audi_s4 Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Loppa Ja, og hva så ? Er det automatisk lov å kjøre på folk da ? Hva mener du med det...? Du må være enig i at det blir litt vanskelig å gi skylden å Forden når han faktisk blir passert på feil side...? Eller det holder liksom ikke med Ja, og hva så? som argument.. Dette var dømt til å skje sånn som de To Sentrum bilene kjører, helt kart dyktige sjafører men de får holde seg litt i skinnet å heller leie banen selv hvis de skal drive sporvalg, bremspunkter osv på banen. Det passer seg ikke på Gatebil. S2 coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by fcuk For min del ser det ut som om cossien sliter med understyring men plutselig kommer festet på framhjula når de er på vei ut av svingen. Satt heldigvis like ved der det smalt så jeg så det hele ganske bra. idiotfordtullingen sleit med understyring ja men i stedet for å sakne litt i farten bare la han vel om rattet for fullt da og fortsatte å gi gass... smarting. Ja Gatebil hvor det bare er lov å kjøre forbi herandre på langstrekka?? oj ja det hadde vært gøyalt. konklusjon er at folk som kjører ford aldri må stoles på :op - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by EspenB Er det mulig.......????? En ser vel for f... ikke på banen som en vei med flere felt vel???? Og hvis en skulle bruke den teorien din, så er det fortsatt ikke lov å kjøre forbi på innsiden er det vel????? Når jeg leser her begynner jeg å bli oppriktig betenkt med å ta bilen med ut på banen flere ganger..... det er jo tydligvis fler idioter ute og kjøre enn jeg regnet med....... Det er jo nettopp en flerfeltsvei det er i henhold til vegtrafikkloven. Forbikjøring på innsiden er ikke lov nei, men det er et brudd på vegtrafikklvoen som stilles helt i skyggen av det å bryte vikeplikten ved feltskifte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Mondeo Det hadde vel heller ikke skjedd hvis Audien hadde venta til man var på det området det er lov og kjøre forbi! Ingen har skrevet under på at det er forbudt å sladde, mens alle har skrevet under på at forbikjøring kun skal skje på langsiden! Alle godtok at det ikke er lov å sladde da de tok lappen. Enkelt og greit. Gatebil sine interne regler kan IKKE overstyre vegtrafikkloven. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by FSR Det kan egentlig sammenlignes med å gå på rødt lys og bli påkjørt. Selv om det er bilen som kjører på fotgjengeren så er det fotgjengeren sin skyld ettersom han brøt en regel og burde visst at det kunne komme en bil. God sammenlikning. Du vet at hvis du går på rødt lys er det BILFØREREN som får ALL skyld? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Asim Skal ikke all forbikjøring på bane skje på høyre side?? eller er jeg helt på vidda nå? :) Vel, med tanke på at det ikke er definert som hastighetskjøring eller løp, men førertrening er det normale regler etter vegtrafikkloven som gjelder, og forbikjøring skal foregå til venstre for bilen man kjører forbi. Passering derimot kan foregå på høyre side.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 høhø nissefar - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Dette er en helt utrolig diskusjon. Det er REGLER man skriver under på, ikke retningslinjer. Det er VELDIG mange som blir flagget og gitt beskjed om at det kun er lov å kjøre forbi på langstrekka under gatebil arr., men arrangjørene ser ikke hva som skjer på baksiden av banene så der er det opptil flagvaktene og gi beskjed så det får de stå for. Kjøringen skjer på eget ansvar og liker man ikke kjørestilen til den foran så presser man seg ikke forbi og håper han respekterer det. Man kjører av banen og håper man kommer utpå etter noen som kjører ryddigere. Dette er i hverfall det jeg har praktisert hver gang jeg har kjørt på bane, noe som begyner å bli ganske mange timer etterhvert og jeg kan ikke si å huske en eneste gang jeg har vært i en situasjon jeg syntes var skummel eller satte min bil i fare. Er dette virkelig en enestående tankegang og alle andre tenker bare på å stå på sine krav iforhold til norsk lov? - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Ascona God sammenlikning. Du vet at hvis du går på rødt lys er det BILFØREREN som får ALL skyld? Kunne ikke dy meg for å svare på denne.... Har du noen eksempler der folk er blitt straffet for å kjøre ned folk som går på rød mann? Fotgjengere er ikke unntatt fra vegtrafikkloven... Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Ascona God sammenlikning. Du vet at hvis du går på rødt lys er det BILFØREREN som får ALL skyld? Yeah right. Les boka en gang til du... ;) _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by audi_s4 Hva mener du med det...? Du må være enig i at det blir litt vanskelig å gi skylden å Forden når han faktisk blir passert på feil side...? Eller det holder liksom ikke med Ja, og hva så? som argument.. Dette var dømt til å skje sånn som de To Sentrum bilene kjører, helt kart dyktige sjafører men de får holde seg litt i skinnet å heller leie banen selv hvis de skal drive sporvalg, bremspunkter osv på banen. Det passer seg ikke på Gatebil. Hva passer seg på gatebil da? At alle kjører pent i kø bak luringene som ikke vet hva de driver med, og sladder rundt over hele banen? Det blir SKIKKELIG spennende. Får i samme slengen utelukke alle biler som har over 100hk og da, i fare for at de går for fort på banen. for hvem har vel hørt om noe så upassende som BILER SOM KJØRER FORT PÅ BANE??? det hadde jo vært bare helt idiotisk. Jeg mener, ta å dra på BANE og kjøre FORT? Så tullete!!! Nei, sette krav om lite HK, og enda mindre kjøre ferdigheter. da blir det jaggu meg GØY å se på. sporvalg, bremsepunkter osv passer seg ikke på banen? Du er en skikkelig smarting du. Høres like lurt ut som "OST?!? PÅ PIZZA?!? ER DU GAAAAAL?!?" Og det er ikke vits å diskutere hvem sin skyld det var, når du har en som kjører RETT FREM og en som kjører langt over evne, mister kontrollen, og kjører rett på audi'n som kjører rett frem. Hadde det vært at cosworth'en hadde lagt seg over, og subbet side mot side mot audi'n fordi han ikke så at audi'n kom så kunne det vært noe å diskutere --- men udugligheta bak rattet på cosworth'en mister kontrollen og kjører fronten sin rett i siden på audi'n. det finnes ingen tvil. ingen mulighet til å diskutere det: ulykken var føreren til cosworth'en sin skyld. end of story. Men nå håper jeg du skriver brev til DTM, F1, GT seriene osv og poengterer dine kjempe synspunkter på hva som passer seg på banekjøring. virkelig. http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Mondeo Det hadde vel heller ikke skjedd hvis Audien hadde venta til man var på det området det er lov og kjøre forbi! Ingen har skrevet under på at det er forbudt å sladde, mens alle har skrevet under på at forbikjøring kun skal skje på langsiden! Ergo, hadde føreren av Audien ventet til han hadde lov til å kjøre forbi, hadde aldri uhellet skjedd! Cossien forandrer retning ja fordi forhjulene endelig får tak etter understyring gjennom hele svingen! Han var ikke ferdig med svingen enda, og da har ikke Audien lov til å kjøre forbi, det har han skrevet under på! Da kan man snakke om moral da! Hva hadde skjedd om Cossien hadde vært bitte litt tidligere ute, halv sekund eller noe! Da hadde Audien torpedert ham i siden........... Det heter ikke "hadde audi'n ventet med å kjøre forbi". Det heter "hadde ford føreren hatt mer kontroll, så ville ulykken aldrig skjedd". Audi'n er uheldig med å være i nærheten av en som aldrig skulle vært der. Det er det eneste audi'n har skyld i. Og det hjelper ikke å mase om at han skulle vente til svingen var ferdig. for svingen var ferdig. det var bare ikke cosworth'en som var ferdig med å svinge. og det hadde han vel aldrig blitt heller. må jo være tøff og prøve å ligge sidelengs som alle de andre gutta med cosworth. viktig det. http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Mondeo Ja det skjønner jeg, hva har det med saken og gjøre? Det som skjer er at Cossiens forhjul endelig tar tak, og det slipper bak! Føreren forsøker og rette opp, men det er for sent, rett og slett fordi og svinge fra fullt venstre til fullt høyre fort tar et sekund! Greit nok det, han gjør feil, men fra det til å komme og forlange økonomisk erstatning blir rett og slett for dumt, spesielt fordi han ikke akkurat gjør alt etter boka selv! Veitrafikkloven gjaldt sier du! Javel, hva sier den om forbikjøring da? Spesielt på høyre side? Kanskje Cossien hadde kontroll, helt til han ble forbikjørt? Han hadde skrevet under på at forbikjøring skulle skje på langsida og da regna han ikke med at han skulle bli forbikjørt før han var ferdig med svingen.. Vegtrafikkloven sier at du skal ha kontroll over din egen bil. Han hadde klart og rette kontrasladden uten problemer hvis ikke Audien hadde hatt det så travelt! Vegtrafikkloven sier ikke noe om at du må ha kontroll over hva andre gjør, du må observere hva de gjør og handle deretter! Føreren av Audien bomma vel litt på det punktet, han lå tross alt bak og så alt gjennom en stor frontrute mens den andre hadde tre små speil til og følge med på hva som skjedde bak seg! Dessuten er det ingen merking på Rudskogen og det er pr definisjon og regne som et kjørefelt! Hold deg til fotballsparking med naboen (sitt hus) du! "Vegtrafikkloven sier at du skal ha kontroll over din egen bil." og DET prøver du å bruke som unnskyldning for cosworth'en? HELE PROBLEMET VAR JO AT HAN IKKE HADDE KONTROL OVER SIN EGEN BIL!!!! Jesus. Gi meg styrke. Nå. Fort. *oppgitt* http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Originally posted by Mondeo TROR DU VIRKELIG AT HAN MED COSSIEN GJORDE DET MED VILJE?? Tror du virkelig det? I så fall er det veldig rart at han forsøker å svinge unna rett før det smeller... Skjønner at "Audien" har mange venner her, men det får da være grenser for hetsing! Og bajas? Jeg har sett Audien i aksjon både på rudskogen og utenfor Norges Varemesse 4 juli! Var ikke bare pen kjøring det heller! Har litt mindre med den aktuelle topic'en det her, men syns det er for ille når folk rett og slett juger om ting: Når bilen kjørte utenfor norges varemesse 4 juli var jeg med i bilen, sammen med føreren (tenkte jeg fikk nevne at det var en fører av bilen og da, siden du ikke virker lur nok til å resonere deg frem til det selv) og ett venne par av føreren. Vi kjørte gjennom parkeringsplassen på 1 gir, kjørte ned på motorveien, og akselrerte rett frem (ikke forbi noen, ikke sidelengs, eller noe slikt) til vi nærmet oss bilen fremfor - hvor vi (i motsettning til en cosworth fører) bremset ned for IKKE å kræsje. Jeg vil gjerne vite hva som var så bajas med det. Var det den rolige cruising'a gjennom parkeringsplassen på 1 gir, eller at vi akselrerte på motorveien? Greit du ikke liker audi'n av en eller annen grunn (dårlig smak?) men ingen grunn til å juge om den heller. http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet Oktober 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2003 Tror nesten vi må redefinere hva det innebærer å ha skyld. Selvsagt er det Cossien sin skyld i den forstand at han forårsaker hele episoden. Imidlertid kunne Audien forhindret det dersom han hadde brukt hodet bitte-litte grann. Jeg synes ikke synd på noen av dem. De visste begge hva de gikk til, og da får de faen meg ta konsekvensene også! Vi er da ikke en forbannet syklubb heller! _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg