Gå til innhold

Delefilter eller ikke?

Ranger emnet

Lille Ole

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har to sony 6*9 høytalere på 90RMS watt. Jeg hadde disse på spilleren til å begynne med, men jeg tenkte å få litt mer trøkk i 6*9'ene så jeg satt de på en gammel 4 kanals biltema forsterker. De spillte kraftigere, men den ene høytalern er nå svidd. Den skurrer ved lavere frekvenser så jeg tror det er bare "wooferen" som er gåen...

Jeg tnkte kanskje det gikk an å sette på et dele filter enten på bare denne høytaleren eller begge to, slik at jeg spiller bare høyere frekvenser på de. Jeg har en sub som spiller de lave. Er dette en god løsning?

En annen ting er at jeg kjøper en 2 kanaler med delefilter å spiller bare høye frekvenser så slipper jeg å ha de på spilleren. Hva anbefaler dere meg å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nye høyttalere som gjelder, det blir ikke bra med delefilter, da må du dele veldig høyt... da kan du like godt klippe ledningen til fultonedelen av høyttaleren.

Men når du får inn nye høyttalere, så er det uansett greit å ha delefilter på dem, og det har de fleste forsterkere innebygd... Hvis ikke så trenger du en kondensator med rett verdi for å dele på rett frekvens....

Skal du kjøpe deg noe nytt, så kjøp noe å ha fremme i bilen, det er vel tross alt stort sett der du sitter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo bare som noen sier over her, fjerne kabelen som går inn til "bassen" på høyttaleren. Dette har jeg oxo gjort som en nødløsning en kveld vi var ute.. :) Men uansett er nok det beste å skaffe seg et nytt sett.. :)

Vinterstylingen er montert.. ;)

Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider