Lord Gryphon Skrevet Oktober 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2003 Jeg har snart forhåpentlig viss kjøpt meg en ny BX 16v. Den gammle som jeg har, har orginalt 160 hk uten katalysator. Den nye som jeg skal kjøpe har orginalt 147 hk med katalysator. Begge bilene er 88 mod. I disse to bilene sitter det identiske motorer, eneste som er forskjell er med eller uten kat. Men viss jeg fjerner katalysatoren fra den nye bilen, vil ikke lambasonden begynne å klage da? Men viss jeg fjerner katalysatoren/lamba sonden og samtidig skifter hjerne. Ville dette da bli bra. Og jeg får forhåpnetligvis tilbake de 13 hk'n som blir borte med kat. Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Oktober 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2003 Originally posted by Lord Gryphon Men viss jeg fjerner katalysatoren fra den nye bilen, vil ikke lambasonden begynne å klage da? Så sant du ikke har en lambda før og en etter katen går det helt greit. Både ECU og lambdasonde forblir lykkelig uvitende. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Oktober 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2003 Er det noen fordel med å ha lambdasonde da? Med tanke på evt. fremtidig tvangs mating av motoren. For viss jeg bytter hjerne så kan jeg fjerne den sonden ikke sant? Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Oktober 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2003 Originally posted by Lord Gryphon Er det noen fordel med å ha lambdasonde da? Med tanke på evt. fremtidig tvangs mating av motoren. For viss jeg bytter hjerne så kan jeg fjerne den sonden ikke sant? Tror nok at samme hvilken 'hjerne' du setter inn er den avhengig av å vite o2 mengden i eksosen. Så den bør nok stå der, eller byttes ut med en bedre. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Oktober 10, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2003 Originally posted by eirikoo Tror nok at samme hvilken 'hjerne' du setter inn er den avhengig av å vite o2 mengden i eksosen. Er du sikker på det? Den andre bilen jeg har har ikke lambdasonde. Dette er i utgangspunktet like biler. Samme motor, samme innsprut. Men den ene har lambdasone og katalysator. Den andre har ingen av delene. Så et sted i elektroniken på bilen må det være en forskjell. Jeg vil mene at det er i hjernen på bilen. Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Oktober 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2003 Tenkte på å bytte ut til et mer moderne innsprut jeg. Nei, de fleste eldre biler levert uten kat har ikke lambdasonde. den er der for å fintune bensinblandingen så katen virker optimalt. Misforstod deg litt der. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lord Gryphon Skrevet Oktober 10, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2003 Da blir det som jeg tenkte. Hjerne bytte blir nok utført ja... Siter Bx 16V (87') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2003 Originally posted by eirikoo Så sant du ikke har en lambda før og en etter katen går det helt greit. Både ECU og lambdasonde forblir lykkelig uvitende. :) Er du sikker? Har vært borti biler hvor kat'en har blitt fjernet og der ble ikke lambdaen varm nok...ga feil signaler hele tiden og ga masse krøll...:( Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Turboed1 Er du sikker? Har vært borti biler hvor kat'en har blitt fjernet og der ble ikke lambdaen varm nok...ga feil signaler hele tiden og ga masse krøll...:( skal ikke si at ingen biler kan få problemer med det, men jeg har ikke hørt om det før.. Blir lambdaen varmet opp av et evt baktrykk fra katen da? Høres litt rart ut, men jeg vet som sagt ikke. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Enkelte biler kan nok få problemer, selv om jeg aldri har hørt om det! Men det er jo mange biler som har el. oppvarming av lambdaen, ses ved at de har to el flere ledninger! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg