Gå til innhold

Tips og hjelp til anlegg i 2er golf ?

Ranger emnet

rstange

Anbefalte innlegg

Hei!

- Jeg har en golf 2, 3 dørs, som jeg ønsker lyd i !

- Jeg har også ett par JBL T595 Limited og 1stk pioneer gm-x624

- Har også strømkabel som er lagt fra motor-rommet og bak i bilen. + litt mer kabel til jord.

Bilen er under oppussing :

http://www.bilforumet.no/golf-ii/170211-rstange%B4s-golf-2-prosjekt.html

Så anlegget er ikke koblet opp, men jeg har tenkt masse !

Problem stilling nr.1

Min tanke er: ett par av av disse med JBL høytalerne i hattehyllen (som jeg skal lage). Er dette en god idé? Eller finnes det alternative/bedre løsninger? Så lang er dette den letteste og beste løsningen jeg har funnet ut (helt alene :o ! ). Planen var først i å lage en hattehylle å lage hull til dem der, men rykter jeg har hørt sier at disse høytalerne spiller bedre i lukket kasse? Den andre planen var å sette dem i "veggen" i baksetet, men det blir en h******** jobb og de blir også i veien for baksetet. "Veggen" er altså "veggene" under vinduene i baksetet. Skjønner dere ca. hvor jeg vil? I en bil med bakdører ville det blitt i bakdørene !

Problem stilling nr.2

Jeg må ha en sub, men hvilken? Aktiv? Lukket kasse? Kasse med bassrefleks? Tube?

Jeg ønsker lyd ! "bom ! bom ! bom !", men også mulighet for å spille lavere uten hodepine. Lukket kasse er liksom tingen for god bass? Men tror dere den vil gi nok trykk i bilen min? Vil jo gjerne føle bassen også :-) Hva er fordelen med tube/rør? For meg ser det ut til å være ett godt alternativ pga. plassen. Er en liiiten bil, og når jeg skal kjøre langt er det greit med litt bagasjeplass.

Har også en liten plan om å lage ett system slik at jeg lett kan ta ut og inn bassen. Er jo ikke bestandig man kan la lyden få første prioritet, av og til må den vike for plassen sin del.

Så har dere noen anbefalinger å komme med?

Problemstilling nr.3

Jeg er ferdig (for lenge siden) med cd-plater ! Så jeg vil bruke iPoden min. Det er jo egentlig ganske greit, er jo bare å koble den til forsterkeren. Men så vil jeg jo gjøre litt ut av det da. Vil ha en dock i bilen, som jeg kan sette iPoden i. Den skal være slik at den lader iPoden og henter lyd ut av den. Noen som har tips ideer til hvordan dette skal la seg gjøre?

En annen ting er jo denne "remote" styre funksjonen til forsterkeren. Hvordan funker dette ? Hva skal jeg bruke den til og hvordan? Min teori er at denne skal kobles til cd-spilleren, og fungerer slik at når jeg slår på cd-spilleren så slår den på forsterkeren? Har jeg rett? Og isåfall, hvordan gjør jeg det siden jeg ikke skal ha cdspiller? Burde jo fått til noe slik at forsterkeren slår seg på når iPoden gjør det?

- Håper noen kan gi meg fornuftige svar ! Har prøvd å forklare mest mulig, men om dere savner info så gi meg ett hint. Skal prøve å svare så godt jeg kan slik at det blir enklest mulig for dere.

Når det gjelder musikk så blir det nok mye hiphop/techno, men ellers en lett blanding av de fleste sjangre. Har liksom ingen favoritt sjanger, hører musikk etter humør ! Det eneste jeg kan utelukke er metall, klassisk og opera.

En ting til jeg kan nevne er at jeg skal bytte ut orginal høytalerne framme i dashbordet (fra 1984 ! =D ). Disse er 3", så om noen kan hjelpe meg å finne elemeter som passer her blir jeg taknemlig. Trenger også en BILLIG 2 kanals forsterker mellom 40-75W til å drive disse.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

- Jeg har en golf 2, 3 dørs, som jeg ønsker lyd i !

- Jeg har også ett par JBL T595 Limited og 1stk pioneer gm-x624

- Har også strømkabel som er lagt fra motor-rommet og bak i bilen. + litt mer kabel til jord.

Bilen er under oppussing :

http://www.bilforumet.no/golf-ii/170211-rstange%B4s-golf-2-prosjekt.html

Så anlegget er ikke koblet opp, men jeg har tenkt masse !

Problem stilling nr.2

Jeg må ha en sub, men hvilken? Aktiv? Lukket kasse? Kasse med bassrefleks? Tube?

Jeg ønsker lyd ! "bom ! bom ! bom !", men også mulighet for å spille lavere uten hodepine. Lukket kasse er liksom tingen for god bass? Men tror dere den vil gi nok trykk i bilen min? Vil jo gjerne føle bassen også :-) Hva er fordelen med tube/rør? For meg ser det ut til å være ett godt alternativ pga. plassen. Er en liiiten bil, og når jeg skal kjøre langt er det greit med litt bagasjeplass.

Har også en liten plan om å lage ett system slik at jeg lett kan ta ut og inn bassen. Er jo ikke bestandig man kan la lyden få første prioritet, av og til må den vike for plassen sin del.

Så har dere noen anbefalinger å komme med?

Problemstilling nr.3

Jeg er ferdig (for lenge siden) med cd-plater ! Så jeg vil bruke iPoden min. Det er jo egentlig ganske greit, er jo bare å koble den til forsterkeren. Men så vil jeg jo gjøre litt ut av det da. Vil ha en dock i bilen, som jeg kan sette iPoden i. Den skal være slik at den lader iPoden og henter lyd ut av den. Noen som har tips ideer til hvordan dette skal la seg gjøre?

En annen ting er jo denne "remote" styre funksjonen til forsterkeren. Hvordan funker dette ? Hva skal jeg bruke den til og hvordan? Min teori er at denne skal kobles til cd-spilleren, og fungerer slik at når jeg slår på cd-spilleren så slår den på forsterkeren? Har jeg rett? Og isåfall, hvordan gjør jeg det siden jeg ikke skal ha cdspiller? Burde jo fått til noe slik at forsterkeren slår seg på når iPoden gjør det?

- Håper noen kan gi meg fornuftige svar ! Har prøvd å forklare mest mulig, men om dere savner info så gi meg ett hint. Skal prøve å svare så godt jeg kan slik at det blir enklest mulig for dere.

Når det gjelder musikk så blir det nok mye hiphop/techno, men ellers en lett blanding av de fleste sjangre. Har liksom ingen favoritt sjanger, hører musikk etter humør ! Det eneste jeg kan utelukke er metall, klassisk og opera.

En ting til jeg kan nevne er at jeg skal bytte ut orginal høytalerne framme i dashbordet (fra 1984 ! =D ). Disse er 3", så om noen kan hjelpe meg å finne elemeter som passer her blir jeg taknemlig. Trenger også en BILLIG 2 kanals forsterker mellom 40-75W til å drive disse.

Problem stilling nr.1

Så den andre tråden, helt ok med de 6X9" og de kassene helt ok, du får nok plass.

så en forsterker der også, er det en 2 kanaler??

Bruk den til 6X9"

Også trenger du 3" front, sub og forsterker.

Siden du snakker billig/Rimlig, så hadde jeg valgt 4 kanaler til å drive front, og 1 sub.

se på

Tarantula SST 3.5 3.5", 75 W RMS, 92Hz-22kHz, Biamptilkoblinger, 12dB filter 795,- 500,-

Hos engenaudio

og

Picasso PCW 12 2x4Ω spoler, 350W RMS, egner seg best i lukket kasse, 2" Voice Coils 1499,- 1100,-

engenaudio

Og forsterker:

Picasso PCA4.520 4x80 watt @ 4 ohm, 3-way X-over, Tri-Mode 3495,-

engenaudio

jeg plukka fram dette, siden 3,5" er meget bra for prisen, og stort sett det eneste duganes som passer i bilen din.

Alternativ, er komponent sett, hvor du plasserer diskanten i orginal hullet, og mellomtone bassen i dørene.

Suben, plasserer du i en lukka kasse, som du bygger selv, for å få best passform til din bil.

Litt usikker på volum, men spørr i tilfelle EngerAudio før kjøp.

Vet ikke hva Ipod er, så der må nok noen andre hjelpe deg.

Men husk, sveis bilen din før du starter med dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tOFFY :

Takk for at du tok deg tid til å svare !

Nå har jeg ikke plass til høytalere i døren og ser dårlig ut enda for å finne dørtrekk på skraphaugen, så blir vel vanskelig der.

sicarlse:

Så heftig ut ! Kanskje litt for heftig til en golf ? :-P

uansett en prisklasse som er langt over hva jeg kan ta meg råd til ! Må nesten spare opp penger så jeg får råd til å ta lappen ! :-)

Håper flere tar seg tid til å lese/svare, så kanskje jeg blir litt klokere. Trenger desperat hjelp til hvordan jeg skal få anlegget til å fungere ene og alene med iPod !

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tOFFY :

Takk for at du tok deg tid til å svare !

Nå har jeg ikke plass til høytalere i døren og ser dårlig ut enda for å finne dørtrekk på skraphaugen, så blir vel vanskelig der.

Håper flere tar seg tid til å lese/svare, så kanskje jeg blir litt klokere. Trenger desperat hjelp til hvordan jeg skal få anlegget til å fungere ene og alene med iPod !

Nå har jeg finni ut litt mer om ipod. Sjekk sak det der ja :-)

bil sett (lading)

Komplett

For å koble rett til forsterker

Komplett

Denne er litt kort, men mulig du kan ha forsterkere framme ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider