Gå til innhold

Hvordan lette en 240 uten å fjerne "nødvendige" ting?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

I tillegg til alt som er nevnt, har jeg en ekstrem slanke-resept for Volvo 240:

Sett inn B19A, veier 28 kg mindre enn en turbomotor (I værste fall liten 13c turbo UTEN intercooler, evt. Plast-intercooler som er LETT). Fjern alle krengestag, de veier MYE. Max 14x5" felg med 165/60 dekk, gjerne alu-felg. Bytt fra 5 til 4-trinns girkasse, og til den gamle typen mellomaksel (45mm mot 51 mm på den nye).

 

Bygg eksosanlegg i tynne alu-rør så sparer du 12,7 kg!:titties: Fjern innerskjermer og støtfangerinnnmat! Og vil du være råest på banen kjører du med 3 liter olje på motoren (sparer 1 kg), og bytter glykolen med rødsprit (som har mindre egenvekt!)

3 istedetfor 5 hjulbolter er også greit, så lege du drar til med nok moment!

ALT dette vil sikre deg den letteste Volvoen av alle: kun 987 kg (kun 2 liter bensin på tanken selvfølgelig)!!!!

 

 

 

 

 

....bilen blei faen så lett, men den gikk RÆVA på banen, noe jeg ikke FATTER :klovn:

 

:volvopower: HAHAHAHA, endelig en som fatter det og har "løsningen"! Helt rått svart!:volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboperformance, hvordan fikk du en 240 ned til under tonnet bare med det der? Satt vel på en felg å kjørte da eller? For regner med at du hadde fjernet ALT innvendig utenom ratt og pedaler + girstang..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
-84 mod 244GL veier 1260...

Det er ingen fasit for hva hver 240 veier, det avhenger av utstyr og du kunne kjøpe en topp utstyrt 244 gl også!.

 

En 84' GL er vel ikke basismodellen heller.

 

Den andre tråden nevner vel "det meste" om vektreduksjon.

Jeg har laget en howto på monternig av bøttestoler:

Volvo Power Team - Montering av "bøttestoler" i Volvo 240

 

Ellers, er det bare å demontere interiør, fjerne baksete, belter bak, sidepaneler, hattehylle, tøm bagasjen din+++. Det er lett å fjerne de første 100kg, men ikke tro bilen din er noe comfy etterpå. De neste kg blir noe værre å fjerne, men det er mulig.

 

1150kg 240 er langt fra umulig på en 2-seter bøtte-gatebil.

Husk dog at ting som gromme dempere, kraftige krengestag+++ øker vekten også! Men vekt er heller ei alt, som turboperformance viste med metafor/sarkasmen sin (vel på sin plass, sådan).

 

Istedenfor å se på vekten, se på gromdeler, ytelsesforbedringer og forhold mellom vekt og effekt.

 

Om vekt er "så viktig", så fjerner du ALL stereo, kabler til stereo, høyttalere+++ og bruker en liten creative zen v plus mp3spiller som veier type 28 gram.

 

Om du har 200kg med stereo, så ikke snakk om vektsparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butcher: Vet d da, sier bare hva min veier i følge vognkortet. Kunne nok vært bedre formulert... Den er nokså basic original, B21A, M45, ikke takluke, AC eller noe sånn. Er vel bare servo som går på "+" siden.

 

Bygde en 242 bilcross for et par år siden. Den var ribba for stort sett alt, og med B23E/M45 gikk den faktisk ganske friskt! Men når man ikke vil fjerne annet enn Wunderbaum, blir det ikke lettere desverre...

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompansere vekta med mere effekt?

Jeg skrapa min for asfaltmatter, det blir litt mere støy inne i bilen av det. Er vel 2 bæreposer med asfaltmatter hvis alt skrapes bort.

 

Ja, det er en del vekt.. tallene står vel i den andre tråden.

 

Er litt mindre morro å vaske det rent etter skraping

DSC07400.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel igrunnen det enkleste det... Lite å tjene på vekt hvis du ikke vil fjerne seter, dørtrekk, matter, stereo osv..

Jeg kommer til å legge inn lyddemping i min igjen, sletsomt å kjøre med når bilen skal brukes nesten hver dag om sommern.

Mye av støyen kommer sikkert av at eksosen min slår i bittelitt ved ett bestemt turtall, så skal ha på sånn fleksibel dritt.

 

DB: er jo ikke rare styret å vaske da, bare å bruke tynner. Lønner seg også å ha på noe grunning eller noe sånt der mattene lå. Lett å ripe opp og skrape vekk lakk og da blir det fort rust hvis det kommer til litt fuktighet.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel igrunnen det enkleste det... Lite å tjene på vekt hvis du ikke vil fjerne seter, dørtrekk, matter, stereo osv..

Jeg kommer til å legge inn lyddemping i min igjen, sletsomt å kjøre med når bilen skal brukes nesten hver dag om sommern.

Mye av støyen kommer sikkert av at eksosen min slår i bittelitt ved ett bestemt turtall, så skal ha på sånn fleksibel dritt.

 

DB: er jo ikke rare styret å vaske da, bare å bruke tynner. Lønner seg også å ha på noe grunning eller noe sånt der mattene lå. Lett å ripe opp og skrape vekk lakk og da blir det fort rust hvis det kommer til litt fuktighet.

 

Tja, jeg ripet ikke mye, som du ser..

Jeg brukte gassbrenner, men tror nok dette er enda enklere med varmluftpistol..

 

Bare varm en del, så skraper man det løs i store flak.. Trenger ikke å ta med lakken.

 

ps. det er også masse matter i dører, bagasjerom, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår