Gå til innhold

Forza 2 - custom design guide

Ranger emnet

momo

Anbefalte innlegg

Jaja, jeg lovte vel å lage en guide til hvordan man lager custom designs, og siden det er så mange som lurer på hvordan dette går for seg så får jeg vel det da.

Først og fremst, NEI - man kan ikke bruke photoshop eller andre pc programmer til å hjelpe eller laste opp. Har du hørt det er det løgn. Hvis du har sett et .jpg bilde også en nøyaktig kopi på selve bilen er det fordi mange har et bilde å gå etter. Noen tar bilde av bilen i spillet, laster ned bilde på pcn og legger bilde oppå, med et "grid", for så å tegne gridet i bilen og få riktig dimensjoner.

Det er vel slik mange har fått det for seg at de bruker pc til å lage.

Men hvordan lager man da en tilsynelatende frihåndstegnet streker eller symboler, kjempesmått og kjempebra?

Det skal jeg lære bort i del 1:

Jeg tegner et animé bilde. Jeg har ikke brukt et bilde å gå etter, dette er tatt rett fra hjernebarken.

Først trenger vi grunnformen på hodet. Når vi designer begynner vi alltid med grunnformen, skygger, rynker, gradients (vi må jo ha lyse og mørke hudtoner osv) Disse MÅ legges på heeelt til slutt, grunnen til det vil du se snart. Slik ble hodets grunnform, jeg har fargelagt det slik at du ser hvilken former jeg har brukt

bilde01.jpg

Jeg tok å markerte alle delene av formen, også fargela jeg det svart. Så trykka jeg copy og paste, og UTEN å flytte på kopien fargela jeg den orange (hudfarge) og resizet ned. Det som skjer da er at vi får en fin svart linje rundt, slik at det ser tegnet ut.

Også kommer selve moroa! Mestrer man dette kan man lage ALT.

Sjekk ut bilde, hvordan tror dere jeg klarte å tegne nesa? med skygge og en tilsynelatende frihåndstegnet neserygg?

bilde02.jpg

Her er hemmeligheten, først lagde jeg selve formen på neseryggen ved bruk av forskjellige former, som jeg resizet og strakk for å få riktig form, dette tar tiiiiiiiiiiiiiiiiiid. Men husk, man trenger bare dene ene siden av formen! Altså venstre side, høyre side av nesa kan se akkurat helt jævlig ut om du vil, spiller ingen rolle, hvorfor ser du etterpå.

først lagde jeg en kopi og valge en kulør som var litt mørkere orange enn hudfargen (det blir da skyggen), så lagde jeg en kopi, flytta kopien noen få hakk mot HØYRE og fargela den svart. Der har vi selve formen. I tillegg må du resize den litt så den blir større. Skyggen skal jo være mindre en selve formen på nesa, eller ser det dumt ut. Det du legger merke til nå er at den nye svarte formen utligner de stygge formene på venstre side av neseryggskyggen som vi ikke vil skal vises. Til slutt lagde jeg enda en kopi, denne gangen samme farge som huden, og flytta den littegrann til høyre og resizet den enda litt større. Nå kan jeg velge hvor tjukk jeg vil ha streken ved å flytte den lengre fra, eller nærmere den svarte neseryggformen. Den nye orange formen har nå fjernet alt uønsket svart materiale, og vi sitter igjen med en - som sagt - tilsynelatende frihåndtegnet form som i dette tilfeller er en nese. Men når du tenker deg om, det kunne jo vært hva som helst :)

Slik lagde jeg selve formen

bilde03.jpg

Det er altså den enkle formen jeg har kopiert 3 ganger og flytta littegranne på for å få selve formen på nesa.

Hvordan hadde det gått om jeg hadde vært litt kjapp på avtrekkern og f.eks lagd hudtoner, med gradients?? Ikke særlig bra.

En annen ting. når jeg lagde formen på nesa lagde jeg det STORT!

Det dekka hele taken fra topp til bunn, og jeg måtte flytte på ting flere ganger for å se hele, så resiza jeg. Det samme gjorde jeg med øyet som dere ser på siste bilde, det dekka heeelee taket fra topp til bunn til side til side. Også resizer jeg. Da har man mer kontroll, og kan lage detaljer som til slutte ser utrooolig små ut. Og det bidrar til at bilde ser veldig bra ut.

Foreløpig bilde

bilde04.jpg

Øyet stikker nedenfor den svarte streken, hvordan ville dere fjerna den? :D Det burde alle skjønne nå hehe

Men glem øyet, jeg ble ikke fornøyd, og skal begynne fra scratch.

og en viktig ting - ØYET er det viktigste på hele tegninga og MÅ være perfekt. Dette er det første folk legger merke til, og blir på en måte førsteintrykket. Det er derfor jeg skal lage et nytt, med mye mye mye mer detaljer. Selvsagt blir det en egen update :)

Ny update kommer snart :)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er at jeg tegner faktisk bedre i spillet enn i photoshop haha :D Men det er vel fordi jeg bruker mer tid i spillet enn i photoshop og at jeg ender opp med å gjøre noe rart i 'shop også når jeg skal gjøre noe får jeg en kryptisk beskjed om at ett eller annet layer blabla ditt og datt og jeg kan ikke tegne plutselig også blir jeg forbanna og skrur av pcen og chillern med Forza i stedet, haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er at jeg tegner faktisk bedre i spillet enn i photoshop haha :D Men det er vel fordi jeg bruker mer tid i spillet enn i photoshop og at jeg ender opp med å gjøre noe rart i 'shop også når jeg skal gjøre noe får jeg en kryptisk beskjed om at ett eller annet layer blabla ditt og datt og jeg kan ikke tegne plutselig også blir jeg forbanna og skrur av pcen og chillern med Forza i stedet, haha :D

haha, da er vi motsatte.

Føler meg mere stabil på photoshop gitt.

Jævelig synd fortsatt at man må legge inn en og en bokstav i forza. Hadde vel ikke hvert så veldig vanskelig og lagt til en skrive funksjon?! Det går jo fint som det er nå, men det hadde hvert en ganske stor tidsbesparelse..

Joa

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update - del 2 - øyne

Her kommer neste update. Øynene jeg lagde først er jeg ikke fornøyd med. Dessuten vil jeg gå for littegranne mer realisme enn animé. Også vil jeg har øyelokk med vipper.

Her har jeg begynt med formen på den hvite delen av øyet. Fargelagt slik at dere ser hvem former jeg har brukt.

bilde05.jpg

Her har jeg påbegynt øyelokk. Den samme formen som jeg bruke på stort sett alt går også igjen her.

bilde06.jpg

Jeg har gjort ferdig øyelokka foreløpig. Her har jeg lagd pupillen halvferdig. En svart sirkel, så en blå litt mindre, så en av "splat" greiene fra editoren, ser kanskje rart ut nå, men det er for å gi litt liv i øynene til slutt. Etter bilde lagde jeg de prikkene hvite og senket opacity til 25%.

bilde07.jpg

ooops! Ble sinna dame dette gitt, haha :D det fine med å lage separate øyelokk slik jeg har gjort er at jeg enkelt kan forandre på "mooden" ved å flytte og vri på øyelokka. når jeg er ferdig med hele bilde, kan jeg enkelt gå tilbake, stille øyelokka slik det er nå, legge til noen rynker i panna så har jeg sinna look å ha bakpå!

bilde08.jpg

Akkurat nå ser bilde slik ut. Jeg forandret litt på grunnformen til hodet, for det ble så trangt der øynene skulle sitte. Jeg bare vridde og strakk litt på "kanten" ved øynene, så fikk jeg plass. Øyelokkene har jeg fargelagt svart, så kopier og flytte de litt opp, og ned for å få en svart "tegnet" linje.

bilde09.jpg

Også må jeg bemerke at øynene er laaaaangt fra ferdig. Jeg mangler gradients, rynker, blodårer i øyeeple, "gjennskinn" i øyet og øyevipper. Slike smådetaljer tar jeg heelt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider