Gå til innhold

Hvordan koble?

Ranger emnet


bache

Anbefalte innlegg

Det JvhCossie meiner er:

Parallellkoble spolene på høgtalerelementene.

 

Eg ville ikkje ha køyrt ein bass pr kanal.

Eg ville ha seriekobla bassene og brukobla forsterkeren.

 

Hva mener du her? at han skal seriekoble SPOLENE? disse har jo dobble 4ohms spoler, hvis han skal brokoble må han jo serie koble spolene men parallellkoble subbene for å få 4ohms last som er vanlig når man skal brokoble...

 

Altså:

 

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp?submitted=true&woofer_qty=2&woofer_imp=4

 

mn hvorfor ville du ikke ha koblet en subb til hver kanal i 2 ohm?

 

det kommer jo egentli for det samme hva anngår effekt...

Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, seriekobla basselementa (parallellkoble spolene)

Det går selfølgeligt an å seriekobla spolane og parallellkobla basselementa og! (som det nederste bildet suicide666 har)

 

Eg vil ikkje køyra eit element pr kanal pga at det kan bli litt nivåforskjell mellom kanalene.

Dette gir dårligere lyd. (særligt viss basskassen ikkje har vegg mellom elementa)

Dette eliminerer du ved brukobling

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp!Brokobla i 4 ohm gir lavere effekt enn 2 kanaler i 2 ohm... SVÆRT få forsterkere som egentlig dobler effekten ved brokobling. Dette krever MYE strøm og en god forsterker i høy prisklasse! Vedder på at han får mindre trøkk og kontroll med brokobling i 4 ohm enn med vanlig drift i 2 ohm...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på effekten ved 2x2ohms last eller 1x4ohms last (brukobling)

 

Det trenger ikkje å være nivåforskjell mellom kanalene, men ved brukobling er du sikker på at ikkje er forskjell der.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får prøve begge deler å se hva som er best.... Så får han gi tilbakemelding her i denne tråden....

 

Evt kjøp en forsterker til, maken og brukoble begge i 2 ohm til hvert sitt element... Det ville blitt best!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fornuftig her. men som sagt får jeg bare prøve meg frem.

 

Selgeren mente jeg burde koble 2x2ohm, men tenkte jeg skulle høre litt rundt før jeg gjore noe :hellothere:

 

Har du en kabel bakover og en y splitt ved forsterkeren vil man ikke få nivåforskjell på en forsterker hvis den ikke er alt for jalla...

 

Det er bare en innput inngang på forsterkeren og bruker signalkabel rett fra bass utgang på cd spilleren...

 

Subbene spiller forøvrig i samme kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår