Gå til innhold

Bygge basskasse

Ranger emnet

bmw-boy

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en bassrelfeks kasse eller portet kasse som noen også kaller det.. Jeg vil gjerne vite hvor mange liter denne kassa må ha, og dimensjonen på røret?

Dette er det jeg fant om subben:

# Speaker Size (cm): 30

# Speaker Size (inch): 12

# Peak Power (W): 1300

# Rated Power (RMS, W): 380

# Impedance (ohms): 4

# Sensitivity (dB/W/m): 89

# Frequency Response (Hz): 18-2,000

# Mass (kg): 5

# Mass (lb/oz): 11/0

# d (mm): 250

# d (inch): 9.8

# Rdc (ohms): 3.3

# Fs (Hz): 24.8

# Qts: .37

# Qes: .39

# Qms: 7.02

# Vas (Lit.): 86.7

# Vas (Cu. ft.): 3.06

# Mms (g): 162.1

# Lvc (mH): 1.1

# Xmax (mm): 5.7

# Xmax (inch): .2

# BL : 14.1

Det er en

Sony XPLOD XS-L123P5B 12"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bygge meg en bassrelfeks kasse eller portet kasse som noen også kaller det.. Jeg vil gjerne vite hvor mange liter denne kassa må ha, og dimensjonen på røret?

Her er det ikke noen fasit! Antageligvis derfor du ikke har fått svar :P

Hvor mange liter kassa skal være på og dimensjonen på røret avhenger av hvordan du har tenkt å tune kassa. Eller sagt på en annen måte; kommer ann på hvordan du vil elementet skal spille. Likevel har vel sony et anbefalt litervolum på det elementet muligens - hva med å høre der du kjøpte elementet?

Ellers så kan du bruke et program som heter WinISD om jeg ikke husker feil (vet desverre ikke hvor dette kan lastes ned - men google er jo din venn :P) . I dette programmet skriver man inn parameterne til elementet, samt størrelsen på basskassa og røret så ser man hvordan elementet blir tunet og hvor på frekvenskurvens peak vil ligge.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det på ebay da, og selger hadde vist ikke peiling.. Det programmet skjønte jeg ikke så veldig mye av desverre. Hvis noen har tid og kjeder seg og kanskje kunne tenkt seg å hjelpe meg litt så kan det lastes ned her

Man skulle vistnok klare å tune alt på det programmet etter sin musikksmak, og det går for det meste i rap og hiphop, hvis noen ville prøve seg å tune seg fram til det.

Nå har jeg drevet og lett litt mer på nettet etter noen anbefalte kassevolum til denne subben, det jeg fant fram til var dette

# Ported Enclosure Vol. (Net. Lit.): 23.5

# Sealed Enclosure Vol. (Net Lit.): 32.7

kan det være mulig at porta kasse skal være mindre enn hvis man bygger den tette, eller har jeg mistfortstått nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo akkurat det jeg ble litt overaska over selv.. skal jeg bare bygge en porta kasse på så få liter da eller? og forresten hvor stort skal refleksrøret være i dette tilfellet?

Kan ikke noen som har stålkontroll hjelpe denne mannen?! :) Sitter med et element i fanget som han venter på å bygge kasse til slik at han kan kose seg i bilen! :titties:

Men fra spøk til revolver: Det stemmer nok det at den porta kassa skal være mindre enn den lukket. Lette litt på nettet jeg og, og fant de samme dataene som du fant. Men det stod også dette: "Ported Box Volume

The recommended interior volume in cubic feet that a ported box needs in order for the sub to deliver its rated performance."

Dette tolker jeg slik at en kasse på 23liter vil nødvendigvis ikke være optimalt for subben når det gjelder hvor pent det vil spille. Men det er optimal kasse for at det skal tåle den effekten som er oppgitt i specsa på den.

Men nok om det. Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg ha bygget en kasse på ca 45 - 55 liter og ett bassrefleksrør på 2". Da vil du mest sansynlig ha en liten peak rundt 55 - 65 hz og det er fint til hip-hop musikk.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider