Gå til innhold

Forhjulstrekk vs. Bakhjulstrekk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt spørs helt på hvordan man kjører, hvem som kjører og hva man er vant til. 4WD er jo for det meste det beste fordi det gir god framkommelighet of veigrep. det kommer jo også an på firehjulstrekksystemet, Volkswagen sitt er jo ikke så bra som Audis Quattro og Subarus AWD.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt spørs helt på hvordan man kjører, hvem som kjører og hva man er vant til. 4WD er jo for det meste det beste fordi det gir god framkommelighet of veigrep. det kommer jo også an på firehjulstrekksystemet, Volkswagen sitt er jo ikke så bra som Audis Quattro og Subarus AWD.

gluping, Audi og Volkswagen har det samme systemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest drivverkstap i RWD?

forklar den litt, alle merkene oppererer med mere tap på FWD en RWD!

 

Er mindre tap i en FWD når motoren er framme, pga kortere vei til hjula, skal ikke igjennom like mange "ledd" som RWD så derfor blir jo også driv verks tapet mindre,det sier jo nesten seg selv:P men har bilen midtmontert motor blir det jo ikke mer tap på RWD da motoren er plasser over drivhjula:)

 

FWD har minst tap, så kommer RWD og 4WD har mest tap av krefter fra motor og ned til hjula.

 

er i allefal det jeg har hørt og tviler ikke på at det stemmer da det høres veldig logisk ut at når man skal lengre bort fra motoren så vil man tape mer hk da det er flere og tyngre deler som skal dras rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mindre tap i en FWD når motoren er framme, pga kortere vei til hjula, skal ikke igjennom like mange "ledd" som RWD så derfor blir jo også driv verks tapet mindre,det sier jo nesten seg selv:P men har bilen midtmontert motor blir det jo ikke mer tap på RWD da motoren er plasser over drivhjula:)

 

FWD har minst tap, så kommer RWD og 4WD har mest tap av krefter fra motor og ned til hjula.

 

er i allefal det jeg har hørt og tviler ikke på at det stemmer da det høres veldig logisk ut at når man skal lengre bort fra motoren så vil man tape mer hk da det er flere og tyngre deler som skal dras rundt.

 

 

Er vel egentlig ganske så likt antall drivledd og tannhjul kreftene skal igjennom før de kommer til hjula på FWD og RWD biler, eneste forskjellen (grovt sett) er det at det er lengre overførings stag på RWD, (bla. mellom aksel). Kan selvfølgelig variere ettersom det benyttes forskjellige løsninger med gearkasse og overføring til hjul på FWD- biler.

 

Kort sagt det blir ganske likt antall taps pungter fra motor til hjula på FWD og RWD biler.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ganske så likt antall drivledd og tannhjul kreftene skal igjennom før de kommer til hjula på FWD og RWD biler, eneste forskjellen (grovt sett) er det at det er lengre overførings stag på RWD, (bla. mellom aksel). Kan selvfølgelig variere ettersom det benyttes forskjellige løsninger med gearkasse og overføring til hjul på FWD- biler.

 

Kort sagt det blir ganske likt antall taps pungter fra motor til hjula på FWD og RWD biler.

 

Satt og tenkte litt på det nå og talte over "tap's ledd" og kom frat til følgende:

 

RWD "taps ledd" (utgangs punkt i volvo 240):

 

Gearkasse - 1

Drivknute ut fra gearkasse - 2

Drivknute på mellomaksel - 3

Drivknute inn på bakaksel - 4

Bakakseldrev (diffen) - 5

 

Grovtsett 5 taps ledd.

 

FWD "taps ledd" :

 

Overføring fra motor til gearkasse - 1

Gearkasse - 2

Overføring fra gearkasse til diffen - 3

Drivknute ut fra diffen - 4

Drivknute i framhulsfeste (husker ikke hva det heter, men er det leddet som sitter inne i knokkelen det hjulet er festa til bærebrua.) - 5

 

Grovtsett 5 taps ledd.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gluping, Audi og Volkswagen har det samme systemet!

