Gå til innhold

Fox: Nissan Primera 1995

Ranger emnet

Fox

Anbefalte innlegg

Bilen:

Nissan Primera 2.0 LX 1995 mod 157.000km

Om jeg ikke husker helt feil så er dette den gamle bilen til en kompis av Lillebror her på forumet (eller noe i den retningen)

Når vi hentet den gikk ikke bilen. Den startet, men gir/clutch var ødelagt. I ettertid viste det seg at 2. gir hadde satt seg. (p10sri/jadda fikk den for å leke med den. Så han så feilen når den ble åpnet) Panserplata hadde løsnet fra forsterkningene under da det hadde blåst opp i fart. Ellers så var fangeren foran stygg og av eldre årgang. Fikk med stygge 17" og nytt senkesett (35mm H&R) som ikke var montert. Så og si ikke noe rust unntatt litt i dørstopperen bak som "alle" har.

Står vi igjennom hele tråden og det menes med meg og min "mekaniker". Han spionerer på forumet hele tiden uten å si noe så det er best jeg sier at han hjelper meg en del :D

-----------------------------------------------

Planen (endres etter hvert)

Ny girkasse (done, byttekasse)

Ny clutch (done, ny "original")

Nye skiver/klosser rundt hele (done, nytt "originalt")

Overhale bremsecalipere (done, sandblåse og repsett)

Ledl fanger foran (mangler lakk)

Ledl fanger bak (mangler lakk)

Ledl sideskjørt (M3 fra BMW E36 coupe) (mangler lakk)

GT spoiler (fjerner bremselys i hattehylla da denne har det) (mangler lakk og lys)

Linselys (ikke montert enda)

17" som sandblåses og lakkeres hvite (done, m/ 2 nye dekk, 215/40)

Senking (35mm) (ikke montert enda)

Cupspeil (skrinlagt inntil vidre da vi fikk feil adapterplate) (ikke montert de originale enda)

Åpent luftfilter (Green) (done)

Custom luftinntak på panser (done)

Fjerne alt av emblemer (ikke enda)

Nye stoler og trekk til baksete (done)

Trekke om alt inne i bilen (dørsider, girpose/belg og gulv i alcantara/filt) (done)

Lakkere alle løse plastdetaljer i bilen hvitt (så og si ferdig)

EU KONTROLL (Så fort jeg får på speila/spyling på panseret)

mm

Bilder fra da vi hentet den/før vi begynte

1.JPG 2.JPG

3.JPG 4.JPG

Bytting av girkasse og clutch

5.JPG

Her er clutchen som har fått seg en smell.

Kjøpte ny og kjøpte girkassa til mirus som satt i hans Primera da den ble skrota.

Overhaling av bremser

1.JPG 3.jpg

4.JPG 5.JPG

6.JPG 7.JPG

8.JPG 9.JPG

10.JPG

Verken skivene eller klossene var spes slitte, men til gjengjeld var de kav rustne etter å ha stått en stund. Caliperene har satt seg rundt hele (vanlig selv om bilen er i bruk også) Kjøpte alt nytt hos Jacobs auto supply. Repsett til caliperene da de blir så gode som nye etter overhaling.

Interiør, forseter

1.JPG 2.JPG

3.JPG 4.JPG

5.JPG

Laget fester til stolene ved å kappe til to metallplater per stol. disse er skrudd fast på det originale understellet. Sikkerhetsbeltefeste er skrudd av de originale stolene og festet på de nye. Katta er katta til naboen vi fant sovende der en dag vi kom. Den ble utvist på ubestemt tid. Måtte bøye ned den justeringsstanga under setet som gjør at setet kan justeres frem og tilbake noen mm for ellers kolliderer den i noen skruer.

Interiør, trekke om alt i alcantara, gulv i filt

20.JPG 21.JPG

girbelg.jpg 30.JPG

31.JPG 47.JPG

Trekke om dørsidene, taket og hattehylla i alcantara. Fikk tak i alcantara til 198kr meteren (ca 1.2m bred) hos en gammal kar i moss som hadde stoff fra gulv til tak. Bruker en gul og hvit sprayboks fra bilextra med lim. Kjøpte en annen også men limet trekker seg så fort igjennom stoffet så den blei satt på hylla. Muttern sydde en ny girpose/belg til meg :) Passa bra. Lakkert hvitt rundt, samme som resten av interiøret kommer til å bli. Gulvet ble "trukket" om med filt. Tror det skal gå bra så lenge man bruker matter i bilen. Støvsugde gulvet godt og limte på nytt. Måtte skjøte under stolene (syns knapt) siden filten var for smal til å kunne legges i lengde retningen. Sjekk den tøffe stolen på førbildet :D

Interiør, lakkere plastdetaljene

40.JPG 41.JPG

42.JPG 43.JPG

44.JPG 45.JPG

Skal lakkere alle detaljene i dashbordet hvitt (ikke selve dashbordet) Tar også å lakkerer A (og kanskje B & C) stolpedekslett fra gråaktig til hvitt. Bilde to er deksel rundt CD spiller etc som har blitt pusset ned, rengjort med plast cleaner samt prima med plast primer. Har nå montert deksel rundt CD spiller og girbelgen. Demonterte deksel rundt/"inne i" intrumentene. Behøver ikke å ta ut intrumentpanelet for å lakkere dette, kommer til klipsene fra forsiden også. Demonterte deksel rundt ratt, tenningslås og skrudde løs blinklysarmen og pusserarmen for å få ut dekselet uten å skrape det opp.

Interiør, baksete

50.JPG 51.JPG

Planen var å få fatt i setetrekk, men fant ikke noen jeg syns var ok, så jeg tok sjansen på å "trekke" det om selv :) Blei rimelig ok...

Motor

motor2.JPG luftfilterfeste.JPG

motor4.JPG[/url

Sandblåst og lakkert toppdekselet. Laget en brakett til luftfilteret også av stålet jeg fikk til overs fra festene til linselysa.

Utvendig, diverse bilder

takelys.JPG4.JPG

5.JPG 8.JPG

baklykter.JPG 9.JPG

10.JPG 11.JPG

12.JPG 13.JPG

13b.jpg

Planen var å ha Ledl bakfanger, sideskjørt og grill. Men jeg fikk feil tilsendt og etter litt om og men så beholdt jeg frontfangeren siden jeg manglet noen deler til tåkelysa etc. Satt inn linselys i stede med denne fronten. Sideskjørtene er ment for BMW E36 coupe, disse måtte kappes litt inn for at de skulle passe. Grillen jeg fikk var for lav så den er skrinlangt inntil videre. (Flere som har hatt det problemet, visstnok ment sammen med panserforlenger) Spoileren er fra en GT tror jeg. Den er ikke fra SRI som jeg trodde først, litt forskjell på de. Kjøpte den av en på http://www.NCCN.no forumet. Speilene som var ment å bruke var til en Civic 99 mod. Hadde også disse på SRI'en. Men siden jeg fikk feil adapterplate så får jeg tak i originale i mens.

Bilde 1: Montert linselysene. Laget brakketter av noe stål jeg hadde. Det fantes en skrue som jeg festet brakketten i under bilen. Jaggu satt det ikke en på motsatt side også ;)

Bilde 4: La på noen lag med klarlakk på de matte feltene på baklysa også.

Bilde 10: Slik jeg håper den blir med 35mm senkesettet fra H&R.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

_240_turbo:

De gamle stolene er degradert til en "nedlagt" utedo på tomta. Er vel ikke stort jeg kan bruke de til vil jeg tro.

destroyy:

Sitter to like der nå. To forskjellige ser bare dumt ut syns jeg. :) Går nok for samme fargen.

Kommer flere bilder i dag tipper jeg. Montert linselys og shiner opp motorrommet om dagen.

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

For å gjøre en lang historie veldig kort så leverte jeg delene til lakk (AJ4) Etter litt klabb og babb kommer jeg og skal hente delene. Woho! Ferdig lakkert i A34. Så da blei vi enige om at vi tok hele bilen i den fargen ;)

Ræva bilde:

etterlakkesso.jpg

'98 Audi Cabrio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Takk takk :) Nå selges den. (Kom til skade for å kjøpe en 99 Primera GT midt i oppussinga, så nå legger jeg fra meg glassfiberen og leser litt mer om HK ;))

'98 Audi Cabrio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Denne ble solgt for en mnd siden og befinner seg i Kristiansund (om han ikke alt har vraket den :P)

'98 Audi Cabrio

Lenke til kommentar
Del på andre sider