Gå til innhold

Søvnproblemer

Ranger emnet

texas_ranger

Anbefalte innlegg

nesten samme gjør jeg.. meeeen det er bare på visse antall timer med søvn.. :P f.eks 1 time er umulig å stå opp.. 2-3 går lett, 4 timer er igjen nesten umulig..

Det har med søvnmønsteret å gjøre. Det er forskjellige stadier som varer så og så lenge og gjentar seg utover natten. Hvis man prøver å stå opp på feil "stadie" så er det for enkelte klin umulig, mens man kan klare å stå opp ganske enkelt om man våkner i "rett" stadie.

Ca noe slikt babla en legestudent om. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke.

Siste uka har jeg ikke sovna før i 2tida på natta (å ligge i senga og se på discovery er avhengighetsdannende) og stått opp litt etter 6. Rimelig trøtt på jobb fra morgenen, hvis det ikke er mye å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvis jeg ikke får sove så bare snur jeg meg i senga og sovner nesten momentant! Og da kan jeg ha liggi våken i flere timer! Aner ikke hvorfor, men det funker HVER gang på meg!!

Og nei, det er ikke det at jeg svimer av pga tåfis lukt... ;)

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet som du forteller om her og har hatt det i MANGE år..

en ting du kan prøve er å sove på "unormale" steder. jeg har funnet ut at datastolen er stedet hvor jeg sovner med en gang, kanskje noe med at det er en stressless så legger ned ryggen og opp med beina og sovner tvert.. Er verd et forsøk..

Bruker ofte det der med å telle når man skal stå opp men da blir det ofte at jeg skal telle til 20 sekunder.. 1 2 3 4 - 17 18 19 20 og der var klokka en time seinere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting du kan prøve er å sove på "unormale" steder. jeg har funnet ut at datastolen er stedet hvor jeg sovner med en gang, kanskje noe med at det er en stressless så legger ned ryggen og opp med beina og sovner tvert.. Er verd et forsøk..

det anbefaler jeg å prøve også.. sofa'n her funker flott når jeg er lei senga.. samme med godstolen, men da er ryggen totalt ødelagt når jeg våkner :)

men nå er det straks natta her :D sov godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et høylytt helvete så jeg sover med ørepropper.

Drikker også en del vin og øl hver kveld, det hjelper til å slappe av.

Det funker tydeligvis ikke å tenke på så mye når man ligger å prøver å sove, f.eks om du har noe uoppgjordt eller no sånt no som man tenker over og over igjen, det jeg gjør er å dagdrømme no :).

Sånn til helgedager så funker det jo å drikke tils man faller og ikke kommer opp igjen, da kan du jo sovne nesten overalt.

System som pomper, tute på romper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg jobba i fra klokka halv 9 (forsov meg en times tid) til klokka halv 10. kom hjem, tok en dusj og spiste mat, er ikke det spor trøtt nå heller men merker jeg er litt sliten i beina etter og ha stått og gått så mye.

har lurt litt på det stoffskiftet mitt om det er normalt, har ikke det noe med hvor fort man legger på seg også og gjøre?

det siste halve året har jeg spist kylling, nuggets, mc donalds, koteleter, fiskekaker, kjøtkaker og pølser til middag på jobb VÆR dag, helgane går med til og drikke øl og spiser akkurat hva jeg vil akkurat når jeg vil og akkurat hvor jeg vil MEN har ikke lakt på meg en kilo dette året.

så lurte på om det kunne ha noe med det og gjøre.

har ikke dame for tida så sex blir det lite (ikke noe) av men dæven det fønka som bare juling når jeg hadde dame sovna som en stein etterpå, men aleine funker det derrimot ikke i det heile tatt.

skal prøve det med og sove andre plasser, merka det hjalp ei stund etter jeg hadde fått ny overmadrass i senga, blei liksom ei ny seng da og da sov jeg mye fortere en jeg gjorde, men den effekten har forsvunnet.

og det med og stå opp UTROLIG tidlig funker også, var ei stund jeg hadde det med og våkne klokka 6 UANSETT hva og da sto jeg heller opp og var igrunnen ikke noe særlig trøtt heller da.

Nesten så jeg skulle få sjekka hvordan jeg sover, mistenker at jeg enda våkner tidligere en jeg skal og så faller inn i en veldig lett søvn som jeg igrunnen bare blir trøttere av og dermed er trøtt som en fisk når jeg først skal stå opp.

MEN i dag ligger jeg i senga og tror jeg skal klare og få sovna tidligere i dag siden jeg har slitt meg såpass ut på jobbing.

Alkohol før sengetid er ikke aktuelt, bor i ett hjem (ja bor hjemme) hvor alkohol blir sett stygt ned på og får alltid kommentarer når det står noen øl på kjølen (drikker bare hjemme når jeg er HEILT aleine hjemme ellers drikker jeg kun hos venner)

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ar lurt litt på det stoffskiftet mitt om det er normalt, har ikke det noe med hvor fort man legger på seg også og gjøre?

det siste halve året har jeg spist kylling, nuggets, mc donalds, koteleter, fiskekaker, kjøtkaker og pølser til middag på jobb VÆR dag, helgane går med til og drikke øl og spiser akkurat hva jeg vil akkurat når jeg vil og akkurat hvor jeg vil MEN har ikke lakt på meg en kilo dette året.

Vis du lurer på dette så kanskje det er lurt å ta seg en tur til legen? Det er viktig med variert og riktig kosthold.

* Man er ung bare en gang, senere må man finne på andre unnskyldninger *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

døgrytemn kommer av seg selv.. Gjelder bare og ikke fucke den helt til i helgene :P Som litenm våkna jeg i det øyblikket far tok i dørhandtaket på rommet mitt.. Så hadde jeg en down periode på undgdom og vidregående skole. Nå som jeg har jobba 07.00-19.00 og legger meg rundt 22, ligger jeg og venter på kl skal ringe klokken 06.30. (bor på brakke rigg og har 3 skritt på jobb:D)

Ett tips kan være og ta en tur til legen og prøve og få resept på noe som heter melatonin. Stoffet finnes naturlig i kroppen. Og det er rett og slett et preparat som hjelper deg med og sovne.. ikke sovetabletter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv. Det har jeg faktisk gjort de siste 7-8 åra. Da jeg gikk på skolen ble jeg sittende oppe foran dataen/tven til klokka ble rundt 03:00. Opp tidlig på morgenen og halvsov fram til storefri på skolen. Dette medførte til at jeg gjorde det elendig på skolen :/

Ennå, den dag i dag sitter jeg oppe lenge. HVER natt sitter jeg oppe til 05:00 ++ før jeg er våken igjen 12:00-14:00. Er da ikke trøtt ellerno. Men den døgnrytmen plager meg. Faktisk har jeg akkurat laget meg Mousakka eller hva det kalles :D Kan jo bare ikke være helsemessig bra heller. Spiser 1-2 ganger om dagen og alltid den ene gangen på natta.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt litt på det stoffskiftet mitt om det er normalt, har ikke det noe med hvor fort man legger på seg også og gjøre?

Lavt stoffskifte - Symptomer:

Trøtt og tiltaksløs

Aldri uthvilt selv om en sover mye

Ukonsentrert

Glemsk

Fryser

Hovne fingrer og ben

Håravfall, tørt og livløst hår

Tørr hud

Tynne og sprø negler

Hes og uklar stemme

Vektøkning til tross for dårlig appetitt

Forstoppelse eller treg mage

Søvnforstyrrelser

Hyppige humørsvingninger

Depresjon, nedstemthet

Nedsatt eller ingen sexlyst

søvnproblemer står også under høyt stoffskifte.. :)

tror ikke det _må_ ha noe med hvor fort man legger på seg.

men jeg fikk beskjed om å stikke til psykolog :P

fikk det ikke helt til å rime men.. psykolog fordi jeg sov masse og var konstant trøtt? :S

men det har kanskje faktisk en sammenheng? mulig man er psykisk sliten?

..ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider