Gå til innhold

hvordan få best lyd i en 240?

Ranger emnet

*volvo240gl*

Anbefalte innlegg

Hallo.. jeg driver og pusser opp en 240 85mod. og når pussinga og lakeringa er ferdig så er det på tide med lyd og alt innvendig. Så jeg lurer på hvordan får jeg best mulig lyd i bilen min? Jeg har en rockford fosgate phuns 12" 2 styk pioneer 8" treveis og skal kjøpe 2 små rockford høyttalere til og ha i dørene forran.. høyttalerene forran er greit men jeg lurer litt på plasering av bassen og pioneer høyttalera?

leste på ei side en gang at det var mye bedre med høyttalere i dørene enn i hattehylla!? veit ikke om det stemmer men det stod iallefall.. vis du trenger mer innfo om elementene eller annet så bare si i fra..

takker for alle svar. å foresten? åssen får man fiksa linker til bilder så jeg får de ut på sia her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. jeg driver og pusser opp en 240 85mod. og når pussinga og lakeringa er ferdig så er det på tide med lyd og alt innvendig. Så jeg lurer på hvordan får jeg best mulig lyd i bilen min? Jeg har en rockford fosgate phuns 12" 2 styk pioneer 8" treveis og skal kjøpe 2 små rockford høyttalere til og ha i dørene forran.. høyttalerene forran er greit men jeg lurer litt på plasering av bassen og pioneer høyttalera?

leste på ei side en gang at det var mye bedre med høyttalere i dørene enn i hattehylla!? veit ikke om det stemmer men det stod iallefall.. vis du trenger mer innfo om elementene eller annet så bare si i fra..

takker for alle svar. å foresten? åssen får man fiksa linker til bilder så jeg får de ut på sia her?

Det er da viktig å skaffe seg et sikkelig front sett og få plassert det så godt som mulig, diskant plasseringa er essensiel for å få en god lyd.

I tillegg så har jeg erfart det, med frontsettet mitt i allefall at det kan være lurt å få vinkla mellomtone elementene i dørene litt oppover. Det kan gjøres ved å bygge en liten kasse å sette på døra, eller å bygge opp med skrå skjærte ringer som man legger bak elementet mot døra.

Når det gjelder bass, så er det lurt med en porta basskasse med basselementet bekende mot bakseteryggen og skiluka i bakseteryggen (det er hvis man er fan av sikkelig dypbass).

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. tusen takk for fine svar.. jeg skal rive ut alt i hele bilen og bygge den opp igjen innvendig sånn som jeg vil ha den! så det blir vel hantering...

men jeg satt og tenkte på en ting her.. vis jeg bygger opp ei kasse akuratt i opphøyniga under hatte hylla og setter basse så den peker mot baksete? vil det funke? eller blir det bare dålig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ferdige kasser å få kjøpt som passer perfekt inn i 240. http://www.eikensbilstereo.no Hvis du skal lage kasse så er målene 1055 375 375. De har hull til 2stk 12" mot seteryggen og et felles kammer på 90ltr. Kassen er laget i 25mm mdf og har terminaler og dempemateriale. Hvis du ønsker bassrefleksporter så må du sage hull til dem opp i hattehyllen. Kassen kommer da ca 5cm bakenfor viduskanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider