Gå til innhold

Forhjulstrekk vs. Bakhjulstrekk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

:op:

 

Neida, i fra spøk til revoler.

Som Mondeo sier så får det være akkurat det samme for flertallet av brukerne her, da få har biler med mer enn 200hk..

 

Da jeg var på ACR sist så jeg at flere fwd biler fikk bedre rundetider enn mange rwd biler, ordinære biler som Kadett GSI og Golf GTI kjørte raskere enn div. Bmw, Volvo osv..

 

Mye avhenger selvsagt av sjåføren, men de fleste "sporty" fwd`ere er som regel mye lettere enn tilsvarende rwd biler, og da går det fortere som oftest..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror problemet er at mange av de som sverger til RWD aldri har kjørt noen ordentlig forhjulstrekker. La oss si man har eid et par Volvoer, en Mercedes 300E og en BMW E30 325, samt en sur 1.3 Corolla fra slutten av 80-tallet. Da er det ikke vanskelig å se at FWD oppfattes som mer kjedelig. Eller dersom man har prøvd en bil med ekstremt dårlige kjøreegenskaper, og altfor mye motor, så den "går i alle retninger". Fullt forståelig.

 

Derimot, hvis man prøver en Cooper GP, 205 GTi, Corrado VR6, Integra R eller Renault Clio Williams/182 Cup, en FWD som er bygget for å kjøres og ikke frakte barn, tror jeg faktisk man kan få et litt annet syn på FWD.

 

Forresten, de som sier at alle ekte sportsbiler er RWD, har man glemt Lotus Elan? En FWD bil av en ekte sportsbil-fabrikant, og en veldig god FWD, har jeg lest, nøytral.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rene banebiler = formel biler, gocarter, LMP (Le Mans Prototype), gruppe C, osv har alle RWD for en god grunn.

med bakhjulstrekk kan man kjøre mye fortere i svingene og på tørt føre aksellererer de også mye bedre (du har vel ikke sett en top fuel dragster med forrhjulstrekk)

Og du har vel aldri sett en Top Fuel dragster med frontmontert motor??

Alle bilene du nevner er RR eller MR biler, altså motor plassert over bakaksel eller midt i bilen. Dvs. at all vekt ligger over drivhjulene og har direktedrift. Samme konsept som en FWD bil med frontmontert motor (FF)

 

Har man et skikkelig oppsatt FWD med ordentlig understell osv. kan det være skikkelig morro.

Har man en skikkelig sprek RWD bil som kan rive seg løs på tørr asfalt (Vi er vel alle enig om at det er grenser for hvor lenge det er gøy å sladde på snø i 40 km/t), så kan det være skikkelig morro.

 

Alt til sitt bruk... skulle jeg bygd en bil for å jage rundetider hadde det blitt en FWD.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det britiske bilmagasinet CAR lanserte en gang en liste med 10biler en må prøve før en dør, og Corrado var en av disse..

 

Overrasker meg ikke, igrunn. Britiske evo har jo fortsatt Corrado VR6 stående i listen over coupéer, med fem stjerner, når f.eks. 200SX har fått tre. I en FWD spesial skrev samme bladet at Corrado VR6 var ekstremt nøytral og god å kjøre. Jeg står fortsatt på mitt, at en ordentlig forhjulsstrekker kan være morsom å kjøre.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er det fordi du skal ha rett at du utelater halve bakhjulstrekkeren, eller så tenkte du veldig dårlig.

 

-Hva er forskjellen på overføringen mellom motor og girkasse på FWD kontra RWD?? Begge har et svinghjul, en clutch og inne i clutchen sitter inngående aksel på girkassa. Altså 1-1

 

-Girkasse er grei

 

-Overføring fra girkasse til diff på RWD skjer med en mellomaksel med minst et ledd, gjerne to i tilegg til i begge ender. Altså minst tre ledd+ en mellomaksel som veier en del kilo. På FWD sitter diffen rett på utgående aksel fra girkassa, dvs minst to ledd og mellomakselen mindre.