 

Syncro og Quattro fungerer vel litt annerledes? Trodde jeg, iallfall.

 

Angående FWD vs RWD, kommer jo helt an på hva bilen skal brukes til, og hva man liker. Regner med at Integra DC-5 med 220 hk kan være morsommere enn en BMW 116i, for eksempel? Til det daglige ønsker man vel å kjøre en framhjulsstrekker, på grunn av mer plassutnyttelse og billigere konstruksjon, mens man kommer ikke utenom at RWD er langt mer sportslig.

For å si det slik, tenk hvor mye mer sportslige og bedre biler dagens Alfa Romeoer kunne hatt/vært hvis de hadde hatt bakhjulstrekk. Virker som om de er veldig nervøse og upresise med framhjulstrekk.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5th. gearfilmen sier vel det meste.

Holder med at de er enige med meg, så da driter jeg egentlig en lang jævla marsj i alle dere som sitter der med de snusfornuftige bedehusmobilene deres.

 

Stiller desverre ikke på noen bane i år.

I allfall ikke som jeg vet.

Har bare bare en helt original volvo 245 uten bremseklosser, og to knekte fjærer bak, og støtdempere som lekker noe inni hællvete.

Har bare 136hk fra fabrikk.

Vet ikke hvor mye kam og porting gjør på en b230E motor da så.

 

Sier seg sjøl at jeg ikke kjører mærca på bane.

Kan ikke bruke opp reservebiln helt, og så river det ikke akkurat skinnet av kaldgrauten med 60+hk heller.

 

Gidder ikke fixe bilen heller, for jeg skal ha meg ny bil når jeg har klart å spart opp 40.000 i egenkapital.

Regner med at det har skjedd i løpet av september.

Saldo pr. i dag = -12,-

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dette topicet har vært oppe før.

 

Men jeg lager alikevell denne tråden like mye i protest mot den J*vla reklamen som gjør at jeg ikke får søkt, som at jeg er irritert over alle de hovne middelaldrende "idiotene" på jobben som synes bakhjustrekk bare er noe rånete tull som hører Volvo 240 til.

 

Så hva er da egentlig best til syvende å sist av de to trekk typene?

Det vil sikkert være evig uenighet om dette, men hvis folk kan komme med saklige sammenligninger i forskjellige situasjoner så gjør det ting mye bedre

 

Jeg har ikke spesiellt lyst til å komme med motargumenter som; "Det er jo jævlig morro om vinteren da man kan sladde overalt!" Det tar de ikke særlig seriøst, Men jeg har virkelig lyst til å sette de på plass! Help ME!

 

Det hele kommer etter behov og ønske.

 

Jeg har i mange år kjørt RWD og mange år FWD og noen år 4WD

 

Noen RWD er dirrekte ræva, eks: Ford Econovan.

 

Bra RWD Opel Rekord, Mercedes 230E W124 (med ASD).

 

Kurrant RWD Ford Taunus/Granada.

 

Volvo 240 ligger mellom Opel Rekord og MB230E

 

 

Bra FWD Biler, Nissan Primera, Peugeot 405, Citroen så og si alle modeller, Audi så og si alle modeller.

 

Dårlige FWD: Ford Mondeo, Opel Kadett.

 

 

Men fordeler og ulemper. Tja. jeg hadde ikke store problemer må jeg si.

 

Men lukeparkering om vinteren, så har FWD ett godt fortrinn, med vekt og styring på drivhjul.

RWD trenger generelt litt større plass når en skal opp brattebakker med svinger.

 

Med last og henger, så har RWD ett fortrinn, siden de svingende hjula ikke har drivkraft, dermed blir dette mer stabilt.

Denne stabiliteten kan også merkes med biler som har store V6-V8 med godt og vel 250Hk. Da er det godt å slippe FWD.

 

Men med f.eks 2L Turbo motor med 250Hk så fungerer FWD meget godt, så lenge vekta ikke blir for høy.

 

Så ved vanlig motorer og vanlig kjøring, så er det nærmest ett fett hva du har. Selv om det fortsatt er noen små fortrin med det ene frem for det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gluping, Audi og Volkswagen har det samme systemet!

 

Nja skeptisk, vet at iallefall A3 har Haldex som Volkswagen.

Mener at de større Audiene som har langsmontert motor har vanlig Quattro . Kan hende dette bare er fjas som bare jeg kan komme opp med, men jeg gir meg ikke så lett ;):blah:

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja skeptisk, vet at iallefall A3 har Haldex som Volkswagen.

Mener at de større Audiene som har langsmontert motor har vanlig Quattro . Kan hende dette bare er fjas som bare jeg kan komme opp med, men jeg gir meg ikke så lett ;):blah:

 

audi med langsstilt motor har torsendiff ( veit ikkje korleis det skrivst)

 

medan audi TT og a3 har halex samme som 4motion, meiner også at en del vw modeler har torsendiffen, men skal ikkje sei det 100% sikkert

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

audi med langsstilt motor har torsendiff ( veit ikkje korleis det skrivst)

 

medan audi TT og a3 har halex samme som 4motion, meiner også at en del vw modeler har torsendiffen, men skal ikkje sei det 100% sikkert

 

Audi bruker Torsendiffen ja:

For the start of the 1987 model year, another important new feature was added to the quattro concept: the Torsen differential, a self-locking worm and gear unit that took the place of the manual differential lock. As the name (which comes from the term ‘torque sensing’) implies, this device redistributes engine torque steplessly as required for traction purposes, so that in extreme situations the axle with the better traction receives up to 75 % of the available torque. Thanks to the Torsen differential, which develops its locking action only under load, the vehicle’s anti-lock braking system can still take effect when needed. Today, modern technologies such as electronically controlled differential locks in the axles and the ESP stabilisation program complement the action of the Torsen differential.

 

Etter det jeg kunne tyde så har de nå en elektronisk styrt differensial som funger på omtrent den samme måten som Torsen-diffen.

 

:roll:

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og tenkte litt på det nå og talte over "tap's ledd" og kom frat til følgende:

 

RWD "taps ledd" (utgangs punkt i volvo 240):

 

Gearkasse - 1

Drivknute ut fra gearkasse - 2

Drivknute på mellomaksel - 3

Drivknute inn på bakaksel - 4

Bakakseldrev (diffen) - 5

 

Grovtsett 5 taps ledd.

 

FWD "taps ledd" :

 

Overføring fra motor til gearkasse - 1

Gearkasse - 2

Overføring fra gearkasse til diffen - 3

Drivknute ut fra diffen - 4

Drivknute i framhulsfeste (husker ikke hva det heter, men er det leddet som sitter inne i knokkelen det hjulet er festa til bærebrua.) - 5

 

Grovtsett 5 taps ledd.

Enten så er det fordi du skal ha rett at du utelater halve bakhjulstrekkeren, eller så tenkte du veldig dårlig.

 

-Hva er forskjellen på overføringen mellom motor og girkasse på FWD kontra RWD?? Begge har et svinghjul, en clutch og inne i clutchen sitter inngående aksel på girkassa. Altså 1-1

 

-Girkasse er grei

 

-Overføring fra girkasse til diff på RWD skjer med en mellomaksel med minst et ledd, gjerne to i tilegg til i begge ender. Altså minst tre ledd+ en mellomaksel som veier en del kilo. På FWD sitter diffen rett på utgående aksel fra girkassa, dvs minst to ledd og mellomakselen mindre.

Da er vi oppe i 3 ledd på FWD og minst 5 + mellomakselen på RWD

 

-Hvordan kommer kraften fra diffen til hjulene på RWD? Jo på akkurat samme måten som på FWD. En RWD med stiv aksel har ikke beveglige ledd, men massen som skal rotere utgjør ikke noen særlig mindre kraft en på FWD. RWD med uavhengig aksel blir identisk med FWD

 

Tenk litt på den du

 

Det er ikke bare leddene som må ha kraft, det er alt som befinner seg mellom stempelet i motoren og vegbanen. Både lengde og vekt har mye og si er, det er ikke for ingenting at det er laget mellomaksler i aluminium for motorsport

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår