Gå til innhold

Forhjulstrekk vs. Bakhjulstrekk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hehe, har slutta å bite på sånt (prestasjon svarer dessverre sjelden til forventning). Kjøring over evne er ikke noe særlig

 

Bakhjulsdrift = Fører ofte til overdimensjonert tro på egne kjøreegenskaper

 

Ok.

Bevis det da.

Tid og sted...I`ll be there!

 

Skal til trondheim til helga tror jeg.

Skal vi knekke noen myter?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er sånnt usakelig pisspreik som ødelgger en god diskusjon.

Men dette kommer vil aldri til og bli enig om uansett, da både biler og sjåfører er forskjellige. Størelse, vekt fordeling og kjøreteknikk.

 

Selvfølgelig var det en grevlingsjåfør som måtte svare på innlegget mitt.

 

Blir vel heller sånn at når man gir på med en forhjulstrekker med litt motor i på vått føre, så spinner bare det innerste hjulet opp i røyk.

Og du blir forbikjørt av duden som kommer bak deg i en RWD-bil, som kunne ha betydelig større inngangshastighet enn deg gjennom svingen, pga. han styrer med bakenden, og lar forhjulene konsentrere seg om veggrepet!

pronto!

 

Har kjørt både forhjulstrekk og bakhjulstrekk.

Hadde 174 fabrikkhester på forhjula, og ble frakjørt av en bmw 316.(kompis av meg)

Jeg satte meg inn i mærca mi og kjørte ræva av en honda accord 2,0i16V.(også kompis av meg)

Våt blankis vel og merke.

 

Forhjulstrekk er og blir UDUGELIG!

Har erfart det på kroppen.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framhjulstrekk er også brukt mye pga du vil få mer plass inne i bilen, å spesielt i småbilklassen er framtrekk brukt, da en bil med tverrstilt motor ikke krever like langt panser.. sammenlign f.eks golf med bmw 1-serie.

 

Personlig så kan jeg ikke fordra å kjøre framhjulsdreven bil. Jeg hater det for å si det slik. En framhjulsdreven bil vil aldri kunne kjøres like hardt som en baktrekker. Ta svinger f.eks. En Bakhjulsdreven bil har framhjula kun til å svinge med, og hjula må kun overføre den energien styringen tilsvarer. Men en framhjulsdreven bil, må framhjula overføre energien for styring, akselerasjon. I tillegg er det ofte dårligere vektballanse på en framhjulsdreven bil. Alle skryter av fremkommeligheten i en fwd. Vel, du kan "lete" etter feste ved å ratte litt om du står fast. Men til gjengjeld, i oppoverbakker, vil du ofte være nødt til å rygge opp, da vekten i bilen vil bli skyvd bak i bilen. Fins massevis av argumenter. mange for, og sikkert noen i mot.

Åsså til slutt, det er jo gøy å kunne ligge breit overalt;)

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker om den derre jævla framkommeligheta på en forhjulstrekker.

Hva faan skal du med det da?

Du har da for faan meg ikke kjøpt deg noen jævla skogsmaskin!

 

Alle biler kommer seg frem på offentlig vei på et eller annet vis.

Har kjørt på 205R15 dekk fulle av cord i hele vinter i en jævla mærcedes i hele vinter.

Sto ikke fast en eneste gang.

(enda jeg pendlet nesten daglig til trondheim hele desember og januar. Det er 10 mil sørover i fra hvor jeg bor)

 

Til dere som kjøper forhjustrekk pga. framkommelighet:

kjøp en valtra me avlastervogn, med 1,5 meter høye karmer på.

Det har dere faktisk lov til å ha 4 passasjerer poå også.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker om den derre jævla framkommeligheta på en forhjulstrekker.

Hva faan skal du med det da?

Du har da for faan meg ikke kjøpt deg noen jævla skogsmaskin!

 

Alle biler kommer seg frem på offentlig vei på et eller annet vis.

Har kjørt på 205R15 dekk fulle av cord i hele vinter i en jævla mærcedes i hele vinter.

Sto ikke fast en eneste gang.

(enda jeg pendlet nesten daglig til trondheim hele desember og januar. Det er 10 mil sørover i fra hvor jeg bor)

 

Til dere som kjøper forhjustrekk pga. framkommelighet:

kjøp en valtra me avlastervogn, med 1,5 meter høye karmer på.

Det har dere faktisk lov til å ha 4 passasjerer poå også.

 

Store ord.. hehe. Alle kan ikke være like dyktige som deg vet du!

Trakk meg opp bakker i en standard grevling-Octavia som en kompis i Sierra ikke hadde nubbsjanse på.

 

Sånn som jeg ser det finnes det to typer mennesker med RWD: De som virkelig KAN å kjøre bil, og de som virkelig TROR de kan å kjøre bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig var det en grevlingsjåfør som måtte svare på innlegget mitt.

 

Blir vel heller sånn at når man gir på med en forhjulstrekker med litt motor i på vått føre, så spinner bare det innerste hjulet opp i røyk.

Og du blir forbikjørt av duden som kommer bak deg i en RWD-bil, som kunne ha betydelig større inngangshastighet enn deg gjennom svingen, pga. han styrer med bakenden, og lar forhjulene konsentrere seg om veggrepet!

pronto!

 

Har kjørt både forhjulstrekk og bakhjulstrekk.

Hadde 174 fabrikkhester på forhjula, og ble frakjørt av en bmw 316.(kompis av meg)

Jeg satte meg inn i mærca mi og kjørte ræva av en honda accord 2,0i16V.(også kompis av meg)

Våt blankis vel og merke.

 

Forhjulstrekk er og blir UDUGELIG!

Har erfart det på kroppen.

 

Nå har det seg sånn at jeg kjører RWD i 10timer om dagen. Både sommer og vinter, så og kalle meg en grevlingsjåfør blir kansje litt feil. Har nok ganske så mye mer erfaring inne for dette teamet en du noen gang kommer til og få, og har prøvd det meste som rullle på norske veier som yrkesjåfør. Og jeg har både god og dårlig erfaring med rwd og fwd, og hva som er best kommer helt ann på type kjøretøy og føre.

 

 

Og den grisekjøringa du kaller "kjøre bil" er helt på jordet.

Og kunne stille opp bilen sidelengs på dårlig føre/vei i 130 på usikkra offentlig vei er ikke og kunne kjøre bil. Du kan komma tilbake når du har lært deg og kjøre bil, så kan vi forsette diskusjoen.da.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiizes, har drittsleningen begynt allerede?

Min personlige mening? Jeg kunne ikke gitt mindre faen. For jeg er ikke ett menneske som ligger i hundre og helvete i svingete veier og driver og "breier den". Rett og slett fordi jeg ikke gidder. Jeg tar meg tiden kjøreturen tar, og prøver og nyte den mest mulig. Hvis man velger bil etter hvilken den ende den trekker; da har man seriøse problemer med og få med seg hva som er viktig med en bil.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang henger og fwd, det var ikke no suksess på vinter'n med mazda 5 og ascona på henger for å si det sånn.. noe så tragisk har jeg aldri vært med på.. kunne vel ligge i 90 og se stygt på gassen i 5.gir så spant det.. kjørte nesten ut flere ganger å.

 

og bilen sto riktig på hengeren så det var ikke feil vekt fordeling på draget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, å håndtere bakhjulsdrift er ingen stor kunst.. Etter x antall kilometer med drifta på framhjula tok det meg ikke lange biten å legge en bakhjulstrekker brei gjennom en real sving.

 

Så om du ser deg selv suveren ovenfor "oss FWD-gutta" bør du nok tenke om igjen :Devil:

 

Ikk før det motsatte er bevist det nei du.

Har ikke blitt bevist enda for mitt vedkommende i allefall.

 

btw:regna ut at jeg har kjørt ca 30mil om dag i 8 måneder nå.

Ikke greit med et forbruk på ca 2liter på mila.(volvo sugemotor++)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rwd og kommer frem akkurat der jeg trenger det, syntes det er mer behagelig å kjøre bakjulstrekker selvom jeg ikke driver og slædder og holder på.. Syntes understyring er noe guffent, har man sleng med forhjulstrekker skal det godt gjøres å rette opp igjen spør du meg... Har kjørt ca. 130000km i bil hvorav ca. 50/50 er fwd/rwd

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår