Gå til innhold

Med eller uten Katalysator

Ranger emnet


Lord Gryphon

Anbefalte innlegg

Jeg har snart forhåpentlig viss kjøpt meg en ny BX 16v.

 

Den gammle som jeg har, har orginalt 160 hk uten katalysator.

Den nye som jeg skal kjøpe har orginalt 147 hk med katalysator.

Begge bilene er 88 mod.

 

I disse to bilene sitter det identiske motorer, eneste som er forskjell er med eller uten kat. Men viss jeg fjerner katalysatoren fra den nye bilen, vil ikke lambasonden begynne å klage da?

 

Men viss jeg fjerner katalysatoren/lamba sonden og samtidig skifter hjerne. Ville dette da bli bra. Og jeg får forhåpnetligvis tilbake de 13 hk'n som blir borte med kat.

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Er det noen fordel med å ha lambdasonde da? Med tanke på evt. fremtidig tvangs mating av motoren. For viss jeg bytter hjerne så kan jeg fjerne den sonden ikke sant?

 

Tror nok at samme hvilken 'hjerne' du setter inn er den avhengig av å vite o2 mengden i eksosen. Så den bør nok stå der, eller byttes ut med en bedre.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Tror nok at samme hvilken 'hjerne' du setter inn er den avhengig av å vite o2 mengden i eksosen.

 

Er du sikker på det? Den andre bilen jeg har har ikke lambdasonde. Dette er i utgangspunktet like biler. Samme motor, samme innsprut. Men den ene har lambdasone og katalysator. Den andre har ingen av delene. Så et sted i elektroniken på bilen må det være en forskjell. Jeg vil mene at det er i hjernen på bilen.

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Så sant du ikke har en lambda før og en etter katen går det helt greit.

Både ECU og lambdasonde forblir lykkelig uvitende. :)

Er du sikker? Har vært borti biler hvor kat'en har blitt fjernet og der ble ikke lambdaen varm nok...ga feil signaler hele tiden og ga masse krøll...:(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Er du sikker? Har vært borti biler hvor kat'en har blitt fjernet og der ble ikke lambdaen varm nok...ga feil signaler hele tiden og ga masse krøll...:(

 

skal ikke si at ingen biler kan få problemer med det, men jeg har ikke hørt om det før..

Blir lambdaen varmet opp av et evt baktrykk fra katen da?

Høres litt rart ut, men jeg vet som sagt ikke.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår