørte jeg 4x4, det var noe helt annet, fantastisk veigrep, og alikevel kunne man slenge med rompa. Jeg kjørte så en sierra en helg denne vinteren, makan til dårlig fremkommelighet, nå var riktignok dekkene litt dårlige, men her snakker vi om å kjøre seg fast på flatmark. Jeg mener både fwd og rwd har sine fordeler og ulemper, og med 4x4 kombinerer man disse. Ulempen blir drivverkstap. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggaren Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 og alle god bilene som ferrari, porsche, F1 med RWD har motoren bak Bare for å pirke litt, Ferrari og formel 1 bilene har motorene montert midt på, ikke bak:hello: Men anyways, hva som er best av forhjulstrekk og bakhjulstrekk kommer jo helt ann på sjåføren, personelig så synes jeg bakhjulstrekk er bedre og morsommere å kjøre, men jeg har null problem med å sette meg bak rattet på en forhjulstrekker. Og selv om jeg ofte får understyring med forhjulstrekkere på glatta har vel det mer å gjøre med min manglende erfaring med forhjulstrekkere på glatta, kombinert med en kjørestil som passer bedre til bakhjulstrekkere enn driverkstypen. Siter -1994 Opel Corsa 1.4 Swing -2000 Yamaha TDR 125 x1987 Volvo 240 GL x1985 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Den eneste grunnen til at bilrodusenter lager biler med forrhjulstrekk er som andre har sagt pga. at det er billigere å lettere å produsere. Når det gjelder frammkommelighet er det jo bare pga at forrhjulstrekkere har motoren over drivhjulene at de ofte kommer seg bedre framm enn en bakhjulstrekker med motoren forran. Ta derimot en bakhjulstrekker med motoren bak som f.ekd porche og en frammhjulstrekker å se hvem som kommer best framm da? Har man to identiske biler med 50/50 vektfordeling hvor den ene har bakhjulstrekk og den andre forrhjulstrekk vil den med bakhjulstrekk være bedre på absolutt alle områder utenom kansje litt lavere toppfart pga litt mer drivverkstap. Her er et klipp fra fifth gear som viser hvorfor bakhjulstrekk er overlegen Også kan man jo selfølgelig sladde rundt med rwd da:driving og sist men ikke minst. alle rendyrkede racingbiler med litt motoreffekt har bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. alltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksand3r Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 en fwd understyrer ikke så mye hvis du venstre bremser, men det er noe ikke alle kan og krever mye øvelse. Siter -BMW e46 2003mod 1,8 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Drivverkstapet i en RWD er MYE større enn på FWD så dermed får man mer effekt ned på hjula og mindre drivstofforbruk! Lettere å rette sladd med RWD? Nei, med FWD gir man full gass og retter og sladden er parert! RWD=Man må sleppe gassen rette og håpe ikke kontraen kommer for hardt... Men hvis man har 200hk+ er 4x4 RWD et must! kjapp motor og framhjulstrekk er ikke noen god kombinasjon! Ang fremkommelighet: Sett en hiace og en Transporter vedsiden av hverandre i en glatt bakke. Se hves om kommer opp og hvem som får ræva i grøfta... :D Kan du da fortelle meg hvorfor jeg aldri har sett en FWD i en god lang breisladd siden det er så sablamye lettere med FWD biler?? Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.