Da er vi oppe i 3 ledd på FWD og minst 5 + mellomakselen på RWD

 

-Hvordan kommer kraften fra diffen til hjulene på RWD? Jo på akkurat samme måten som på FWD. En RWD med stiv aksel har ikke beveglige ledd, men massen som skal rotere utgjør ikke noen særlig mindre kraft en på FWD. RWD med uavhengig aksel blir identisk med FWD

 

Tenk litt på den du

 

Det er ikke bare leddene som må ha kraft, det er alt som befinner seg mellom stempelet i motoren og vegbanen. Både lengde og vekt har mye og si er, det er ikke for ingenting at det er laget mellomaksler i aluminium for motorsport

 

- Forskjellen på FWD og RWD girkasser er det at ofte så sitter gir kassa på FWD biler vedsiden av eller under motoren og ikke rett etter som på RWD biler, noe som gjør at FWD biler trenger ett ekstra overførings ledd fra motor til gir kasse i form av no driv hjul eller liknende. (finnes forskjellige løsniger der også) Mot Rwd biler som er kobla igjennom clutsjen rett på motoren.

 

- Når det gjelder drivknuter så er de tatt med, det står bare ikke drivknuter, men overføring. Så hadde du tenkt igjennom det jeg skrev før du begynnte å kjefte så hadde du skjønnt poenget.

 

- By the way, så er ikke en mellomaksel et kjempe tapsledd (hvis man trekker fra drivknutene) hvis den er dimensjonert riktig, ettersom det tar minimalt med krefter å holde den igang, men det er riktig det at det kreves mer krefter for å få en igang, men det har ikke så mye å si på det totale antall hester som kommer ut på hjula, da dette måles i "fart".

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Forskjellen på FWD og RWD girkasser er det at ofte så sitter gir kassa på FWD biler vedsiden av eller under motoren og ikke rett etter som på RWD biler, noe som gjør at FWD biler trenger ett ekstra overførings ledd fra motor til gir kasse i form av no driv hjul eller liknende. (finnes forskjellige løsniger der også) Mot Rwd biler som er kobla igjennom clutsjen rett på motoren.

 

Det har jeg aldri vært borti, men så har ikke jeg skrudd på så alt for mange forhjulstrekkere.. Eller biler i det hele tatt.

 

Hvis girkassa sitter vedsidenav motoren i en fwd med tverrstilt motor så sitter den jo etter motoren da, slik som på de fleste bakhjulstrekkere. Diffen bruker å være hakket under der igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Forskjellen på FWD og RWD girkasser er det at ofte så sitter gir kassa på FWD biler vedsiden av eller under motoren og ikke rett etter som på RWD biler, noe som gjør at FWD biler trenger ett ekstra overførings ledd fra motor til gir kasse i form av no driv hjul eller liknende. (finnes forskjellige løsniger der også) Mot Rwd biler som er kobla igjennom clutsjen rett på motoren.

 

- Når det gjelder drivknuter så er de tatt med, det står bare ikke drivknuter, men overføring. Så hadde du tenkt igjennom det jeg skrev før du begynnte å kjefte så hadde du skjønnt poenget.

 

- By the way, så er ikke en mellomaksel et kjempe tapsledd (hvis man trekker fra drivknutene) hvis den er dimensjonert riktig, ettersom det tar minimalt med krefter å holde den igang, men det er riktig det at det kreves mer krefter for å få en igang, men det har ikke så mye å si på det totale antall hester som kommer ut på hjula, da dette måles i "fart".

På eldre Saab så sitter kassa under motoren, så der blir det et ekstra ledd ja.

 

Men på 85% av alle FWD biler sitter motoren på tvers, med kassa ved siden av, altså akkurat samme som på RWD, bare det at hele pakka sitter på tvers, med akslinger rett ut til hjulene.

 

Noen få, Audi bl.a har langstilt motor, men også her sitter kassa rett i bakkant på motoren, altså som på RWD.

 

Så da står vi igjen med SAAB og sikkert noen få til, som har det systemet som du prater om.

 

Angående drivknuter og ikke. Er ikke det som er poenget. Når du ramser opp drivlinja for RWD, så er punkt 5, det siste, diffen. Jeg har aldri sett en bil der diffen går ned i veien, og driver bilen forover. Det må være noe mellom diffen og hjulene også på en RWD, akkurat som du ramser opp på FWD. Der har du manglene. Det er drivaksler på RWD også, noen med ledd, andre uten.

Derfor "kjefter" jeg

 

BTW. Den er uansett tyngre enn ingenting

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår