Gå til innhold

Hvordan lette en 240 uten å fjerne "nødvendige" ting?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å lette 240en min litt. Veier litt for mye synes jeg. Bilen er jo da en bruksbil/rånebil, så det å fjerne bakseter, dørtrekk, asfaltmatter osv blir neppe aktuelt, så er det da noe annet jeg kan fjerne for å lette den? Er den ramma bak bakseteryggen nødvendig f.eks...?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veggen bak seteryggen må være der da det er det som i høy grad holder bilen sammen ;)

Er ikke mye vekt å hente der uansett da den ikke er heldekkende.

 

Du kan bytte ut skjermer, panser og slikt i glassfiber / aluminium.

En 240 er ikke så tung i utgangspunktet så du bør heller gjøre noe med støtdempere og slikt for å få den stivere som igjen fører til at den føles mye lettere :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Så det er med andre ord bærende den saken bak baksetet? Kan ikke kaste ut stereoen.. Er jo "rånebil".. :p Kan derimot fjerne ett par baumer og slikt.. :b

 

Men uansett. Er det mye å hente på å fjerne lydisoleringen? Blir bilen "ukomfortabel" å kjøre uten den?

 

Ang glassfiber så blir det litt for dyrt for stakkars meg.. Skal jo være bruksbil..ikke banebil. :p

 

Min 240 er ihvertfall rundt 1350-1400kg.. Synes det er tungt nok.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelling, ja, men du har 2 dører mindre. Bakdørene veier en god del faktisk..

 

Ampy, trenger ikke merkes så mye.. Tenkte jeg skulle få fjernet rundt 150kg tilsammen.. Tror jeg må begynne med å fjerne lydisoleringen...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt som er nevnt, har jeg en ekstrem slanke-resept for Volvo 240:

Sett inn B19A, veier 28 kg mindre enn en turbomotor (I værste fall liten 13c turbo UTEN intercooler, evt. Plast-intercooler som er LETT). Fjern alle krengestag, de veier MYE. Max 14x5" felg med 165/60 dekk, gjerne alu-felg. Bytt fra 5 til 4-trinns girkasse, og til den gamle typen mellomaksel (45mm mot 51 mm på den nye).

 

Bygg eksosanlegg i tynne alu-rør så sparer du 12,7 kg!:titties: Fjern innerskjermer og støtfangerinnnmat! Og vil du være råest på banen kjører du med 3 liter olje på motoren (sparer 1 kg), og bytter glykolen med rødsprit (som har mindre egenvekt!)

3 istedetfor 5 hjulbolter er også greit, så lege du drar til med nok moment!

ALT dette vil sikre deg den letteste Volvoen av alle: kun 987 kg (kun 2 liter bensin på tanken selvfølgelig)!!!!

 

 

 

 

 

....bilen blei faen så lett, men den gikk RÆVA på banen, noe jeg ikke FATTER :klovn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår