Gå til innhold

Trenger tips til tekninsk kontroll

Ranger emnet

gladjenta

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med kravet om avstand til deler osv?

Jeg har med 7x17 felger ET38 ganske så kort avstand innover fra hjul til demperskål bak, har hørt om at det skal være minst en cm avstand, hva for noe er dette egentlig?

Blir dette sjekket nøye ved kontroll av senkesett?

Etter hva jeg vet, så står det vel egentlig ikke noe om minsteavstand i regelverket(?)

De kan sjekke det, men tror du dem gjør det?
1. Dem er pålagt til det

2. Slå opp for dem, mye lettere enn å skaffe dokumentasjon du ikke trenger. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hva original dekkdim er?

Om endringen mellom de to er under 5% en av veiene, skal du ikke trenge noe dokumentasjon fra Møller.

I tillegg må du vite hva innpresset er på felgene, da dette kan avvike 7,5mm fra det som er originalt.

I tillegg må ingenting ta borti andre deler på bilen ved full sving/demputslag.

Her kan du regne ut forskjellen i rulleomkretsen ved å taste inn original dimensjon og din nye dimensjon;

http://www.dack.tk/

Takk for all hjelp. Linken kommer godt med. Da har jeg alt på det tørre. Viste jo at jeg hadde det, men da kan jeg jo bevise det også. Kan jo henne de som skal se på bilen ikke kan telle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet, så står det vel egentlig ikke noe om minsteavstand i regelverket(?)

1. Dem er pålagt til det

2. Slå opp for dem, mye lettere enn å skaffe dokumentasjon du ikke trenger. :)

Sant nok. Ikke ute etter å kverrulere seff, men regner med du og flere til her har vært borti biltilsynfolk som faktisk ikke gjør det de skal? :)

Jobben dems - helt enkelt - ved kontroll av kjøretøy, å sørge for at de er i godkjent stand i henholdt til lovverk. Hadde det enda fungert som det skal.

Men - sant som du sier. Finn paragrafen. Vis dem original rulleomkrets og ny rulleomkrets (som skal være +-5%), riktig inpress på felger i henhold til krav om minimum impress i følge vognkort og at dekkenes rullebane er innenfor skjermkanten. Da er det lov.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider