Aedron Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 Som topic sier; er det det umulig å få det godkjent? Jeg var på Biltilsynet på Jessheim for å få det justerbare senkesettet mitt godkjent i vognkortet. Jeg hadde med nødvendige papirer (TUV papirer på senkesettet og papir på at 4-hjulskontroll var utført). Da kontrolløren var ferdig (noe som faktisk nesten tok 2 timer!!!) kom han bort til meg og sa følgende; måleverdiene på 4-hjulskontrollen er utenfor de verdier som står oppført som maksverdier. Du må ta ny 4-hjulskontroll sånn at det blir justert riktig. Jeg tente selvsagt på alle pluggene og skjønte faen ikke hva verkstedet som hadde tatt 4-hjulskontrollen hadde kødda med. kjørte fra biltilsynet nesten før han hadde fått åpnet porten og ned til verkstedet for og høre hva detta skulle bety. Der får jeg følgende svar: På golf 2 etter at du har senket dem er det umulig og få verdiene innenfor de maskverdiene igjen.... Er det noen som har noen gode innspill og komme med, for hos meg er det rimelig svart nå. Siter - 00 Audi A4 - 86 Golf II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
icemanx Skrevet Juni 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2007 få dem til å skrive ut et papir der verdiene er innenfor kravet og deretter justere så ting er "rett" .. så blir tvilstrangsynet og du fornøyd... Siter - 92 Vento 1.8 - 88 Golf2 GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet Juni 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2007 Hvilke verdier er det prat om egentlig? Camber å spissing framme bare? Bak så vil det vel ikke skje noe, siden det er "fast" Jeg har senka min 80mm, å jeg klarer å få camber innenfor kravene som står i tekniske data. Eller er det prat om caster og KPI ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet Juni 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2007 Spissinga som er problemet vel... Beina på Golfen er dønn rette så med rett justert camber skal dette ikke være noe problem... Få en 4-hjulskontroll med bilen justert så høyt som mulig og prøv igjen! Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet Juni 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2007 Men spissingen er heller ikke noe problem å justere som man vil da, så kan jo ikke være der det henger. I mine øyner i allefall :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svends3n Skrevet Juni 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2007 må skjære litt i bærebroene for å få verdiene helt riktige:) hvertfall sånn som jeg har senka min:) spissinga ble også veldig feil.. bak er det jo ikke noe å justere.. Siter VW Golf VR6 Tornado Golfen VR6 Dusty Mauve Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet Juni 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2007 Kommer kanskje litt an på hvem man er borti på Jessheim da... Får du Arild Sørlien blir saken litt lettere kanskje... Han Jansen gubben og han utlendingen HATER slike biler! Hvor mye har du senka og har du bilde av den bærebrua du har modda? Skal skru ned så mye jeg kan med 9x16 bare jeg får på coiloversa som datt ned i postkassa i dag :D:D Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hercem Skrevet Juni 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2007 Han utlendingen fikk dem etter hva jeg har fått høre så mye klager på at han ble forfremmet og sitter på eget kontor på Kongsvinger. Sier litt om å være ansatt hos staten! Jeg var i kontakt med han etter å ha skaffet papirer fra Møller hvor de bekreftet at fabrikken ikke kunne se noen problemer med å senke tillatt bakakselvekt på bilen min. Dette fordi det i TUV papirene til senkesettet var tillatt 25kg mindre bakakselvekt. Da jeg var der første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha papirer fra importøren på nye vekter e.l. Reiste innom på forkant av etterkontrollen for å høre om det godt nok for dem. Jeg snakket da med Asim som var sjef der og spurte om brevet fra Møller var godt nok. Han reagerte med å regelrett skrike meg opp i trynet om at man ikke bare kunne heve å senke vektene på bilen, bilen måtte da typegodkjennes og det var snakk om avgifter ??? Takk for å være så jævlig hyggelig tenkte jeg og reiste derifra. På etterkontrollen var uansett ikke brevet fra Møller godt nok for dem. Før etterkontrollen hadde jeg også snakket med sjefen på Økern og han sa at dem ikke ville hatt noen problemer med å senke tilatt bakakselvekt. Dem kunne dog ikke ta etterkontrollen for dem ville ikke overprøve det dem hadde gjort på Jessheim. Biltilsynet er ikke lett å ha med gjøre. Faktisk ble jeg i går regelrett avvist på Hønefoss ang en godkjenning av et annet prosjekt jeg driver med. Dette fordi dem rett og slett ikke ville gjøre jobben sin. Ble for mye for dem, så de bare gikk å uff'et seg og sa at jeg fikk ta det på Jessheim fordi det var sendt en søknad til dem i 2001!!! Det har seg slik at man ikke trenger å søke på forhånd, men så oppriktig som jeg var visste jeg dem søknaden osv for å gjøre det lettere for dem. Uansett fikk jeg faktisk eksepsjonell god behandling på Jessheim da jeg snakket med dem etterpå. Håper derfor at denne historien får en bedre slutt enn den forrige gangen jeg var i kontakt med biltilsynet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aedron Skrevet Juni 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2007 Etter det jeg kan se av papira er det camberen foran som er helt på bærtur. i mine papirer er Min og Max verdiene som er oppgitt ifra databanken +00 00(min) , +00 40(max. På verkstedet har de justert det sånn at verdien er blitt -00 55. Bak så er det noen som heter Partial Toe som er helt feil. Siter - 00 Audi A4 - 86 Golf II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet Juni 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2007 men da får du justert så du får positiv camber framme, det burde gå fint. Men bak? Hva er partial toe? Men uansett så får du ikke gjort noe bak da, men der burde det jo ikke forandre seg heller. Eller hvordan er dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet Juni 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2007 Kan justere spissing og camber bak å... Bare å legge på skiver bak spindla.. :D Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet Juni 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2007 Kan justere spissing og camber bak å... Bare å legge på skiver bak spindla.. :D hehe, er en mulighet det ja :D men bør kanskje ikke si det til biltilsynet.... :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aedron Skrevet Juni 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2007 Men er det verkstedgubben som tuller med meg da eller? Han mente bestemt at det ikke gikk ann å komme innenfor de godkjente verdiene Siter - 00 Audi A4 - 86 Golf II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet Juni 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2007 Men er det verkstedgubben som tuller med meg da eller? Han mente bestemt at det ikke gikk ann å komme innenfor de godkjente verdiene At du ikke fikk camber å spissing framme innefor de rette verdiene? Det mener jeg att du får. På mitt 80mm senkesett, så når jeg tok forstillingskontroll hadde jeg ikke noe problem å få de verdiene som sto i tekniske data. Kanskje annerledens på justerbart? Men burde jo ikke være det heller da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Juni 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2007 Hvis bilen har vært bulket så kan du slite med å få verdiene innenfor, men uansett bare tull av verkstedet å henge seg opp i slike ting. Finn deg et annet verksted hvis dem fortsetter å være vanskelig.. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.